Byggahus.se
Hej har installerat en vattenburen fläktkonvektor i garaget fungerade hur bra som helst förra vintern nu när jag slagit på värmen i huset och luftat allt så fungerar alla element i huset utom garage konvektorn, rören i hobbyrummet före konvektorn blir inte varma, då vred jag upp cirkpumpen på 3an då blev rören varma och konvektorn blåste varm luft kom ner senare i kväll då var rören kalla igen, fattar ingenting vad som kan vara felet? Varför blir inte rören till konvektorn varma, som sagt fungerade perfekt förra vintern,

Jag tänker på smutsfiltret i anläggningen om det kan vara igensatt.

----------------------------------------
Nu kommer onödig läsning:
----------------------------------------

Hade en sådan issue i en större anläggning, den brände olja för 100K i månaden, mer på vintern, hade fått nästan fria händer att lösa problemet med att effekten liksom vandrade genom hela byggnaden och inte klarade att värma huset när det blev kallt ute.
Eftersom jag inte var någon erfaren VVS gubbe så visste jag egentligen inte vad jag gjorde men jag har tydligen bra förståelse för hur saker fungerar enligt andra.
Jag kunde inte säga med säkerhet vad problemet var och ville gärna att någon som visste tog sig en titt så det fick bli någon från en VVS firma som kom o gjorde sin diagnos.

Jag frågade denne vad olika saker jag inte visste vad det var egentligen var för något.
Berättade att när man släppte ut vatten från systemet så såg det ut som om det kom "kaffepulver" ur ledningarna.

När jag fått veta att det fanns ett filter, en av de sakerna som jag inte visste vad det var så ville jag att vi skulle rengöra filtret för att det var dels en billig åtgärd och jag hade ju dessutom sett "kaffet" och tänkt att det kanske kunde sätta igen filtret.

VVS gubben ville börja byta cirkulationspumpar, 3 stycken a 15 000 kr styck och var ganska säker på sin sak.
Jag hade tidigare tänkt samma tanke själv men bara en av dem då.
Han gick med på det för det var ju kunden som betalar som han sade.
Det visade sig att det var allt som behövdes.
Rätt stor skillnad i pris, blev väl 2500 för VVS gubben.

Hej har provat lite fram o tillbaka nu om jag kopplar bort el shunten på komvektorn så fungerar det, verkar som att inte elshunten fungerar, kan man sätta dit en vanlig termostat på en fläkt konvektor?

Är det något sådant här du har?
https://rorfokus.se/produkt/83137859/
Ja det borde man väl kunna göra tänker jag, bara man reglerar värmen, du kan ju snabbt få ut väldigt stora energimängder i rummet med en helt öppen ventil.
Fast det känns av någon anledning roligare med en styrd shunt, men det finns ju en tempgivare i bägge fallen.

Skillnaden är väl att tempgivaren kan sättas i rummet istället med den styrda shunten.
Har inte koll på var tempmätningen sitter på termostat ventilen men föreställer mig att den sitter i samma enhet o känner mest av temperaturen i eller nära röret, inte så mycket temperaturen i luften.

Aha, jag kollade lite på vad som satt i den, kunde inte se om den hade någon lokal cirkulation i enheten men gissar att den inte har det.
Som jag fattade det så regleras temperaturen i rummet med hur mycket vatten som rinner förbi shunten, fast jag vill nog mest kalla det för ventil, inte shunt.

Vad som helst som kan reglera vattenmängden anser jag ska fungera.
Tycker att tempsensorn ska sitta en bit ifrån fläktkonvektorn.

Om jag skulle få bestämma så skulle det inte bli några termostater såvida inte termostaten sitter ett par meter bort.

Om man vill så kan man roa sig med att mäta temperatur före och efter fläktkonvektorn, och kan man mäta vattenflödet så kan man lista ut hur mycket energi som kommer ut i rummet.

Nu får jag för mig att roa mig med att räkna ut energimängden i ett fiktivt exempel:

Varje kubikcentimeter vatten innehåller 4,182 Joule (wattsekunder) per grad kring 20 graders strecket, ändrar sig lite med temperatur men inget jag tar hänsyn till nu.
Så ökar kubikcentimetern vatten 10 grader C i temperatur så har 41,82 Joule tillförts vår vattenkubikcentimeter.

Så om vi nu tar exemplet att 4 liter vatten rinner förbi under en minut och det sjunkit i temperatur från 55 till 30 grader så har vi en temperaturskillnad på 25 grader.
Då får vi ta våra 4000 kubikcentimeter gånger temperaturskillnaden 25 grader gånger energimängden per grad 4,182 Joule så blir det totalt 418 200 Joule.
Delar vi det med 60 så får vi fram antalet Joule per sekund, 6970, eftersom en Wattsekund och en Joule är lika mycket energi så är det bara att konstatera att man får ut 6,97 KW i rummet där fläktkonvektorn sitter.

Redigerat:
Ok vad rekommenderar du att sätta dit då? Gärna något som har stöd för google home, och en sak till om man sätter dit en typ termostat vanlig måste man ställa upp själva digitala displayen på fullt då 32grader eller spelar det ingen roll?

Hoppsan, Google home, det övergår min förmåga för närvarande.
Jag brukar vilja ha egen kontroll över mina prylar, gissar att det är någon röststyrningsfunktion?

Spekulerar på en sådan här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarregler-2-vags-24v-no/
Tycker dock att den är lite väl dyr, det är ju inga rocketscience grejor direkt.
Det ska regleras en pinne på en vanlig ventil, det går att bygga en själv men det blir ju inte lika snyggt.

Jag skulle nog sätta egna sensorer, typ en diod eller någon motståndstråd på div ställen i huset och läsa av dem med en microkontroller för att detektera temperaturen.
Så skulle jag låta en microkontroller styra en motor som skruvar upp och ned en skruv som i sin tur påverkar pinnen i ventilen till fläktkonvektorerna och ev golvvärme.
Men det är ju jag det, jag gillar att göra sådant, har plockat isär och undersökt det mesta som gått sönder under årens lopp bara för nöjet att förstå hur sakerna fungerar.
När man blev större så lärde man sig laga också.

Föräldrarna blev imponerade när jag som 10 åring fick plocka ned gräsklipparen i småbitar och sedan fick ihop den och den fungerade igen.
Kunde just inget om bensinmotorer, fick gissa, blev rätt glad av att lyckas :)

Förresten vet du om det är ventilen eller motorn som slutat fungera?

Om det är motorn så kan det hända att den bara har torkat och lite fett på strategisk plats skulle kunna lösa problemet, motorerna är ju inte urstarka så de kan överkomma allt motstånd som kan uppstå.
Har du otur så förstör fettet plasten men om den redan är trasig så blir det ju inte sämre av att testa.
Om problemet är ventilen så kan det hända att det sinns o-ringar att byta och axel att rengöra från ansamlingar på axeln

Det är motorn och den verkar drivas av 220v

Så kan det absolut vara, fast det känns som onödigt hög spänning.
Spontant blir jag nyfiken på hur den styrs.
Har du möjlighet att ta foton från insidan och lägga upp?

Spontant skulle jag om det var min, sätta ett oscilloskop till den och se vad som kommer fram av det.
Om det kanske finns någon PWM styrningsvariant eller om det kommer signaler inbäddat i strömförsörjning.
Bild från oscilloskop vore det absolut bästa om du råkar ha tillgång till det.
Se bara till att du inte ger oscilloskopet för hög spänning, då förstör du sannolikt oscilloskopet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.