Vet inte riktigt vilken forumdel som. Detta passar bäst i, men försöker här då det delvis handlar om gjutning.

Jag ska byta ut det gamla räcket på muren vid garage nedfarten
Ett gammalt, flagnat och rostigt räcke med gul och röd färg på toppen av en mur vid en garageuppfart, omgiven av gräs och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag högtryckstvättade toppen på muren inför påmurande av lecablock så uppenbarade det sig att de fastgjutna (och nu avrostade) räckesstolparna satt i glasrör med något klargult stenartat material (hade jag bara sett det gula hade jag tänkt svavel)
Närbild av ett glasrör infogat i en betongmur med en bottensediment av brungult material som har ett svavelaktigt utseende.
Skapa konto

Närbild på en betongyta med ett utlöst glasrör omgivet av gulaktiga stenliknande fragment, intill en hög med samma material.
Skapa konto

Närbild av gulaktiga stenliknande bitar på en mörk yta, eventuellt kopplade till rostiga räckesstolpar infästa i glasrör med misstänkt svavelhalt.
Skapa konto

Vad sjutton är detta? Är lite snorig, men det luktar onekligen lite svavel om det...

Och varför gör man på detta viset? Spelar inte så stor roll egentligen, jag murar bara över det, men det vore intressant att veta varför det är som det är.

/Andreas

C
E eal skrev:
Vad sjutton är detta? Är lite snorig, men det luktar onekligen lite svavel om det...
Ja, det är svavel. Användes förr för att gjuta fast metallstolpar i stenmaterial.
Gamla tidens kemankare kan man säga. Svavel har lagom låg smältpunkt, så det är väl därför antar jag(?) Tror inte det har några särskilda rostskyddande egenskaper annat än att det är vattentätt antar jag.

• Gilla
  • Wow
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Gamla tidens kemankare kan man säga.
Intressant. Då har man lärt sig nåt nytt idag med.

/Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.