Hej, får inte ordning på förbrukningen på min Nibe F2120-12 med VVM500: Huset byggt under året, passivhusstandard, FTX-ventilation, 162 kvm uppvärmd yta med golvvärme, i skåne.
Kommunen kräver mätning av förbrukningen under 12 mån för att få slutbesked. Byggentreprenören (liten firma) blev aldrig färdig att installera det, så jag köpte en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500?gclid=CjwKCAiApo3SBRA4EiwAty8i-nSMo-IGgaZ1xzCes_RMWJnEZzKDXAMPJw5DGitOI17ObGeMusuS6xoCNFoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Inkopplad till den grupp som försörjer ute- och innedel, 3 faser som gå enbart till en undercentral för endast de förbrukarna.
I viloläge drar den 1,6-1,7 kW! I aktivt läge där den gör varmvatten 3-5 kW.
Mätt med amperemätare på samma ledningar, jag får det till 2A i viloläge och ca 4-5 A när den går igång och gör varmvatten.
Dubbelkollat mot elleverantörens mätare - alla andra förbrukare avstängda (jordfelsbrytare till allt utom värmepumpen) - det blir ungefär samma förbrukning. Elräkning som tyvärr stämmer lika bra med den förbrukningen, men jag vet inte hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
Klistrar in lite från Nibe uplink: (i viloläge)
värmebärarpumpshastighet EB15 15%
medelutetemperatur BT1 4.9°C
utetemperatur BT1 4.0°C
varmvatten laddning BT6 48.9°C
varmvatten topp BT7 51.1°C
ström BE1 0.1A
ström BE2 0.1A
ström BE3 0.1A
gradminuter 2GM
tillsats
Rubrik
Värde
blockerad nej
säkringsstorlek 16A
tidfaktor 53.4h
effekt eltillsats 0.0kW
max inställd eleffekt 9.0kW
tillsatstemperatur BT63
Byggaren kliar sig i huvudet och kan i alla fall inte komma med någon lösning. Han ifrågasätter mina mätningar, men jag tror inte elleverantörens mätare har någon nämnvärd felvisning. Med den här förbrukningen kommer jag inte få något slutbesked.
Någon som har någon som helst idé vad som kan vara fel?
Kommunen kräver mätning av förbrukningen under 12 mån för att få slutbesked. Byggentreprenören (liten firma) blev aldrig färdig att installera det, så jag köpte en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500?gclid=CjwKCAiApo3SBRA4EiwAty8i-nSMo-IGgaZ1xzCes_RMWJnEZzKDXAMPJw5DGitOI17ObGeMusuS6xoCNFoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Inkopplad till den grupp som försörjer ute- och innedel, 3 faser som gå enbart till en undercentral för endast de förbrukarna.
I viloläge drar den 1,6-1,7 kW! I aktivt läge där den gör varmvatten 3-5 kW.
Mätt med amperemätare på samma ledningar, jag får det till 2A i viloläge och ca 4-5 A när den går igång och gör varmvatten.
Dubbelkollat mot elleverantörens mätare - alla andra förbrukare avstängda (jordfelsbrytare till allt utom värmepumpen) - det blir ungefär samma förbrukning. Elräkning som tyvärr stämmer lika bra med den förbrukningen, men jag vet inte hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
Klistrar in lite från Nibe uplink: (i viloläge)
värmebärarpumpshastighet EB15 15%
medelutetemperatur BT1 4.9°C
utetemperatur BT1 4.0°C
varmvatten laddning BT6 48.9°C
varmvatten topp BT7 51.1°C
ström BE1 0.1A
ström BE2 0.1A
ström BE3 0.1A
gradminuter 2GM
tillsats
Rubrik
Värde
blockerad nej
säkringsstorlek 16A
tidfaktor 53.4h
effekt eltillsats 0.0kW
max inställd eleffekt 9.0kW
tillsatstemperatur BT63
Byggaren kliar sig i huvudet och kan i alla fall inte komma med någon lösning. Han ifrågasätter mina mätningar, men jag tror inte elleverantörens mätare har någon nämnvärd felvisning. Med den här förbrukningen kommer jag inte få något slutbesked.
Någon som har någon som helst idé vad som kan vara fel?
Det är första gången som jag hör att en kommun ska ska en årsförbrukning på el för en fastighet , för att ge slutbesked ?? Det innebär att det tar ett är för att få klart med kommunen ???
Är det ett typhus så fabrikanten data på det
Elen mäts med mycket exakthet av elleverantören
Är det inte VV laddningen som ställer till det , registrerar den patronen , kan kopplas i och ur via menyn har jag för mig
Är det ett typhus så fabrikanten data på det
Elen mäts med mycket exakthet av elleverantören
Är det inte VV laddningen som ställer till det , registrerar den patronen , kan kopplas i och ur via menyn har jag för mig
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det var en väldigt konstig regel från kommunen. Normalt så får man ju böta ett halvt basbelopp (22000) om man flyttar in innan slutbesked är utfärdat.
Är inne på samma spår som hempularen.
Låter väldigt märkligt att mäta under ett år av boende samtidigt som det inte är tillåtet att flytta in utan att slutbesked utfärdats av kommunen.
Vad är det vi inte förstår här?
Rör det sig om något missförstånd i kommunikationen med kommunen?
Låter väldigt märkligt att mäta under ett år av boende samtidigt som det inte är tillåtet att flytta in utan att slutbesked utfärdats av kommunen.
Vad är det vi inte förstår här?
Rör det sig om något missförstånd i kommunikationen med kommunen?
Vad händer om dom inte godkänner då , ska ni flytta ut på gården i tält då , eftersom ni inte får flytta in före slutbesked , även om det är preliminärt
Tycker nog att du ska forska vidare i det här , utanför kommunens vetskap
Kan du utlämna vilken kommun det är
Tycker nog att du ska forska vidare i det här , utanför kommunens vetskap
Kan du utlämna vilken kommun det är
Skall scanna in beslutet när jag kommer hem. Jag har svårt att tro att dom kommer kräva att vi flyttar ut. Lunds kommun gäller det.
Väldigt tveksam att det är elpatronen som går hela tiden. Dels så står det i serviceinfon jag klistrade in att den inte är igång, och den borde dra mer än 1.7kW.
Väldigt tveksam att det är elpatronen som går hela tiden. Dels så står det i serviceinfon jag klistrade in att den inte är igång, och den borde dra mer än 1.7kW.
Bara en kort fråga , eftersom det är ett nytt hus , är det ett typhus eller A-ritat
Hur mycket ska huset dra enligt kommunen , har dom sagt något om det
Du har väl enligt de tokiga regler som finns haft en kvalitetsansvarig , det är ju han som ska
se till att huset byggs enligt BBR , med alla värden på isolering och annat , han ska även informera om vad som gäller för bygget , och skriva på papperen om godkänt
Har mailat grabben som är verksam i skåne med byggen
Hur mycket ska huset dra enligt kommunen , har dom sagt något om det
Du har väl enligt de tokiga regler som finns haft en kvalitetsansvarig , det är ju han som ska
se till att huset byggs enligt BBR , med alla värden på isolering och annat , han ska även informera om vad som gäller för bygget , och skriva på papperen om godkänt
Har mailat grabben som är verksam i skåne med byggen
Tack. Mitt krux är egentligen inte kommunens krav, det följer de nya kraven enligt bbr. Petigt och fyrkantigt att kräva mätning, men det är inte ovanligt.
Mitt bekymmer är förbrukningen. Det blir 15000 kWh bara för viloförbrukningen! Innan värmepumpen gått en enda minut.
Mitt bekymmer är förbrukningen. Det blir 15000 kWh bara för viloförbrukningen! Innan värmepumpen gått en enda minut.
Ursäkta men när du läser av , har rätt decimalkomma då , så du inte har fått en nolla för mycket , när du räknat , mellan tummen och pekfingret går det ca 30 Kw dygnet i hushållsströmA aiskylos2 skrev:
Elleverantörens mätare visar både momentan förbrukning och per månad och år, så, nej, tyvärr, det kan det inte vara.
Fick tips på ett annat ställe (värmepumpsforum) att det kan röra sig om att elmätaren blir lurad av något i pumpen; han hade frågat Nibe och fått följande svar:
"Vi håller med om att detta kan se märkligt ut. Men den verkliga strömförbrukningen i viloläge är ca: 0 A utom på den fas som förser styrkort och kompressorvärmaren med ström.
Orsaken till att strömkännarna visar en strömförbrukning enligt de värden ni ser är att produkten ”luras” av filtret (harmonikfiltret) i viloläge, resultatet blir en ”skenström”.
Med andra ord produkten drar ingen onödig ström så att elmätaren reagerar."
Det jag inte riktigt fattar - blir både min egen amatörmätare och elbolagets mätare lika lurad? Det jag funderar på är om jag ändå inte lyckats få bort alla andra förbrukare från mätningen. Skall ut ikväll och dubbelkolla!
Fick tips på ett annat ställe (värmepumpsforum) att det kan röra sig om att elmätaren blir lurad av något i pumpen; han hade frågat Nibe och fått följande svar:
"Vi håller med om att detta kan se märkligt ut. Men den verkliga strömförbrukningen i viloläge är ca: 0 A utom på den fas som förser styrkort och kompressorvärmaren med ström.
Orsaken till att strömkännarna visar en strömförbrukning enligt de värden ni ser är att produkten ”luras” av filtret (harmonikfiltret) i viloläge, resultatet blir en ”skenström”.
Med andra ord produkten drar ingen onödig ström så att elmätaren reagerar."
Det jag inte riktigt fattar - blir både min egen amatörmätare och elbolagets mätare lika lurad? Det jag funderar på är om jag ändå inte lyckats få bort alla andra förbrukare från mätningen. Skall ut ikväll och dubbelkolla!
Att din amatörmätare och värmepumpens inbyggda till effektvakten mäter fel är inte så konstigt - Det är bara enkla strömtransformatorer som inte tar hänsyn till fasförskjutning, övertoner etc.
Dock ska elbolagets mätare hantera sånt utan problem.
Dock ska elbolagets mätare hantera sånt utan problem.
Hur ska kommunen veta vad strömmen gått till det är väl helt ok att använda motorvärmare och kupevärmare dygnet runt och ska mätningen vara separat på vp bör man nog ha en riktig elmätare och den bör nog vara plomberad i såna här fall.