Byggahus.se
"där det är tidskrävande för konsumenterna att jämföra priser, säger Konkurrensverkets ekonom "
Tycker han att det är smidigt att sätta sig ner hos varje bank och säga "jodå, vi ska bli helhetskund hos er, vad får vi då får ränta?"? :)
 
Jag förstår tanken, det blir lättare för bankerna att hålla igen med rabatterna och lägga sig på samma som konkurrenterna. Det här är för att skydda konsumenten från kartellbildning, även om det blir lite osmidigt.
 
Saken är de att räntesatsen kommer inte säga ett dugg då alla inte lånar samma summa. Jag menar lånar du 10 000 000 så ska du ha lägre ränta än om du lånar 100 000.
 
kanonkula skrev:
Jag menar lånar du 10 000 000 så ska du ha lägre ränta än om du lånar 100 000.
Kanske offtopic men jag tycker man lika lätt kan vända på det resonemanget. Är du lägre belånad ska du ha lägre ränta (säkrare kund, mindre risk för banken). Alltså lägre ränta på 100 000 jämfört med 10 000 000.
 
E
Det var det dummaste jag läst, transparens kommer att gynna båda bankerna och konsumenten. Det finns flera bra ställen att jämföra räntorna så det är knappast tidskrävande. Compricer och framför allt Bank24 har utmärkta tjänster för det. Hos den sistnämnda kan man även se snittränta och bäst ränta som tyvärr bara en bank har nu. Vore guld om fler banker tvingades att redovisa detta. https://www.bank24.nu/bolanerantor/
 
nimhed skrev:
Är du lägre belånad ska du ha lägre ränta (säkrare kund, mindre risk för banken). Alltså lägre ränta på 100 000 jämfört med 10 000 000.
På samma sätt som en byggare lämnar mer rabatt till en större kund än till en mindre, varför ska inte banker kunna göra likadant? Banker är företag som ska drivas för att gå med vinst, dock bör en del av vinsten sparas istället för krispaket.
Som det dessutom sagts finns det lätta sätt att leta upp den billigaste banken.
 
R
Så enkelt är det inte. Det finns två effekter "mängdrabatt" resp "säkerhetsrabatt" som går åt olika håll. Har man ett stort lån får man mängdrabatt, men har man en hög belåningsgrad straffas man. Dvs två lån på 10 Mkr där i ena fallet belåningsgraden är 50% och i andra fallet 90% så ska ju den med 50%-ig belåning ha lägre ränta. Samma sak om lånen är på 100 000:-. Men frågan är om någon med 50% belåning ska ha högre eller lägre ränta än någon som lånat 10 Mkr och har en 90%-ig belåningsgrad? Den första kunden får "säkerhetsrabatt" men inte "mängdrabatt", den andra kunden får "mängdrabatt" men inte "säkerhetsrabatt".
 
kanonkula skrev:
På samma sätt som en byggare lämnar mer rabatt till en större kund än till en mindre, varför ska inte banker kunna göra likadant? Banker är företag som ska drivas för att gå med vinst, dock bör en del av vinsten sparas istället för krispaket.
Som det dessutom sagts finns det lätta sätt att leta upp den billigaste banken.
Jag vet att du har mest rätt i verkligheten. Det är nog mer en önskan från mig att bankerna mer hade värderat en "säker kund". Det hade ju om inget annat varit en signal till kunderna om varsamt lånande.

När det gäller din jämförelse med byggare, tror jag att en byggare som vet att en kund är pålitligt med betalningarna får större rabatter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.