Hej!

Vi har flyttat in i nybyggt hus med hörntomt. Efter att vi skrivit på kontraktet så kom en ny riktlinje från kommunen gällande var häckplantorna skulle planteras. Så entreprenören satte vår bokhäck 75 cm från tomtgränsen.:@ Så nu har vi ganska mycket av vår tomt (ca 100 meter x 75 cm brett) som är utanför häcken och som vi måste rensa från ogräs hela tiden.

Planen är att sätta marktäckare etc. för att åtminstone kunna slippa ligga där på knä hela våren varje år...

Men nu till saken. Är det rimligt av kommunen att kräva en marginal på 75 cm! Det är verkligen mycket. Det finns ju ingen chans att vår bokhäck växer ut så brett.

Vi funderar på att helt enkelt flytta plantorna ut 15 cm i alla fall. Kan kommunen verkligen ha några invändningar i så fall? Så länge häcken aldrig hänger utanför vår tomt så finns det väl inget de kan göra. Vi äger ju tomtmarken.

Vad hade ni gjort???

/Anna

Att man satt häckplantorna 75 cm in i trädgården gäller troligen inte någon ny bestämmelse utan av praktiska skäl - man vet ju inte om ni som köpare kommer att sköta häcken och då riskerar man mindre att häcken når gatan. Häcken får inte gå ut i gatan, Jag har själv hörntomt och har satt hög häck (bortom hörnans 10 m) endast 10 cm in i trädgården - men jag har där ett staket och häcken skall krypa emellan och klippas precis i tomtgräns - eller där asfalten slutar. Så länge som häcken inte stör gatan (gäller även vid snöröjning etc) kan du ha den ganska nära tomtgränsen.

Bokhäckar är ju lätta att hålla mycket smala. Jag skulle faktiskt flytta ut häckplantorna snabbt som 17 - förmodar att de satts denna vår - så att du har dem på plats före midsommar. Men ge lite mer utrymme än jag gjorde - 25-30 cm bör räcka såvida ni är snabba och flitiga med klippningen som för boken sker före midsommar och sedan i augusti varje år.

Du skriver att ni har hörntomt. Om det nu är hörntomt med gator och trafik på bägge sidor gäller - tror faktiskt i samtliga kommuner - att häckplantering inte får vara högre än 80 cm 10 m från hörnan i bägge riktningar. Är en sida med endast gångtrafik gäller 5 m från hörnan. Detta avseende siktbestämmelserna och de är mycket viktiga.

- - - Tillägg: Innan ni gör något bör ni tänka på hur bred ni slutligen vill ha häcken. Det känns så tomt och ödsligt vid nyanläggning av trädgård och det kanske ändå inte blir så tokigt till slut, Boken kan man hålla mycket smal, men den kan också hållas bred. Ponera att ni vill ha den 80 cm bred - då blir det bara en remsa av 35 cm kvar mot vägen och denna kan ni täcka med markväv och oppanpå barkflis för att slippa ogräslukning. Eftersom jag själv är övernitisk i trädgården kanske mitt tidigare råd ovan inte var så välbetänkt ...

Redigerat:
Yonna, tack för massor av bra råd och tips!!

Precis som du säger (till slut:) så vill vi inte ta bort all marginal mot cykelvägen som går längs tomten. Tror dessutom det blir rätt fint med några blommande marktäckare längst ut. Men 40 cms marginal (tänkte oss en cirka 60 cm bred häck, dvs. 30 cm på varje sida) känns ju som onödigt mycket.

Det lutar åt att vi flyttar ut plantorna 10 -15 cm och sätter ett fårstängsel längs häcken som den kan växa in i. Vi gör det så fort de slutbesiktigat tomten senare den här månaden. Plantorna sattes i höstas, men vi har testat och de går fortfarande att flytta utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.