Ska bygga balkong och vill att den ska fungera som tak över altanen också. Hur ska man bygga?
Jag kommer på några alternativ:
1. Bygga låglutande riktigt tak med råspont och papp, sedan lägga kilformade reglar ovanpå som man skruvar balkongtrallen i.
2. Bygga balkong som vanligt och skruva upp ett plåttak underifrån.
3. Bygga balkong som vanligt, men innan man skruvar trallen fäster man skivor mellan reglarna med fall utåt och sedan papp ovanpå. Pappen kommer alltså ligga över reglarna och ner på skivan mellan dem.
4. Som alt 3 men med plåtar avsedda för ändamålet som tycär lär vara dyra.
Finns kanske fler alternativ? Hur brukar man göra?
Jag gillar att inte bygga in mig i ett hörn, och i det här fallet innebär det att det vore fint om lösningen tillåter att man bygger vidare utrymmet under balkongen till ett isolerat uterum om man skulle vilja det.
Jag kommer på några alternativ:
1. Bygga låglutande riktigt tak med råspont och papp, sedan lägga kilformade reglar ovanpå som man skruvar balkongtrallen i.
2. Bygga balkong som vanligt och skruva upp ett plåttak underifrån.
3. Bygga balkong som vanligt, men innan man skruvar trallen fäster man skivor mellan reglarna med fall utåt och sedan papp ovanpå. Pappen kommer alltså ligga över reglarna och ner på skivan mellan dem.
4. Som alt 3 men med plåtar avsedda för ändamålet som tycär lär vara dyra.
Finns kanske fler alternativ? Hur brukar man göra?
Jag gillar att inte bygga in mig i ett hörn, och i det här fallet innebär det att det vore fint om lösningen tillåter att man bygger vidare utrymmet under balkongen till ett isolerat uterum om man skulle vilja det.
Blev det nån balkong? Hur gick du tillväga?
Tjena!
Går i tankarna att bygga en liknande lösning och skarvar därför vidare här i hopp om att lära mig lite.
Funderar dock mest på konstruktionen. Hur grov är den längstgående balken i din balkong? Och hur stor är spännvidden?
Tack på förhand!
Går i tankarna att bygga en liknande lösning och skarvar därför vidare här i hopp om att lära mig lite.
Funderar dock mest på konstruktionen. Hur grov är den längstgående balken i din balkong? Och hur stor är spännvidden?
Tack på förhand!
Limträbalken är 90x315. Perfekt med 90 tjocklek då den matchar 2st 45-reglar som jag gjorde egen limträpelare av med extra trallbrädor utanpå så det blir en klyka för balken som också är limmad, dvs förbandet stolpe-bärlina blir som en limträkonstruktion och ger stadga mot vingel i sidled.
Balkongen är 4,8m bred (8 våder/fack takplåt á 60cm) men balken/bärlinan är som synes lite kortare då jag ville ha in ändträet under tak och bort från väder och vind. I backspegeln var det kanske onödigt att korta ner den, men har funkat fint. Frontbalken av 95x225 kopplar samman alla golvreglar så att de yttre reglarna som inte har stöd från bärlinan hänger kvar.
Balkongen är 4,8m bred (8 våder/fack takplåt á 60cm) men balken/bärlinan är som synes lite kortare då jag ville ha in ändträet under tak och bort från väder och vind. I backspegeln var det kanske onödigt att korta ner den, men har funkat fint. Frontbalken av 95x225 kopplar samman alla golvreglar så att de yttre reglarna som inte har stöd från bärlinan hänger kvar.
Klicka här för att svara
