Byggahus.se
Vi ska göra ett nytt litet badrum på 4 kvm, och eftersom vi precis skaffat bergvärme tänkte vi passa på att dra in vattenburen golvvärme. Bergvärmeinstallatören pratade om det som en självklar fördel med att skaffa bergvärme, och sa att den som lägger golvvärmen då bara kopplar in den i rören till befintliga element.

Badrumsentrepenören som nyligen var här för att ge offert sa dock att han avråder från det, eftersom det är så liten yta och golvvärme inte går att leda direkt från elementen. Han skulle behöva leda ett eget rör från värmepumpen, för att det inte ska gå smutsigt vatten i slingorna. Därför rekommenderade han att dra in golvvärme som går på el i stället, vilket ju inte känns optimalt när vi nu investerat i bergvärme för att få ner elförbrukningen.

Det här är första gången jag hör att det skulle vara ett problem att dra vattenburen golvvärme från det befintliga rörsystemet, så jag undrar om någon här har erfarenheter på området?
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Den där badrumsinstallatören verkar inte så hemma på grejerna eller då har han mer marginaler på att sälja på er elgolvvärme. Självklart så ska man lägga vattenburen golvvärme om man har vattenburet å då framförallt om man har värmepump. Här har du något som kan kopplas direkt på värmerören...https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minikretsventil-rtb/
 
  • Gilla
Beape och 8 till
  • Laddar…
Sittställning
V Vector skrev:
Den där badrumsinstallatören verkar inte så hemma på grejerna eller då har han mer marginaler på att sälja på er elgolvvärme. Självklart så ska man lägga vattenburen golvvärme om man har vattenburet å då framförallt om man har värmepump. Här har du något som kan kopplas direkt på värmerören...https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minikretsventil-rtb/
Det är vanligt förekommande att föreslå el trots modernt värmesystem i min erfarenhet.

Vi valde elvärme eftersom vatten skulle innebära ett större ingrepp samt gjutningen skulle behöva vara tjockare. Priset var också väldigt stor skillnad, även räknat på att ganska dyrt elpris blir återbetalning ganska lång.

Märker inte någon större skillnad på räkningen.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
B
Dett där med smuts är ju bara trams. Men förmodligen behövs en shuntkrets för att få rätt framtemp och tryck till golvvärmen, så det är inte bara att koppla in rören. Länk finns ovan. Finns ibland till lägre pris på amazon eller ebay.de

Att installera vattenburen golvvärme svider en gång (dyrt att installera) men ger sköna golv år efter år till rimlig driftkostnad. Med elvärmegolv svider det varje månad, när elräkningen kommer...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 11 till
  • Laddar…
Sittställning
B BSOD skrev:
Dett där med smuts är ju bara trams. Men förmodligen behövs en shuntkrets för att få rätt framtemp och tryck till golvvärmen, så det är inte bara att koppla in rören. Länk finns ovan. Finns ibland till lägre pris på amazon eller ebay.de

Att installera vattenburen golvvärme svider en gång (dyrt att installera) men ger sköna golv år efter år till rimlig driftkostnad. Med elvärmegolv svider det varje månad, när elräkningen kommer...
4 m2 badrum, el golv , svida ? Nej. Svider det har man andra problem 😆
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P
K Kipara skrev:
Vi ska göra ett nytt litet badrum på 4 kvm, och eftersom vi precis skaffat bergvärme tänkte vi passa på att dra in vattenburen golvvärme. Bergvärmeinstallatören pratade om det som en självklar fördel med att skaffa bergvärme, och sa att den som lägger golvvärmen då bara kopplar in den i rören till befintliga element.

Badrumsentrepenören som nyligen var här för att ge offert sa dock att han avråder från det, eftersom det är så liten yta och golvvärme inte går att leda direkt från elementen. Han skulle behöva leda ett eget rör från värmepumpen, för att det inte ska gå smutsigt vatten i slingorna. Därför rekommenderade han att dra in golvvärme som går på el i stället, vilket ju inte känns optimalt när vi nu investerat i bergvärme för att få ner elförbrukningen.

Det här är första gången jag hör att det skulle vara ett problem att dra vattenburen golvvärme från det befintliga rörsystemet, så jag undrar om någon här har erfarenheter på området?
En potentiell nackdel med elgolvvärme kan vara livslängden på elslingorna, jämfört med vattenslinga, vattenslingan håller säkert 40-50 år, elslingan kanske så kort tid som 10 år.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
C
Avrådandet tolkar jag som en omskrivning av att den entreprenören inte har koll på hur det skall gå till. Vilket förstärks av påståendet om smutsigt vatten.
Så väljer du vattenburet är det nog också läge att välja en annan entreprenör.
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
I mitt badrum har jag både vattenelement och vattengolvslinga.
Golvslingan styrs enbart med en enkel ventil, inget fancy alls.
Det funkar hur bra som helst, man behöver inte röra ventilen alls när man väl fått inställningen rätt.
 
P Peter787 skrev:
En potentiell nackdel med elgolvvärme kan vara livslängden på elslingorna, jämfört med vattenslinga, vattenslingan håller säkert 40-50 år, elslingan kanske så kort tid som 10 år.
Kanske så kort tid som 10 år????
Vad pratar du om??
Mina slingor i källaren i mitt gamla hus (där ligger några stycken) fungerar fortfarande perfekt efter 26 år
Bytte en termostat efter 20 år då den inte skickade ut ström på en slinga.
Har aldrig hört talas om att livslängden skulle vara ett problem.
 
  • Gilla
tensiden och 7 till
  • Laddar…
Jag hade samma kval och val på 8 m2 för 5-6 år sedan. Mot vattenburet talade: högre investeringskostnader, behov att köra VP även på sommaren, högre bygghöjd. För el talade: enklare installation, litet värmebehov (vi är inte så känsliga om fötterna). Livslängd har vi aldrig funderat på, jag ska inte bo här 30 år.
Resumee för elvärme: lättstyrd, blev inte alls så dyrt i drift som förmodat. Under mina förutsättningar.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Fördelen med el är att man kan ha varma golv även under tiden Maj-September då värmeelement och framledningen är helt kalla.
Så har jag det, golvet har 28° året runt det torkar upp på några minuter efter man dragit av vattnet med en golvskrapa och badhandukar torkar snabbt. Så eluppvärmda alla dagar, annars är golven iskalla på sommaren.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Tvärtom här, elgolv av i maj-augusti, inget behov av värme under sommaren. Skönare med svalt golv när det är varmt.
 
  • Gilla
StenQL och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En potentiell nackdel med elgolvvärme kan vara livslängden på elslingorna, jämfört med vattenslinga, vattenslingan håller säkert 40-50 år, elslingan kanske så kort tid som 10 år.
Hej
Min golvvärme har gått konstant i 30 år.
Det är inte mycket som kan gå fel med en elslinga, har bara läst om att någon bytt termostat.
Bergvärmepump går väl året om för varmvattnet, då går väl det att köra golvvärme på toan åxå?
Det är väl samma med luft vatten?
När jag gör om min toalett kommer jag lägga i slang utifall att, och elslingor.
Kostnaden för detta är ju försumbar och dessutom framtidssäkrad :)

/W
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
Excel
Hade exakt samma tanke när jag fixade in mitt badrum.

16mm rör kopplades mot befintligt värmesystem värmesystem (BV). Passade på att montera en vattenburen handukstork, där monterades även en termostat där jag kan reglera värmen.

Så kör du med vattenburet, el verkar osmart när du har billig bergvärme.

Bilden hur det såg ut hos mig. Funkar klockrent.
 
  • Installation av golvvärme på kaklat golv, väggar med gipsskivor, renoveringsprojekt i pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Där ser man hur synpunkter kan variera om el eller vattenburen golvvärme, men bra med olika erfarenheter, den saken är klar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.