2 374 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
konstruktion? fuktspärr genom taket?
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hej!
sitter och funderar på 2 st utbyggnationer som jag skall göra själv,
huset är sedan 1920 och har brutet tak, skall enbart bygga ut undervåningen på 2 olika ställen, dels för att slippa bygga om takkonstruktionen och dels för att spara orginalutseendet på huset.
så istället vill jag lägga "platt" tak och bygga "altan" ovanpå bägga utbyggena
det som hållt mig vaken ett par nätter nu är hur fasen jag skall göra för att få något att sätta trallen & altankonstruktionen i ovansida tak.
vilket material som e lättast o använda som tak, har fått tips om papp och sedan gå upp genom pappen med typ 45x70 tryckt...på flertalet ställen...
verkar som ett bra tips...men är fortfarande lite skeptiskt till att pappen håller 100% tätt emot trät!
åsikter och tips emottages tacksamt!!
sitter och funderar på 2 st utbyggnationer som jag skall göra själv,
huset är sedan 1920 och har brutet tak, skall enbart bygga ut undervåningen på 2 olika ställen, dels för att slippa bygga om takkonstruktionen och dels för att spara orginalutseendet på huset.
så istället vill jag lägga "platt" tak och bygga "altan" ovanpå bägga utbyggena
det som hållt mig vaken ett par nätter nu är hur fasen jag skall göra för att få något att sätta trallen & altankonstruktionen i ovansida tak.
vilket material som e lättast o använda som tak, har fått tips om papp och sedan gå upp genom pappen med typ 45x70 tryckt...på flertalet ställen...
verkar som ett bra tips...men är fortfarande lite skeptiskt till att pappen håller 100% tätt emot trät!
åsikter och tips emottages tacksamt!!
Ska du bara göra altan räcker det nog om du låter det vila på papptaket på några punkter (där det är bra bärighet tex
) På dessa punkter kan du lägga tex en RF plåt och därefter bygger du med tryckt virke, på så sätt får du liten kontaktyta mot papptaket och fukten kan inte "krypa in" någonstans.
Förankra sen altanen mot väggen där du går ut så att inte hela schabraket riskerar att halka av taket
Förankra sen altanen mot väggen där du går ut så att inte hela schabraket riskerar att halka av taket
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hmm...tror du verkligen att de är en bra idè, visserligen blir kontaktytan ganska så stor, men min teori var att de så småningom kommer "rugga" hål i pappen med läckage rätt ner i råsponten som följd...men jag är inte alls bra på papptak så vet inte riktigt vad man kan belasta de med.
tack för svaret iaf..
tack för svaret iaf..
Lägg en extrabit papp/plast under stödet då.
Alternativt ställ det hela på dubbla metallplattor, är de släta så är de ju de som glider först och främst.
Jag är ingen byggare men jag har sett flertalet konstruktioner där man helt sonika bara hivat upp trapp på papp utan några problem, pappen tål faktist mer än vad man tror.
Alternativt ställ det hela på dubbla metallplattor, är de släta så är de ju de som glider först och främst.
Jag är ingen byggare men jag har sett flertalet konstruktioner där man helt sonika bara hivat upp trapp på papp utan några problem, pappen tål faktist mer än vad man tror.
Klicka här för att svara