har haft varmvattnet inkopplat ett tag nu och först nu efter 1-2 månader så har varmvattnet(inte kall vattnet) fått en frän stickande lukt. vi har förvisso ingen värme reglerare eller vad de nu heter. så vattnet ligger som varmast på 83grader i kranen. kan inte fatta vad felet är, eftersom det kommer först nu. kallvattnet är kontrollerat av kommunen och det var ok. (egen brunn)

:'(inget svar än

Jojomen, ville bara se hur länge du orka vänta. ::)
Jag misstänker att det är den höga tempen på vattnet som får någon packning el. dyl. att ge ifrån sig den kymiga lukten. Testa med att sänka tempen till 60 grader. Varmare behöver du inte ha det. ;)

dom jag har pratat med säger att jag måste ha över 65 grader på vattnet, stämmer inte detta?

smarti skrev:
dom jag har pratat med säger att jag måste ha över 65 grader på vattnet, stämmer inte detta?
Nej tvärt om det får ej överstiga 65°C vid tappställe pga skållningsrisk detta kommer att sänkas till 60°C i kommande bbr.

Lägsta temp vid tappställe skall vara 50°C och i förrådsberedare 60°C

/Patrik

eeehh, vad är det för något :-/
vattensystem är inte riktigt min grej

Citat från Konsumentverket:

Byt offeranod
Emaljerade beredare måste ha en så kallad offeranod, en stav av exempelvis magnesium, som skyddar plåten mot rost genom att den förbrukas istället för plåten. Har du surt vatten förbrukas den snabbare och måste kontrolleras och bytas oftare. Ett tecken på surt vatten är missfärgning i tvättställ och badkar.
Kontrollera anoden minst en gång per år. Tar den slut blir det så småningom hål i beredaren och vattnet kan läcka ut.

Slut citat. :)

Jag tror dock inte att den isf kan framkalla någon dålig lukt. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.