Jag vill använda mig av Elfas hyllsystem med hängskenor. Märkte dock att det blev löjligt dyrt när man kommer upp i 6 st hängskenor och ett 40-tal konsoler. Dessutom tar de ju väldigt mycket för sina hyllplan.

Eftersom jag inte hittat någon annan tillverkare som använder sig av just hängskenorna (där man bara skruvar fast en list längs taket och inte längs hela skenorna) tänkte jag att man kunde ha en kombination med bärlister och hängskenor från Elfa och konsoler och hyllplan från någon annan billigare tillverkare.

Till mina frågor:

Känner någon till billiga konsoler som passar felfritt ihop med Elfas skenor? (De ska passa till hyllplan på 20 och 25 cm, bör alltså vara ca 17 och 22 cm)

Någon som vet var man kan hitta vita billiga hyllplan som är 20 respektive 25 X 120cm?

Jag bor i Malmö.
 
Du kanske kan jämföra hela paketet med Biltemas bärlister med hängskenor och konsoller. Har inte använt dom själv och kan uttala mig om prisvärde. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Hangskena/
Har dock skruvat upp ett gäng på sonens dagis från Elfa och dom är smidiga, men kostsamma.

Är ju inte svar på din fråga, men kanske ett alternativ som är billigare.
 
Ja, det låter ju absolut som ett alternativ. Visste inte att de hade hängskenor, hade bara hittat elfas.
Undrar hur kvaliten är i jämförelse, elfa kan ju knappast vara dubbelt så bra...
 
Såg nu att biltemas hängskenor inte är tillräckligt långa, jag behöver att de är två meter minst. Någon som vet om delar av biltemas och elfas hyllsystem passar med varandra?
 
Bauhaus säljer ju "Ljungbergs" som är ett par kr billigare än Elfa - Kollade upp dem på nätet och visst fanken är det samma ägare/fabrik osv...

EDIT: "Ljungbergs" ser alltså precis lika ut som Elfa.
 
Redigerat:
I stället för Elfas hyllplan så har dom flesta byggvaruhusen/brädgårdar vita standard hyllplan med olika djup från 10-90cm i alla fall. Där längden är strax under 2,5m. Då måste du kanske kapa dom men då finns det täcklister att limma på för att täcka kapsnittet.

Tror då att du hamnar på 1/3-1/2 priset av att köpa själva hyllplanen från elfa.
 
Harald nyborg har lite skenor både elfa och något mer märke. Även Byggmax har skenor och hyllplan.
 
Ingen som hade provat biltemas konsoler med elfas skenor? Behöver som sagt elfas längder på skenor och lister, men biltemas konsoler är ca halva priset vilket blir en hel del.
 
Byggmax och Elfa har varit kompatibelt, iaf för tre år sedan. Jag undrar om det förhåller sig det på det viset fortfarande.
 
  • Gilla
PhilipM
  • Laddar…
jonas_å skrev:
Såg nu att biltemas hängskenor inte är tillräckligt långa, jag behöver att de är två meter minst. Någon som vet om delar av biltemas och elfas hyllsystem passar med varandra?
Alltså, är en skena för kort så kan man väl sätta upp två istället. Det är väl inte svårare än så.
 
Roundup skrev:
Alltså, är en skena för kort så kan man väl sätta upp två istället. Det är väl inte svårare än så.
Och ha en till bärlist mitt på väggen eller längre ner?? Då försvinner ju en av de bättre idéerna med bärlist och hängskenor, nämligen färre borrade hål.
 
Vad gör det om man har fler hål då? Skenan sitter ju helt klart fast bättre i väggen än bara med en bärlist.
 
  • Gilla
Tobyge
  • Laddar…
Hejduk..tig skrev:
Och ha en till bärlist mitt på väggen eller längre ner?? Då försvinner ju en av de bättre idéerna med bärlist och hängskenor, nämligen färre borrade hål.
Ursäkta, jag blandade ihop bärlist och hängskena. Nu fattar jag.
 
Om jag förstår detta rätt kan jag bygga upp stommen i min garderob med byggmax/biltema stativ och konsoller, och sen slänga dit elfa hyllor? tycker konsollerna ser lite annorlunda ut därför jag frågar :)
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.