3 346 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Konstig lukt i hus ibland?
När jag går in i mitt hus upplever jag en konstig lukt ibland, bara i typ två sekunder. Jag tycker nog att det luktar lite instängt. Jag har svårt för att avgöra exakt vad det luktar. Har rådfrågat en släkting som arbetat i många hus med mögel och han säger att det inte är det och att han känt som lukt i andra liknande hus och att det inte är något konstigt. Ändå stör det mig lite. Det luktar bara vid ena ingången och jag tycker själv det är dålig ventilation där. Lukten har aldrig satt sig i våra kläder. Jag har testat att ta ut kläderna och lägga dem i bilen och jag har även tänkt på att min jacka borde luktat på jobbet (samt alla andra kläder som jag har i den delen av huset). Jag frågar även släktingar och vänner som har intygat mig att de aldrig känt att jag luktat något. Jag har letat bland trådar här efter någon som upplevt något liknande men då står det att lukten sätter sig i textiler.. vilket den inte gör hos oss. Jag kan inte släppa tanken på en fuktskada. Syllarna är testade och Det var bra värden.
Någon som varit med om något liknande? Eller har en aning om vad detta kan bero på?
Någon som varit med om något liknande? Eller har en aning om vad detta kan bero på?
Självdrag. Men jag insåg att det inte finns någon ventilation alls i just hallen och att vi ofta har dörrarna till angränsande rum stängda. Jag öppnade dem nu och skruvade även upp en av ventilerna i det angränsande rummet.Jonatan79 skrev:
Jag kan inte sluta oroa mig över att det ska vara fukt någonstans.. men då borde det sätta sig i kläderna? Min sambo känner inte ens lukten.
I några rum men inte alla. Jag har bara känt det i hallen och i ett rum på ovanvåningen men det hade varit stängt länge i det rummet och nu när vi målat om det och bytt lister har lukten försvunnit där.Jonatan79 skrev:
Vi har kamin men den används ju inte så mycket under våren och sommaren. Kanske borde förbättra ventilationen. Jag har bara haft hus ett år och är väldigt okunnig.
ja jag tycker med det. Är själv ganska känslig för den lukten men sen förstår jag samtidigt att det är svårt att känna det när det är i det egna hemmet. Men jag litar på att kollegor och vänner berättar om jag eller mina kläder luktar.BirgitS skrev:
Jag har dragit ut lister i flera rum och luktat och luktat vid trösklar o.s.v. men jag känner bara lukten två sekunder när jag kliver innanför dörren.raveper skrev:
Det är tyvärr en riskkonstruktion från 70-talet (syllar på betong) . Finns flera sådana hus här i området och resten av byn. Det har dock luktat mycket hos dem som fått fuktproblem sen finns det några som har samma upplevelse som mig och som har haft det så sedan typ 90- talet (alltså att man känner en konstig doft precis när man går in men det är inget som sätter sig i textiler eller hår).
Det har funnits en gammal heltäckningsmatta i hallen men vi tog ut den för typ 8 månader sedan och nu är där ett laminatgolv. I rummet bredvid finns det fortfarande en gammal matta men jag har inte känt någon lukt alls i det rummet …
Jag hade fel! Vi har central takfläkt med utsug i våtutrymmen. Sen finns det några tilluftsventiler på andra ställen. Dock inte så många. I det utrymmet där jag tycker det blir instängt finns ingen ventil. Kanske är det som är problemet då men det rummet ligger mellan en massa rum så lösningen är nog att ha det öppet till det rummet och se om det blir bättre.Jonatan79 skrev:
Jag inser nu att vi har extremt dålig ventilation som saknas i samtliga sovrum …. Och vardagsrummet.Jonatan79 skrev:
Nej det har man kanske inte. Den hallen är väldigt stor och den är en del av en utbyggnad, vilket gör att den blir väldigt instängd då det är täta dörrar till angränsande rum. Resten av utbyggnaden består av tre andra rum som i princip omringar hallen och de har egna fönster och ventilation. I dessa rum känner jag ingen doft alls. Jag hoppas att det är ventilationen för det känns lättare att åtgärda än om det är en fuktskada …
Klicka här för att svara