Det är sillikon mot sockel, men överst och ned mot diskbänk är det nog fix pga det är skrovligt.
Brukar man göra så här?
Det ser inte fult ut men blir problem när man ska torka av. Kakling fog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Alla lägenhetsrenoveringar jag har varit på (många) har kakelsättaren avlutat på detta sättet med fog.

Nästa gång fråga varför.

• Gilla
Almojo
  • Laddar…
Krilleman
Nästan alla kakelsättare som kör stamrenoveringar jobbar på ackord.

Där ligger nog svaret. Snabbt, enkelt och godkänt.

För onekligen verkar det ju vara godkänt av alla besiktningsmännen som kontrollerar arbetet innan inflyttning.

Hur ska dom annars göra (för en som inte vet)?

Kyleman skrev:
Hur ska dom annars göra (för en som inte vet)?
Man använder sillikon i en passande färg kostnaden och tiden att lägga det är försumbar, det ger dock ett bättre resultat matfett fastnar inte permanent då det är lätt att torka av

kakel avslut sillikon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Nackdelen med silikon är att man kan glömma att måla väggen sedan, när man närmar sig silikonet med penslen så pärlar sig färgen bara. Då är det bättre med vanlig hårdfog som i TS fall och där har TS svaret på sin fråga också.

Iofs tycker jag att båda varianterna är fula. För min del är det en valfri avslutningslist som gäller eller ingenting alls så drar målaren en latexfog på kakelkanten och målar sedan ut på den.

• Gilla
AndreasT
  • Laddar…
nikasp
När jag kaklade en liknade yta så var jag ytterst sparsam med fix där så det blev en ganska snygg kant som jag sedan målat över med vitt. Ser mycket mer diskret ut och inte smutsigt än, satte kaklet i september, och det går att torka av ev. fett.

Jag tycker det är snyggast som det är gjort, och jag har gjort likadant själv på flera ställen. Mot en tapet kanske det kan vara svårt att göra rent, men annars inga problem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.