Jag ska ge mig på att bygga ett oisolerat skjul och har inspirerats av ritningar på carports för att få lite större bredd mellan väggstolparna.

Kan den här konstruktionen fungera? Eller borde jag satsa på en mer traditionell väggkonstruktion?

• Mått 7.9 m x 5 m (ca 4.7 m till nock)
  • Mestadels 45 x 220 NTR/A (det kommer vara nära vatten)
  • 14 plintar längs sidorna med ca 2 m mellanrum + 2 st under
  • Cc 950 golvbjälkar
  • Cc 960 takstolar
  • Plåttak över gles bärläkt
  • Stående panel utanpå gles läkt
Det finns säkert massvis med erfarenhet här på forumet. Har jag tänkt rätt?
Alla kommentarer, tankar och tips är tas tacksamt emot!

• Skiss av ett oisolerat skjul med mått, väggstolpar och takstolar, inspirerad av carports; visas med grundläggning och stödstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av konstruktion för ett oisolerat skjul med ram av 220 mm träbalkar och konstruktionselement, mätningar för stolpeavstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Har alltid tyckt / trott att ett skjul är ngn liten byggnad , typ 10-15 kvm .
Du tänker bygga 39,5 kvm 😮

Ser ut som din konstruktion för en så stor byggnad passar för en frigga , både takstolar och allt annat .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har alltid tyckt / trott att ett skjul är ngn liten byggnad , typ 10-15 kvm .
Du tänker bygga 39,5 kvm 😮

Ser ut som din konstruktion för en så stor byggnad passar för en frigga , både takstolar och allt annat .
Ha, ha.. förstår hur du tänker! Det där med ord är spännande. Jag tänkte mer skjul som båtskjul. Det är ju inte ett hus och inte en lada, men ändå lite enkelt och gör inget om det blir lite vint eller om golvplankorna sviktar något.

Var tvungen att slå upp ordet. Det verkar vara besläktat med ordet skyla, typ skydda eller dölja. Jag får försöka hitta en bättre rubrik.

Tomture61
J Jimmie skrev:
Ha, ha.. förstår hur du tänker! Det där med ord är spännande. Jag tänkte mer skjul som båtskjul. Det är ju inte ett hus och inte en lada, men ändå lite enkelt och gör inget om det blir lite vint eller om golvplankorna sviktar något.

Var tvungen att slå upp ordet. Det verkar vara besläktat med ordet skyla, typ skydda eller dölja. Jag får försöka hitta en bättre rubrik.
Vart tänker din byggnad bo i detta avlånga land .
Tänker på snölast .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vart tänker din byggnad bo i detta avlånga land .
Tänker på snölast .
Detta är på västkusten! Inte så mycket snö, men fuktigt och salt

Om du bygger på traditionellt sätt så kan du isolera och inreda om du vill det i framtiden.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du bygger på traditionellt sätt så kan du isolera och inreda om du vill det i framtiden.
Det är ju sant! Jag har ingen tanke på att isolera nu, men vem vet hur förutsättningarna är om 15-20 år.

T
Det jag spontant tänker är att det är onödigt med tryckimpregnerat virke då det är under tak och bakom panel och att stående reglar (2st 45x220) är väldigt överdimensionerat.
Sen undrar jag över det stora avståndet mellan golvbjälkarna, även om du inte tycker det spelar någon roll om det sviktar så kanske det är bättre att ha dem på "standardavstånd" om ni i framtiden vill isolera och använda golvskivor med standardmått.
Samma sak med takstolarna, om du håller 1200 mm mellan dem så funkar det med råspontsluckor av standardlängd. Det borde ge mindre spill.
Vidare så behöver du kanske titta mer på hur du vill ha hammarbandet uppbyggt för att hantera lasterna från takstolarna osv, en liggande och en stånde, infälld regel brukar ju ge styvt och bra upplag för takstol och hjälper till stabilisera väggen i överkant.
Varför är det viktigt med stort avstånd mellan stående reglar/stolpar? Det är samma sak här med standardmått och framtida möjligheter att använda standardmaterial för att klä insidan med OSB/plywood/gips samt isolering (om man inte har lösull). Om du vill "spara material" (vilket inte känns sim du gör med dina stolpar) så kanske c/c 1200 kan vara en lösning nu så kan man komplettera med nya stående reglar mellan dem i framtiden om det blir läge för inredning/ombyggnad till isolerade väggar.
Slutligen så ska du nog titta på hur takstolarna ska byggas så du får in stöd för överramen på ett bra sätt för att de ska bli fribärande och även tåla snö- och vindlast.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Tack för värdefull input! Jag börjar inse mer och mer att det är dumt att avvika från standardmått. Jag var nog för inspirerad av carport-ritningar och dimensionerna av en byggnad intill.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.