Hej!
Jag behöver lite hjälp att konstruera ett loft rent hållfasthetstekniskt så att det blir så tunt som möjligt, gärna inte mera än12 - 15 cm om möjligt.
Spännvidden är 306 cm och total ytan 306 x ca. 160 cm.
Det ska inte vara några stolpar annat än ev. längs väggarna utan hela spännvidden ska dimensioneras utan annat stöd än invid väggarna.
Jag vill arbeta i trä och trämaterial och jag vill som sagt att tjockleken på loftet ska bli så liten som möjligt.
Jag har tänkt mig
12 mm plywood (ej "konstruktionskvalitet") som limmas och skruvas/spikas på loftets undersida och
12 mm spånskivor som golv som bara limmas.
Dessa skivor finns redan.
Infästning i väggarna eller stolpar till golv längs väggarna kan jag lösa, så det är egentligen bara själva bärigheten på loftet jag behöver hjälp med, till att börja med iaf.
Loftets framkant kan ju ha en lite högre balk än resten av loftet (som tjänar som sparklist) så att inte allt bara ramlar rätt ner som kommer i närheten av kanten.
Tack på förhand.
Mackey
Jag behöver lite hjälp att konstruera ett loft rent hållfasthetstekniskt så att det blir så tunt som möjligt, gärna inte mera än12 - 15 cm om möjligt.
Spännvidden är 306 cm och total ytan 306 x ca. 160 cm.
Det ska inte vara några stolpar annat än ev. längs väggarna utan hela spännvidden ska dimensioneras utan annat stöd än invid väggarna.
Jag vill arbeta i trä och trämaterial och jag vill som sagt att tjockleken på loftet ska bli så liten som möjligt.
Jag har tänkt mig
12 mm plywood (ej "konstruktionskvalitet") som limmas och skruvas/spikas på loftets undersida och
12 mm spånskivor som golv som bara limmas.
Dessa skivor finns redan.
Infästning i väggarna eller stolpar till golv längs väggarna kan jag lösa, så det är egentligen bara själva bärigheten på loftet jag behöver hjälp med, till att börja med iaf.
Loftets framkant kan ju ha en lite högre balk än resten av loftet (som tjänar som sparklist) så att inte allt bara ramlar rätt ner som kommer i närheten av kanten.
Tack på förhand.
Mackey
Tack så långt.
Jo, det känns ju absolut som att en regel 45x95 på högkant ska räcka, får försöka hitta något om nedböjning i ungefär dessa lastfall så ska jag nog kunna bedöma om det räcker eller inte.
. . . . . . . . . . . . . . 160 kg
Om nedböjningen blir rimlig (utan skruvlimning) bör tre reglar plus en invid väggen göra att loftet utan vidare klara sex vuxna personer (ca. 1 person/m2). Kanske krävs det en extra regel i framkant för att ta upp en större last ut mot det fria rummet. Invid väggen lär det hålla utan vidare.
Skruvlimningne blir en extra förstärkning.
Hur utför man en skruvlimning så att den blir stark och bra?
Antal skruvar?
Skruvlängd?
Limtyp?
Jo, det känns ju absolut som att en regel 45x95 på högkant ska räcka, får försöka hitta något om nedböjning i ungefär dessa lastfall så ska jag nog kunna bedöma om det räcker eller inte.
Om nedböjningen blir rimlig (utan skruvlimning) bör tre reglar plus en invid väggen göra att loftet utan vidare klara sex vuxna personer (ca. 1 person/m2). Kanske krävs det en extra regel i framkant för att ta upp en större last ut mot det fria rummet. Invid väggen lär det hålla utan vidare.
Antal skruvar?
Skruvlängd?
Limtyp?
Redigerat:
Oj, det gick ju åt skogen med nedböjningen utan skruvlimning. Om jag räknat rätt blir den 25 mm med en punktlast på 160 kg. Jag får helt enkelt ändra belastningen! Det är ju trots allt inte troligt det kommer att vara en massa vuxna på barnens loft. Om jag räknar med en vuxen mitt på balken blir det ju lite bättre iaf.M Mackey skrev:Tack så långt.
Antal skruvar?
Skruvlängd?
Limtyp?
I = 0,045 x 0,095 ^3 / 12 = 3,21 x 10^-6 m4
δmax=(785 N x 3m^3) / (48 x 11x10^9 N/m2 x 3,21⋅10^−6 m4) ≈ 12 mm
(48 kommer från lastfallet med en balk med fri rotation i ändarna.)
Det andra lastfallet (320 kg utbredd last) blir
δmax=5q x ℓ^4/384 x E x I = 31 mm
Det kommer inte att hända att fyra vuxna hänger på räcket och gör det det så hjälper skruvlimningen till så att det räcker tror jag. Får se om det kanske ändå inte blir en extra balk i framkant eller så nöjer jag mig med att skruvlimma en 22x125 bräda i framkant som får bli ett kombinerat "lock" i framkant, sparkskydd, fäste för räcket samtidig som det hjälper till något om det nu mot förmodan kommer upp en massa vuxna.
Redigerat:
Nedböjningen är inget att oroa sig för.Du kan ju för enkelhetens skull kika på en vanlig säng med ribbotten den bär ju lätt 2 vuxna personer och har klena dimensioner och 70-90cm mellan ribbornas upplag.
Lite skillnad blir det ju på en 90 cm bred säng och en 300 cm bred säng, men det ser ju ut att funka bra att ta upp lasten av ett antal vuxna personer med 45x95 på högkant och skruvlimad playwood på undersidan. Bör klara 20 mm vilket är okej tycker jag.F fribygg skrev:
Skruvlimma skivor på bägge sidorna, sätt gärna reglarna på cc600mm eller mindre.M Mackey skrev:
Så här ungefär blir det, iaf. om jag får bestämma.
Det är inte spottar som sitter på loftets undersida, det är benen från den flygande säng jag använder som loft i webbversionen av Sweet Home 3D. Jag kom inte direkt på hur man lägger in ett mellanplan.
Det är inte spottar som sitter på loftets undersida, det är benen från den flygande säng jag använder som loft i webbversionen av Sweet Home 3D. Jag kom inte direkt på hur man lägger in ett mellanplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp med ordning att färdigställa samt konstruktionstips för loftsäng
Byggmaterial & Byggteknik -
Upphissad säng eller loftsäng,tips om konstruktion.
Möbelsnickeri -
Är det här en bra loftsängskonstruktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga loftsäng (frågor kring regelkonstruktionen)
Byggmaterial & Byggteknik