Byggahus.se
Impregnerar de med samma kemikalier i Finland.
 
är det impregnerat på samma sätt?
Kan ju vara att det fortfarande är tillåtet med den impregnering som är förbjuden i sverige
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det har jag predikat i många år att man ofta använder tryckt virke helt i onödan. Bara för att virket kan bli utsatt för regn betyder inte att det ruttnar bort i ett. Är konstruktionen bra (avrinningsmöjligheter, luftning, skyddade ändytor, inga möjloiheter för smuts att samlas mm) så kan obehandlat virke stå sig i många år.
En sandlåda i otryckt virke håller så läng som behovet finns. Sedan kan den användas som ved.
PS: at andningsmasken inte funkar har vi ju lärt oss av Corona-trådarna. Finländare bör läsa dom för att bygga upp kunskap!
 
  • Haha
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Impregnerat trä rekommenderas inte för följande
– bärande altanstommar som ligger ovan mark
Den altanen vill inte jag gå på efter ett par år :oops:

Mycket konstiga formuleringar som inte betyder något egentligen, typ detta: "Livslängden hos obehandlat trä är ofta tillräckligt lång". Tillräckligt lång för vad? Att man ska tröttna på färgen och vilja byta till annat virke? Man bygger ju med tryckimpregnerat just för att det ska hålla så länge som bara möjligt och slippa köpa nytt material, vilket lönar sig för både klimat och plånbok.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Den altanen vill inte jag gå på efter ett par år :oops:

Mycket konstiga formuleringar som inte betyder något egentligen, typ detta: "Livslängden hos obehandlat trä är ofta tillräckligt lång". Tillräckligt lång för vad? Att man ska tröttna på färgen och vilja byta till annat virke? Man bygger ju med tryckimpregnerat just för att det ska hålla så länge som bara möjligt och slippa köpa nytt material, vilket lönar sig för både klimat och plånbok.
Jag har byggt altanstommar i otrryckt virke (inklusive trall) som höll i tio år och mer. Inga problem. Därefter kan du byta skadade delar och använda som ved. Det kan du inte med tryckt virke.
 
  • Gilla
elviskodzic och 1 till
  • Laddar…
Bara en myt att otryckta har mycket kortare livslängd än tryckat. Svennar ska följa John och inte tänka själva, det är vi uppfostrade till och förmodligen världsmästare på!
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara en myt att otryckta har mycket kortare livslängd än tryckat. Svennar ska följa John och inte tänka själva, det är vi uppfostrade till och förmodligen världsmästare på!
Jag håller...med....:geek:
 
  • Gilla
Niklaspe och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har byggt altanstommar i otrryckt virke (inklusive trall) som höll i tio år och mer. Inga problem. Därefter kan du byta skadade delar och använda som ved. Det kan du inte med tryckt virke.
10 år??
Jag har min altan i helt ok skick efter 20 år. Har inte bytt någonting, men byter nog trallvirket nästa säsong. Det gamla åker till ÅVC, ved till eldstaden ordnar jag på annat vis. :)

Skönt att man byggde i tryckt virke, annars hade man haft 10 år av underhåll bakom sig nu…
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara en myt att otryckta har mycket kortare livslängd än tryckat. Svennar ska följa John och inte tänka själva, det är vi uppfostrade till och förmodligen världsmästare på!
Du kan ju använda obehandlat virke om du känner för det, det drabbar ju bara dig själv. :)

Jag har lång erfarenhet av både tryckt och obehandlat virke. Förr byggde man oftast jakttorn i obehandlat virke, sedan ca 20 år bygger jag endast i tryckt virke. Plötsligt försvann underhållsbehovet på tornen.
Det beror endast på att det tryckta virket håller otroligt mycket längre än obehandlat. Detta är min egna erfarenhet, så jag VET att det stämmer.

Det är rena dumheter att tro att man använder tryckt virke pga någon slags flockmentalitet… det handlar om kunskap.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Andningsskydd bör man använda vid all maskinell sågning och slipning av trä så det är inget konstigt. Nej jag gör det inte heller...dumt nog.

Sen går det självklart att bygga en altan som håller 30-40 år utan impregnering från fabriken. Fast frågan är om folk är beredda att göra arbetet i den takt som det då blir samt om det i sin tur ör bättre för miljön.
 
Nissens
Z z_bumbi skrev:
Sen går det självklart att bygga en altan som håller 30-40 år utan impregnering från fabriken. Fast frågan är om folk är beredda att göra arbetet i den takt som det då blir samt om det i sin tur ör bättre för miljön.
Ja, om du använder betong eller något annat material än obehandlad gran/furu så är det möjligt.

Alternativt om du har altanen inomhus…
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fast de skriver ju i länken att altangolv bör vara tryckt. De skriver att altanstolpar utan markkontakt passar som otryckt. Det kan jag köpa. Om du behandlar en vertikal altanstolpe håller den nog många decennier.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara en myt att otryckta har mycket kortare livslängd än tryckat. Svennar ska följa John och inte tänka själva, det är vi uppfostrade till och förmodligen världsmästare på!
Jag byggde en altan för 30 år sedan, den ser ny ut fortfarande, men jag använde NTR M-klassat tryckimpregnerat virke ;)
 
P Peter787 skrev:
Jag byggde en altan för 30 år sedan, den ser ny ut fortfarande, men jag använde NTR M-klassat tryckimpregnerat virke ;)
Eftersom det idag inte finns några godkända trädkyddsmedel för ntr-m i sverge, kan man ju fundera över vad du får i dig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.