Hantverkarna som monterade köket hittade på denna lösning: jag har ett kolfilter i spisfläkten. Sen är röret dragit upp till ett utrymme ovanför överskåpen, och detta utrymmet är klädd in med täckbrädor. Jag förstår inte riktigt var de tänkte att luften då tar vägen... är det en okej lösning?

• Köksöverskåp med öppet utrymme där ett flexibelt avloppsrör och städprodukter är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det verkar mycket märkligt..
Är det kolfilter, så ska ju luften cirkuleras ut i rummet.
Är det inte kolfilter så ska ju slangen anslutas till en ventilationskanal (godkänd för ändamålet)

Inte så att det är ett utsug där bakom?
Ett smart sätt att minska risken för doften av matos utan att man trycker ut luften från fläkten i ventilationssytemet. Det kan aldrig bli övertryck där om det ser ut som på bilden.
Så löste jag det i en lägenhet för 10år sedan.

P
ser ut som om den fuktiga luften från fläkten kommer att göra en del icke önskvärda ting i detta utrymme om den inte leds bort av ett sekundärt system.
Har sett liknande lösningar av entreprenörer från ett land strax söder om vårt där detta möjligen är standard

Huddingebo Huddingebo skrev:
Inte så att det är ett utsug där bakom?
Ett smart sätt att minska risken för doften av matos utan att man trycker ut luften från fläkten i ventilationssytemet. Det kan aldrig bli övertryck där om det ser ut som på bilden.
Så löste jag det i en lägenhet för 10år sedan.
Inget utsug där bakom nej

electroluxaren skrev:
ser ut som om den fuktiga luften från fläkten kommer att göra en del icke önskvärda ting i detta utrymme om den inte leds bort av ett sekundärt system.
Har sett liknande lösningar av entreprenörer från ett land strax söder om vårt där detta möjligen är standard
det låter absolut som en möjlig risk. Vad borde vi göra?

P
Kanske inte snyggt men enklast att sätta ett uttag vid taket och koppla fläkten däri

electroluxaren skrev:
Kanske inte snyggt men enklast att sätta ett uttag vid taket och koppla fläkten däri
Menar du att sätta något sorts galler på täckbrädan ovanför skåpet och koppla på röret där?

P
Ja på något lämpligt sätt

electroluxaren skrev:
Ja på något lämpligt sätt
Finns det någon bra lösning för det? Röret verkar vara 15 cm i diameter. Täckbrädan ovanför skåpet är 15,5 cm

P
Det finns övergångar till rektangulära utblås

electroluxaren skrev:
Det finns övergångar till rektangulära utblås
Bra!
Då får jag åka till ett byggvaruhus och plocka med mig det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.