Hej!

Vi har som många andra en inbyggd micro i vårt kök, dock så tycker jag att det ser lite konstigt ut. Vi har en stor glipa ovanför micron och en tråkig spalt undertill vilket förstör helheten.

Ser att micron står på ett par gummifötter som är cirka 2-3cm höga, teoretiskt sätt borde jag kunna ta bort dessa således sänka micron med 2-3cm vilket borde få spalten undertill att försvinna. Luckan ovanför kan jag måttbeställa en längre som täcker glipan som finns där.

Finns det någon risk med att göra såhär, fara för värme/brand eller dyl? Enda anledningen jag kan komma på till att man har byggt det såhär.

Allting standard sedan lägenheten byggdes 2008.

Vad har ni för tankar kring detta?

Tack på förhand.

Kök med inbyggd mikrovågsugn, större glipa ovanför och mindre spalt nedanför, köksdetaljer på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd mikrovågsugn i köksskåp med stor glipa ovanför och tråkig spalt nedanför, markerad med text "Konstig spalt?
Skapa konto
Kök med inbyggd mikrovågsugn och synlig glipa ovanför samt spalt undertill, text "Sänka ner?" och en pil som pekar på glipan.
Skapa konto

Du bör nog kolla med manualen till micron först om den har några krav på mellanrum mot väggar/tak/golv. Du bör också kolla på microns undersida om där sitter någon form av ventilation; i så fall ska du absolut inte ta bort några gummifötter.
En lösning är att sätta överluftsgaller eller liknande, om micron kräver ventilation.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Läs givetvis manualen men tror den där mikron har två beninställningar beroende på om den sitter monterad som hos dig alt ovanför en ugn. Ovanför ugn ska den täcka typ halva hyllplanet nedåt men som hos dig ska den täcka hela...

Fötterna är troligtvis i första hand för vibrationsdämpning. Inga fötter och vibrationerna från mikron går ut i skåpet. Luftspalterna är för kylning. Det brukar stå i bruksanvisningen hur pass stora luftspalterna bör vara.

Tror fötterna brukar vara tvådelade...olika längd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.