4 774 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Konstiga priser på avloppsrör
Tjenis!
Har åkt på en vattenskada och inser att det är lika bra att byta ut rören underhuset.
Kollade lite på priser i Stockholmsområdet för 110mm PVC-rör grå/orange, heter väl egentligen markavskiljare, och upptäckte att priserna kan variera väldigt mycket.
K-Rauta och AKB ligger på ca 240:- för 6 meter och om jag minns rätt så kostade "samma" rör på Fredells 399:- och Beiers i Västerhaninge tar 412:-.
Idag finns det orangea och grå rör men båda fungerar för att gräva ned.
Så nu är frågan om det är likdana rör, eller kan det vara frågan om sämre kvalite på de billiga? Jag tvivlar på det eftersom K-Rauta håller väldigt bra kvalite på sina varor vad jag vet.
Mvh
Fredrik
Har åkt på en vattenskada och inser att det är lika bra att byta ut rören underhuset.
Kollade lite på priser i Stockholmsområdet för 110mm PVC-rör grå/orange, heter väl egentligen markavskiljare, och upptäckte att priserna kan variera väldigt mycket.
K-Rauta och AKB ligger på ca 240:- för 6 meter och om jag minns rätt så kostade "samma" rör på Fredells 399:- och Beiers i Västerhaninge tar 412:-.
Idag finns det orangea och grå rör men båda fungerar för att gräva ned.
Så nu är frågan om det är likdana rör, eller kan det vara frågan om sämre kvalite på de billiga? Jag tvivlar på det eftersom K-Rauta håller väldigt bra kvalite på sina varor vad jag vet.
Mvh
Fredrik
Jotack, visst är det prisskillnad på vvsartiklar. Byggmax är billigast - vad jag vet - på 6-metersrör. Deras böjar är dock dyrare än exvis www.Rinkabyror.se, men med en utskrift från rinkabyrörs websida så får man lägre pris på byggmax tack vare deras prisgaranti - jag har provat!
Kolla även www.dinvvsbutik.se . De har priser som oftast är lägre än Rinkaby Rör.
Avhämtning kan ske på någon av de grossister som de samarbetar med.
Dock kan det vara lite krångligt att hitta på deras site då de har över 50.000 artiklar i systemet. Men det är bara att fråga dem.
Anledningen till att de kan hålla låga priser är att alla som handlar och hämtar material gör det i Din VVS Butik's namn.
Har fått lite kul frågor från Dahls, som jag hämtar från, om hur många som jobbar på Göteborgskontoret... 
Dock kan det vara lite krångligt att hitta på deras site då de har över 50.000 artiklar i systemet. Men det är bara att fråga dem.
Anledningen till att de kan hålla låga priser är att alla som handlar och hämtar material gör det i Din VVS Butik's namn.
AndreasK skrev:Kolla även www.dinvvsbutik.se . De har priser som oftast är lägre än Rinkaby Rör.
Anledningen till att de kan hålla låga priser är att alla som handlar och hämtar material gör det i Din VVS Butik's namn.Har fått lite kul frågor från Dahls, som jag hämtar från, om hur många som jobbar på Göteborgskontoret...
![]()
Smarta grabbar!
Ska nog prova dom där nu när det är dags för några golvbrunnar och lite pruttrör.
Det finns olika kvaliteter av (grå) avloppsrör, de klassas enligt en Europanorm EN 1451.
EN 1451 B får inte gjutas in och är endast godkända för utanpåliggande montage, de är tunnväggiga.
EN 1451 BD är tjockväggiga och får gjutas in samt även användas under mark, dock endast inom tomtgränsen.
Har köpt rördelar på våra större byggvaruhus och de har nästan alltid de tunnväggiga.
EN 1451 B får inte gjutas in och är endast godkända för utanpåliggande montage, de är tunnväggiga.
EN 1451 BD är tjockväggiga och får gjutas in samt även användas under mark, dock endast inom tomtgränsen.
Har köpt rördelar på våra större byggvaruhus och de har nästan alltid de tunnväggiga.
Klicka här för att svara