P
Tjenare, jag sitter och funderar på att bygga ett runt hus med ett större glasparti och undrar hur hållfastheten blir. Totalt 13m långt glasparti, mätt på utsidan av den rundade väggen. Inga innerväggar längs denna del. På detta ett låglutande pulpettak, ca 6 graders lutning. Principskiss bifogad. Jag tänker generellt att den runda formen kommer hjälpa till att stadga upp allt, men iaf...
Stockholm/snözon 2.

Så, mina funderingar
  • 3m höga stolpar i framkant som talbalkarna står på. Klarar konstruktionsvirke detta eller behövs det limträ? Jag antar att det främst är knäckning som är problemet och frågan blir väl hur mycket fönsterkarmarna står emot.. Svenskt trä rekommenderar alltid limträstolpar 90x90 i deras beräkningsprogram för pulpettak, vilket känns fel.
  • Säg att ovan är ok, dvs 3m höga stolpar i konstruktionsvirke. Kan jag fästa in fönstren i dessa stolpar eller kommer det bli problem? Jag syftar främst på den böjda formen på väggen, vilket gör att stolparna inte är paralella: glipan mellan fönsterkarm och stolpe blir ca 1,8 mm större på utsidan av fönstret än insidan. Bättre att fästa fönstrena kant-i-kant (om det nu går) och låta stolparna stå fritt utanför/innanför fönstren?
  • Jag funderar på att bredda cirkeln på vissa ställen, så att spännvidden blir 80 cm större. Jag har försökt googla fram spännvidden för två skruvlimmade balkar (245+120 mm i exempelbilden) men har inte hittat något svar. Någon som har koll på spännvidder för balkar som "läggs" på varandra?
  • Några tankar kring problem som kan uppstå? Skjuvning behöver väl undersökas.
(och ja, en konstruktör kommer naturligtvis räkna på det om skissen nån gång blir verklighet)
 
  • Principskiss av ett runt hus med glasparti, låglutande pulpettak och måttangivelser. Vänster: top down vy. Höger: struktur och stolpar i 3D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.