Jag bor i en trea, en bostadsrätt byggd 2010 som jag har bott i de senaste 4 åren. De senaste två somrarna åtminstone så har jag observerat att under sommarmånaderna så får min lägenhet en väldigt speciell "lukt" när det står instängt. Den är svår att beskriva, det käns rätt så instängt, lite stickigt i näsan. Det blir ju alltid lite dålig luft under sommaren om man inte vädrar det vet vi alla, men jag har varit inne i andras lägenheter som har stått stängda hela dagarna under de varmaste sommarmånaderna, och jag känner inte alls en liknande doft där.
MEN, den här lukten uppenbarar sig ENBART om det är ovädrat i lägenheten. Så länge ett enda fönster är öppet, oavsett vart i lägenheten, och oavsett om det bara är lite på glänt eller fullt ut, så känner jag noll lukt längre. Så fort jag stänger, t ex en natt som jag går och lägger mig, så tar det kanske 45-60 min så börjar jag känna av "lukten" igen. Jag vaknar och känner den 'tunga' luften, eller om jag har svårt att sova så kan jag lägga märke till den efter ett tag.

Jag har försökt lokalisera lukten både både när det står vädrat och ovädrat. Har gått omkring som en hund och sniffat överallt i lägenheten, flyttat på skåp och byråer, undersökt vattenledningarna, kollat alla till- och frånluftsventiler. Har testat att det drar i frånluftsventilen(en enstaka, på toaletten) + att den är ren, dörren till den står öppet konstant då katterna behöver komma åt sin låda. Tilluftsventilerna är passiva på väggen, raka ventiler som går hela vägen ut till fasaden med filter mellan, totalt 4 stycken (2 i stora sovrummet, 1 i lilla, 1 i vardagsrummet på andra sidan lägenheten). Alla filtrer är rengjorda. Har t om stått och luktat i tilluftsventilationen men har inte känt av någon avvikande lukt där.

Det här sker enbart på sommarmånaderna. Under höst, vår och vinter så kan jag ha fönster helt stängda utan problem. Då drar det på mycket bättre i ventilationen såklart pga värmeskillnader ute och inne, men även nu på sommaren vissa dagar när det blir lite kallare under natten så räcker det inte att bli av med doften - det är som det behöver vara lite kyligare en längre period för att det ska räcka. Däremot så tycker jag definitivt att det är mindre märkbart, som inatt exempelvis då det var 15C ute.

Som sagt så går det att undvika rätt lätt genom att ha ett vädringsfönster öppet, men jag blir nojig, ska det verkligen behöva lukta sådär när det är stängt? Är det jag som har blivit överkänslig emot något? För när jag har haft kompisar eller familj här så har jag testat stänga till, och frågat om de känner av någon doft, och de verkar inte känna av det. Är det bara så att det kan vara dålig ventilation, och det blir otrevlig lukt pga damm + katthår och luften som står stilla, eller kan det vara tecken på annat?

Förra året nojade jag mig över att det kunde vara vattenskada. Hade ett fuktbolag över som gjorde en undersökning i rummet som det kändes värst, men de hittade inget. Och de tyckte sig att om det var en fuktskada, då hade man luktat det hela året, och att vädra lite grann hade inte gjort att lukten från det försvann så skarpt som det gör nu. Sen kom hösten och doften försvann illa kvickt. Och samma kommer den nog göra i år

Kan någon hjälpa mig med detta? Jag vet inte vad jag ska tro om det här, och jag har en rätt lätt fix med att bara ha det vädrat större delen under sommaren, men jag blir ju orolig över att det är något annat fel med lägenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.