12 027 läst ·
44 svar
12k läst
44 svar
Konstiga termostater till Radiatorer
Sida 1 av 3
Har ett problem här hemma med radiatorerna.
Det finns 5 lägen på termostaten.
Läge 1,2,3 händer inget. alltså kalla element
Läge 4,5 maxvärme ,kan steka ägg på,,,
varför kan jag inte ställa in på 1,2,3 ??
Jag har fjärrvärme.
Tacksam för svar.
Det finns 5 lägen på termostaten.
Läge 1,2,3 händer inget. alltså kalla element
Läge 4,5 maxvärme ,kan steka ägg på,,,
varför kan jag inte ställa in på 1,2,3 ??
Jag har fjärrvärme.
Tacksam för svar.
Vattnet du pumpar ut i huset kanske är för varmt? Termostaterna är det däremot inget fel på. De stänger när temperaturen i rummet motsvarar läge 1 t.o.m. 3 och öppnar om du ställer in högre "önskad temperatur". Precis som det skall fungera alltså.
Däremot bör du nog justera centralen om du anser att det blir för varmt när termostaterna öppnar. Ett tips är att du öppnar alla termostater på max. Sedan justerar du temperaturen på centralen istället så att du får den värme du vill ha i huset. När du är klar med detta höjer du temperaturen på centralen med 0,5 - 1 grad och plockar ner motsvarande höjning med radiatortermostaterna så att temperaturen blir den önskade.
På så sätt får du en central som förser huset med rätt mängd värme samtidigt som du får termostater som är rätt inställda för rummens önskade temp. Då kan de strypa värmen om något rum blir lite varmare, t.ex. p.g.a. solinstrålning, värme från människor, etc.
Observera att det är ganska tröga system, så ovanstående process kan nog ta några veckor att genomföra/finjustera. Du får mäta temperaturen under en dag, höja/sänka på centralen, mäta en dag till, osv.
Däremot bör du nog justera centralen om du anser att det blir för varmt när termostaterna öppnar. Ett tips är att du öppnar alla termostater på max. Sedan justerar du temperaturen på centralen istället så att du får den värme du vill ha i huset. När du är klar med detta höjer du temperaturen på centralen med 0,5 - 1 grad och plockar ner motsvarande höjning med radiatortermostaterna så att temperaturen blir den önskade.
På så sätt får du en central som förser huset med rätt mängd värme samtidigt som du får termostater som är rätt inställda för rummens önskade temp. Då kan de strypa värmen om något rum blir lite varmare, t.ex. p.g.a. solinstrålning, värme från människor, etc.
Observera att det är ganska tröga system, så ovanstående process kan nog ta några veckor att genomföra/finjustera. Du får mäta temperaturen under en dag, höja/sänka på centralen, mäta en dag till, osv.
Redigerat:
Enligt mätaren på bilden så har vattnet till radiatorerna ca 50 C.eviljava skrev:
det är väl okej,?
Om det är OK eller inte är omöjligt att svara på för en utomstående. Det låter lite högt, men det beror ju även på hur ditt hus är konstruerat och vilken isoleringsförmåga det har.
Jag tolkade dock ditt första inlägg som att du tyckte du att det var för varmt?
Gör du som jag beskrev i mitt tidigare inlägg får du ett system som är optimerat för just dina förutsättningar.
I min fjärrvärmeanläggning har jag ett reglersystem som tillåter mig att ställa in önskad temperatur inomhus, d.v.s. temperaturen ut till radiatorerna. Jag har även en termostat som jag rattar manuellt, men den styr bara vattentemperaturen till dusch/bad, inte radiatortemperaturen (det råkar inte vara den termostaten du refererar till?).
Jag tolkade dock ditt första inlägg som att du tyckte du att det var för varmt?
Gör du som jag beskrev i mitt tidigare inlägg får du ett system som är optimerat för just dina förutsättningar.
I min fjärrvärmeanläggning har jag ett reglersystem som tillåter mig att ställa in önskad temperatur inomhus, d.v.s. temperaturen ut till radiatorerna. Jag har även en termostat som jag rattar manuellt, men den styr bara vattentemperaturen till dusch/bad, inte radiatortemperaturen (det råkar inte vara den termostaten du refererar till?).
Redigerat:
Jag vet inte om det påverkar just detta med värmen, men jag tycker det ser ut som om du har dåligt tryck. Grafiken i mätaren verkar indikera att det ska ligga på runt 2 och mätaren visar 0,2. Någon annan kanske kan svara på om det har någon betydelse, och bara du vet väl vad du ska ha för tryck (grafiken kan ju ha fel).
Alltså de som sitter vid ratiatorerna, och inte något som visas på bilden?KenZoo skrev:
De känner innetemperaturn och begränsar flödet när det är för varmt (och vad som är för varmt ställer man in genom att vrida på ratten). Har man för hög framledningstemperatur måste flödet vara väldigt lågt för att ge rätt temperatur. Detta gör att systemet tenderar att bli instabilt, eftersom en liten temperaturändring ändrar flödet förhållandevis mycket, så det omväxlande blir för varmt och för kallt och termostaterna jobbar intermittent.
Hene skrev:Jag vet inte om det påverkar just detta med värmen, men jag tycker det ser ut som om du har dåligt tryck. Grafiken i mätaren verkar indikera att det ska ligga på runt 2 och mätaren visar 0,2. Någon annan kanske kan svara på om det har någon betydelse, och bara du vet väl vad du ska ha för tryck (grafiken kan ju ha fel).
Skulle precis lägga in en bild på manometern och fråga om trycket är bra =)