58 523 läst ·
352 svar
59k läst
352 svar
Konflikt med hantverkare - Vad tycker ni ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 8 680 inlägg
Jag tror att det här skulle vara ett perfekt jobb för en utländsk hantverkare. Min erfarenhet är att de är mycket mer ödmjuka och flexibla över lag. Det verkar ju inte vara något särskilt kritiskt eller komplicerat jobb.
Är du ändå hemma och kan kolla vad de gör så kan du styra upp det om något håller på att gå snett.
Känner du någon som har anlitat en utländsk hantverkare som är bra kanske?
Är du ändå hemma och kan kolla vad de gör så kan du styra upp det om något håller på att gå snett.
Känner du någon som har anlitat en utländsk hantverkare som är bra kanske?
I samma ögonblick som hantverkaren gör klart att han inte ville ha ett skriftligt avtal, genom att säga att ett handslag räcker, så vet man att man inte ska anlita den hantverkaren. Svårare än så är det egentligen inte. Det mesta i beskrivningen TS ger visar tydligt att hantverkaren går omvägar för att undvika avtal, och vi vet mycket väl varför...
I grund och botten vill TS (kunden) bara ett par rätt grundläggande saker, ha ett skriftligt avtal, vara hemma när jobbet utförs, och att hantverkaren tydligt rapporterar sin tid löpande. Det är inga konstiga eller orimliga önskemål. Inte för en hantverkare som är att lita på, i alla fall.
Att hantera en kund som vill vara hemma när jobbet görs är inte så svårt i praktiken. Det är bara att sätta den kunden längst ner på priolistan, och be kunden skicka ett sms vid varje tillfälle som det är möjligt att jobba. Vid de tillfällen man som hantverkare har ett glapp, åker man dit. Men man måste också klargöra för kunden att det är så det måste fungera om man inte kan få möjlighet att planera fritt. Det andra alternativet är att man från början gör upp vilka dagar och tider som gäller, men det ville ju inte hantverkaren i detta fallet.
Om det är en liten stad där alla känner alla, som hantverkaren påstår, så känner hantverkaren och kunden varandra, men så verkar inte vara fallet.
Men som sagt, för mig ringde varningsklockan direkt när hantverkaren avböjde skriftligt avtal.
I grund och botten vill TS (kunden) bara ett par rätt grundläggande saker, ha ett skriftligt avtal, vara hemma när jobbet utförs, och att hantverkaren tydligt rapporterar sin tid löpande. Det är inga konstiga eller orimliga önskemål. Inte för en hantverkare som är att lita på, i alla fall.
Att hantera en kund som vill vara hemma när jobbet görs är inte så svårt i praktiken. Det är bara att sätta den kunden längst ner på priolistan, och be kunden skicka ett sms vid varje tillfälle som det är möjligt att jobba. Vid de tillfällen man som hantverkare har ett glapp, åker man dit. Men man måste också klargöra för kunden att det är så det måste fungera om man inte kan få möjlighet att planera fritt. Det andra alternativet är att man från början gör upp vilka dagar och tider som gäller, men det ville ju inte hantverkaren i detta fallet.
Om det är en liten stad där alla känner alla, som hantverkaren påstår, så känner hantverkaren och kunden varandra, men så verkar inte vara fallet.
Men som sagt, för mig ringde varningsklockan direkt när hantverkaren avböjde skriftligt avtal.
Jag förutsätter att rekommendationen angående att anlita en utländsk hantverkare är att denne också betalar skatt här i Sverige, annars är det i mitt tycke ett uselt råd.
Administrator
· Skåne
· 8 680 inlägg
Självklart. Man ska kolla att alla hantverkare man anlitar är godkända för svensk F-skatt, både svenska och utländska.
Vi kan väl utgå ifrån att alla råd som ges förutsätter att alla inblandade följer alla lagar och regler som finns, om inte annat klart och tydligt framgår. Det är väl gott nog!?Snål-Jocke skrev:
Hantverkaren hade ju egentligen inte tid med jobbet. Men lät sig ändå övertalas att ta det. Efter det tillkom avtal, papper, och krångel av olika slag. Men hantverkaren fann sig i detta, men gjorde en markering med att påtala faktureringsavgift.
Plötsligt får han en lucka, en eftermiddag. Han kan sätta igång med jobbet. Men pga miss med telefonen är han inte på plats förrän två på eftermiddagen, två timmar innan han slutar,
Han packar snabbt ihop allt han behöver och bär bort det till dörren. Han blir inte insläppt, utan uppmanad att gå runt huset till andra ingången. Efter mycket om och men, är han på plats och kan börja.
Det får han tydligen inte göra. Utan först ska det gås igenom papper, papper och åter papper. Flera avtal och mera krångel. Arbetets art, kräver dessutom en del städning och rengöring efteråt.
Trots att hantverkaren nu ansträngt sig för att komma och hjälpa TS så fick han inte påbörja arbetet.
Det gällde målning av ett tak...ett enkelt och bra sidoprojekt för dåligt väder.
Enkelt, var dock det sista man kan kalla detta projekt, sett till alla papper, avtal och tillgänglighet till huset.
Plötsligt får han en lucka, en eftermiddag. Han kan sätta igång med jobbet. Men pga miss med telefonen är han inte på plats förrän två på eftermiddagen, två timmar innan han slutar,
Han packar snabbt ihop allt han behöver och bär bort det till dörren. Han blir inte insläppt, utan uppmanad att gå runt huset till andra ingången. Efter mycket om och men, är han på plats och kan börja.
Det får han tydligen inte göra. Utan först ska det gås igenom papper, papper och åter papper. Flera avtal och mera krångel. Arbetets art, kräver dessutom en del städning och rengöring efteråt.
Trots att hantverkaren nu ansträngt sig för att komma och hjälpa TS så fick han inte påbörja arbetet.
Det gällde målning av ett tak...ett enkelt och bra sidoprojekt för dåligt väder.
Enkelt, var dock det sista man kan kalla detta projekt, sett till alla papper, avtal och tillgänglighet till huset.
AG A skrev:Hantverkaren hade ju egentligen inte tid med jobbet. Men lät sig ändå övertalas att ta det. Efter det tillkom avtal, papper, och krångel av olika slag. Men hantverkaren fann sig i detta, men gjorde en markering med att påtala faktureringsavgift.
Ja, visst är det för jävligt du, att man som hantverkare ska behöva befatta sig med ett avtal bara för att renovera 100kvm tak...
Man kan undra hur en sådan hantverkare klarar av att hantera redovisning och skatteverk m.m. Fast på den punkten instämmer jag med MathiasS, hantverkaren hanterar väl inte sådant heller.
Ett litet tips, varje seriös hantverkare har redan ett färdigt avtal att skicka över. Några klick på telefonen så är man överens om grunden och sedan är det bara att fylla i de kundspecifika detaljerna. Och de var ju rätt tydliga här, för en gång skull...
Det är riktigt, hädanefter skall jag utgå från det såvida annat inte framgår.
Fast samtidigt har många här utgått från att målaren här ville göra detta svart. Så kan inte jag tolka det alls.
Ts vill inte ha denne hantverkare, och hantverkaren inte denna kund, gott så. När Ts anlitar en målare som denne accepterar så tror jag att även denna saga får ett bra slut
Fast samtidigt har många här utgått från att målaren här ville göra detta svart. Så kan inte jag tolka det alls.
Ts vill inte ha denne hantverkare, och hantverkaren inte denna kund, gott så. När Ts anlitar en målare som denne accepterar så tror jag att även denna saga får ett bra slut
Det kan vara både och, men att du inte alls kan tolka det så tycker jag ändå är lite konstigt. Det ligger väl ändå inte så långt bort med tanke på att hantverkaren uttryckligen säger att de kan lösa det utan avtal, samt att han beklagar sig över att behöva fakturera. Nog håller du väl ändå med om att man kan tolka det så, även om det inte måste vara så?Snål-Jocke skrev:
Jodå, jag kan se vad du pekar på, men jag tolkar det inte alls som att han ville utföra arbetet svart. Han tyckte sig ha ett enklare förslag, handsjakningen. För honom finns det säkert en stolthet i att utföra ett bra jobb.
Med detta vill jag inte säga att Ts gjort fel i att vilja ha ett kontrakt, det borde fler vara noga med. Mina gissningar berör varför jag tror att just denne målare upplevde detta jobb som besvärligt. Men precis som du kan ha, så kan även jag ha fel.
Med detta vill jag inte säga att Ts gjort fel i att vilja ha ett kontrakt, det borde fler vara noga med. Mina gissningar berör varför jag tror att just denne målare upplevde detta jobb som besvärligt. Men precis som du kan ha, så kan även jag ha fel.
Låter väldigt komplext med ett avtal innehållandes flera bilagor för ett så pass enkelt jobb som att måla ett tak. Jag kan förstå att en leverantör är försiktigt med att ta ett jobb för en uppdragsgivare som kan visa sig vara omständlig och besvärlig så att det börjar generera många onödiga timmar, speciellt i ett läge med redan hög beläggning.
Det är högst normalt att offert, arbetsbeskrivning och ritningar, t.ex. utgör bilagor. Dokument som ofta finns även om man inte skriver ett avtal, och som måste vara del av avtalet, om det ska få någon praktisk mening.moperandi skrev:Låter väldigt komplext med ett avtal innehållandes flera bilagor för ett så pass enkelt jobb som att måla ett tak. Jag kan förstå att en leverantör är försiktigt med att ta ett jobb för en uppdragsgivare som kan visa sig vara omständlig och besvärlig så att det börjar generera många onödiga timmar, speciellt i ett läge med redan hög beläggning.
Men du tillhör alltså skaran som anser att det är rimligt att en hantverkare väljer bort en kund som vill ha ett skriftligt avtal, för att det är onödigt jobbigt, och att det är omständigt och besvärligt med avtal? Utgår du ifrån att alla andra jobb som ger hantverkaren hög beläggning görs helt utan avtal?
Det finns naturligtvis olika nivåer på dokumentationskrav, som står i proportion mot arbetets storlek och risk. Administration tar tid, och tid är pengar. För små jobb kanske det inte lönar sig om administrationen börjar väga för tungt.
Så vad är det som gör detta fallet "omständigt" "besvärligt" med "många onödiga timmar", för hantverkaren?moperandi skrev:
Hantverkaren tycktes ju inte ha lagt någon tid alls på avtalet, det hade ju kunden ordnat.
Jag förstår verkligen inte hur du (ni) tänker, vore intressant om du (ni) kunde förklara lite mer ingående.