Hej!
Vi har som många andra en inbyggd micro i vårt kök, dock så tycker jag att det ser lite konstigt ut. Vi har en stor glipa ovanför micron och en tråkig spalt undertill vilket förstör helheten.
Ser att micron står på ett par gummifötter som är cirka 2-3cm höga, teoretiskt sätt borde jag kunna ta bort dessa således sänka micron med 2-3cm vilket borde få spalten undertill att försvinna. Luckan ovanför kan jag måttbeställa en längre som täcker glipan som finns där.
Finns det någon risk med att göra såhär, fara för värme/brand eller dyl? Enda anledningen jag kan komma på till att man har byggt det såhär.
Allting standard sedan lägenheten byggdes 2008.
Vad har ni för tankar kring detta?
Tack på förhand.
Vi har som många andra en inbyggd micro i vårt kök, dock så tycker jag att det ser lite konstigt ut. Vi har en stor glipa ovanför micron och en tråkig spalt undertill vilket förstör helheten.
Ser att micron står på ett par gummifötter som är cirka 2-3cm höga, teoretiskt sätt borde jag kunna ta bort dessa således sänka micron med 2-3cm vilket borde få spalten undertill att försvinna. Luckan ovanför kan jag måttbeställa en längre som täcker glipan som finns där.
Finns det någon risk med att göra såhär, fara för värme/brand eller dyl? Enda anledningen jag kan komma på till att man har byggt det såhär.
Allting standard sedan lägenheten byggdes 2008.
Vad har ni för tankar kring detta?
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör nog kolla med manualen till micron först om den har några krav på mellanrum mot väggar/tak/golv. Du bör också kolla på microns undersida om där sitter någon form av ventilation; i så fall ska du absolut inte ta bort några gummifötter.
En lösning är att sätta överluftsgaller eller liknande, om micron kräver ventilation.
En lösning är att sätta överluftsgaller eller liknande, om micron kräver ventilation.
Fötterna är troligtvis i första hand för vibrationsdämpning. Inga fötter och vibrationerna från mikron går ut i skåpet. Luftspalterna är för kylning. Det brukar stå i bruksanvisningen hur pass stora luftspalterna bör vara.
Klicka här för att svara