Hej,

Köpte nytt hus på 257 kvm byggt -67 för några månader sedan och har bytt i stort sett hela avloppet i hela huset i samband med att vi gjöt betongolv isf uppregalde golv i källaren. Nu har jag totalt ruttnat ut på att bila betong och har egentligen bara en gammal gjutjärnsbrunn och en meter avlopp kvar. Brunnen sitter i ett gammalt pannrum (numer fjärrvärme), där det också finns en kallvattenkran ovanför.

Jag hade egentligen tänkt mig att ta den här om något år eller så, men efter två badrumsrenoveringar konstaterar jag att plattsättarens hjälpreda spolade ut flytspacklet i golvbrunnen = totaltstopp :@. Renspluggen har jag lossat med våld och 5-56 och det rinner fint. Alltså är stoppet i vattenlåset. Har testat att spola med vatten, tryckluft på en tunn slang för att spola bort eländet, våld och bara svordomar men det är fortfarande stopp. Frågan är nu om man kan demontera brunnen och komma åt vattenlåset utan att behöva ta fram Hiltin? I botten sitter ett järnkors med en fyrkantsfattning på ovansidan och under den ser det ut som ovansidan på en boll, ca 4 cm i diameter. I kanterna i botten sitter tre skruvar som är ordentligt fastrostade.

Frågan är nu om det finns någon gammal räv här på forumet som har tips på hur man dissekerar denna skapelse så jag slipper bila upp eländet.

Jag gillar min Hilti, men vi har en paus i vårt förhållande. Jag vill att det ska förbli så ett tag till.

• brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara en backventil som sitter i brunnen för att hindra att vatten tar sig in genom avloppet (när det är stopp/fel någonstans) och orsakar översvämning? På brunnarna utan backventil brukar kåpan uppe till vänster med renspluggen helt enkelt sticka ner under vattenytan (och sedan är det alltså öppet under den, upp mot renspluggen och över en kant ner i avloppet, så det är där vattnet letar sig ut). Borde vara bäst att försöka få bort skruvarna. Kanske slipa bort skallarna om de är för envisa för att skruva bort, försöka få loss plattan (den kanske också rostat fast eller sitter i spacklet) och sedan göra rent under. Sedan blir det väl att försöka få fast den där plattan med backventilen eller vad det nu är om man tycker att man behöver den funktionen.

Redigerat:
Be plattsättaren fixa problemet!

Ja du ska lossa/slipa av de 3 skruvarna så går det att lyfta plattan med ventilen och man kommer åt att rensa under. Ventilen fungera på så sätt att när du skuvar på fyrkantsskruven i botten följer klotet med upp och tätar mot undersidan på locket.
Denna typ av golvbrunn brukade man bla ha i skyddsrum för att kunna ha den stängd i fredstid så man slipper ett uttorkat vattenlås som luktar. Kan inte påminna mig att jag stött på den i vanliga hus...
Du behöver inte sätta tillbaka plattan för att brunnen ska fungera, dess funktion är bara att stänga brunnen.

Det är inte så att ventilen bara är stängd?

Krilleman
snuttjulle skrev:
Det är inte så att ventilen bara är stängd?
Ser ju onekligen så ut...

Kanon - tack för alla svar! Jag får pröva med att kapa skruvarna (de sitter som berget) och se om jag kan rensa brunnen. Det har runnit fint i den tidigare så därför tror jag inte att det är ventilen som är stängd, dessutom är glipan mellan botten på brunnen och klotet ca 1 cm.

Jag återkommer när jag våldat klart med skruvarna!

Nu har jag satt småkapen i brunndjäveln för att få bort skruvskallarna, men det visade sig att insatsen satt som berget och vägrade att släppa. försökte knäcka hela brunnen med slägga men gick bet på även det.

Kvarstår Hilitin och bila upp hela härligheten... Den förra gjutjärnsbrunnen var drygt 30 cm djup och plattan är lika tjock. Där rök den helgen :(

Man tackar för förslagen dock. Speciellt till Jerre som bevisligen kämpat med såna här tidigare.

Umox skrev:
Nu har jag satt småkapen i brunndjäveln för att få bort skruvskallarna, men det visade sig att insatsen satt som berget och vägrade att släppa. försökte knäcka hela brunnen med slägga men gick bet på även det.

Kvarstår Hilitin och bila upp hela härligheten... Den förra gjutjärnsbrunnen var drygt 30 cm djup och plattan är lika tjock. Där rök den helgen :(

Man tackar för förslagen dock. Speciellt till Jerre som bevisligen kämpat med såna här tidigare.
Prova med att borra många hål så tätt det går för att sen hugga bort mellanbitarna.

Purre
Någon som vet vad det är för gänga på rensproppen? Saknas en propp hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.