58 523 läst ·
352 svar
59k läst
352 svar
Konflikt med hantverkare - Vad tycker ni ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du inte vågar lita på någon annan, så gör målningen själv. Så enkelt är det.
För idagsläget har de bra hantverkarna jobb inplanerade flera månader framåt.
Då går det inte att tro att de får anpassa sig efter dig, när du kan och är ledig.
Sen detta med skriftligt, jättebra men kom ihåg att även det skriftliga kan tolkas på olika sätt
För idagsläget har de bra hantverkarna jobb inplanerade flera månader framåt.
Då går det inte att tro att de får anpassa sig efter dig, när du kan och är ledig.
Sen detta med skriftligt, jättebra men kom ihåg att även det skriftliga kan tolkas på olika sätt
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Så är det. Men nu var det knappast det som hantverkaren var irriterad över. Ts ville inte ge nyckeln men samtidigt så svarade ts inte i telefonen när hantverkaren ringde. Om hantverkaren tvingas vänta på att ts ska vara tillgänglig och svara i telefon varje gång så blir det mycket död tid då han istället hade kunnat ta andra jobb.MathiasS skrev:
Eftersom du säger att hantverkare är svin,så ska du nog inte ha någon hjälp.Drömma skrev:Vem har sagt att jag skulle kolla på honom hela tiden bara för att jag är hemma när han jobbar hos mig? Jag litar på själva jobbet han gör. Men behöver vara hemma för att kunna flytta möbler eller så att han inte tar något då jag har varit med om det tidigare att hantverkare bara tar sig friheten att ta saker trots att jag har varit hemma. Kapat av en regel o använt det som stöd för eldosor. Jag hade hänvisat innan vilket virke de kunde ta o skydda med vid genomföringar vid taket mot ångbromsen för exempel. Jag kunde ju då upptäcka det på plats o säga till o hänvisa honom till annat virke som han gärna fick ta istället. Det kostar ju faktiskt pengar för mig när han slösade på det virket som vi skulle använda för att regla väggar med. Är det inte fräckt av hantverkare att betee sig som svin ibland utan att fråga hemma hos folk? MEN vi löste det så det var inga problem med den hantverkaren sen. Detta är jag rädd för hos dem nya målaren.
Jag Har varit hemma tidigare o skrivit avtal med andra hantverkare o det har inte varit några problem.
Hantverkare som han ska jag nog undvika i framtiden. Dessutom har jag varit i god tid hela tiden med allt o planerat o tagit hänsyn till honom om tider o påminnt honom om saker osv. Jag betalar ju även hans lön så jag tycker ju inte att det är dumma krav jag har.Ska jag som kund behöva vara servieminded mot hantverkaren? När det är jag som betalar honom? Det är dessvärre alltid en han 😉. Jag tycker att de är ganska duktiga på ta betalt på allt o tider o material osv. Och så ska de iväg på grejer o då är det lika bra att ha det avtalat innan vilket jag inte tycker är konstigt som konsument. Denna gång tog vi timpris o kanske därför det är struligare. Tidigare har vi alltid kört fast pris.
Jag har kommit fram till att det var dumt av mig att jag inte hörde telefonen o svarade så att han kunde vara på plats snabbt.
Sen ska jag kanske inte ha så bråttom med o hitta en målare bara för att jag råkar ha semester 6 veckor i sommar.
Det är tyvärr hantverkarens marknad just nu.
Vi hade olika villkor o det gick tyvärr inte o kompromissa som jag hade önskat. Men det var kanske lika bra att vi avbröt samarbetet då det kanske hade uppstått konflikter senare som hade varit svårare att lösa.
Så ja lite mitt fel i detta oxå inser jag.
Jag fortsätter o leta vidare o kommer oxå fortsätta skriva tydliga avtal o behålla nyckeln.
Det finns dem som vill arbeta för mina villkor då jag lyckats tidagare 😊Det gäller bara att hitta rätt hantverkare som passar en i kemi o avtal osv.
Lycka till allihopa med era projekt där ute. Gör inte samma misstag som mig 😉
Sen ska jag kanske inte ha så bråttom med o hitta en målare bara för att jag råkar ha semester 6 veckor i sommar.
Det är tyvärr hantverkarens marknad just nu.
Vi hade olika villkor o det gick tyvärr inte o kompromissa som jag hade önskat. Men det var kanske lika bra att vi avbröt samarbetet då det kanske hade uppstått konflikter senare som hade varit svårare att lösa.
Så ja lite mitt fel i detta oxå inser jag.
Jag fortsätter o leta vidare o kommer oxå fortsätta skriva tydliga avtal o behålla nyckeln.
Det finns dem som vill arbeta för mina villkor då jag lyckats tidagare 😊Det gäller bara att hitta rätt hantverkare som passar en i kemi o avtal osv.
Lycka till allihopa med era projekt där ute. Gör inte samma misstag som mig 😉
Jag tror många missar att de flesta hantverkare (alla?) har detta som jobb och därav sin försörjning, allt måste klaffa och gå smidigt, Med vissa kunder kan det vara extra omständigt, ett avtal är aldrig fel, men det får inte ältas in i absurdum, när du jobbar får du antagligen lön hela tiden du är där, en hantverkare får ofta lägga sin 40+ arbetstimmar på sådant här gratis, det är inte så jäkla rockigt. Sedan fick han nog bekräftat sina farhågor redan nu vid första arbetstillfället hur det skulle bli i fortsättningen.
Jag tror inte du vill betala timlönen mellan det att han KAN jobba och den tid däremellan tills du behagar släppa in denne på hans arbetsplats. Eller vill du det?
Jag tror inte du vill betala timlönen mellan det att han KAN jobba och den tid däremellan tills du behagar släppa in denne på hans arbetsplats. Eller vill du det?
Använd ABS09. Hitta inte på något eget kontrakt.
Ge hantverkaren nyckel men begär att de ska skicka ett SMS eller ringa så att du vet när de kommer. Säg att du vill vara hemma för att kunna svara på frågor, inte detaljkontrollera arbetet.
Ge hantverkaren nyckel men begär att de ska skicka ett SMS eller ringa så att du vet när de kommer. Säg att du vill vara hemma för att kunna svara på frågor, inte detaljkontrollera arbetet.
Jag kan säga så här, om jag vill lämna ut en nyckel till någon okänd avgör jag själv. Det ska ingen annan ha den minsta synpunkt på. Mitt ansvar är att se till att arbetsplatsen är tillgänglig på ök tid, varken mer eller mindre.Finndjävel skrev:Så är det. Men nu var det knappast det som hantverkaren var irriterad över. Ts ville inte ge nyckeln men samtidigt så svarade ts inte i telefonen när hantverkaren ringde. Om hantverkaren tvingas vänta på att ts ska vara tillgänglig och svara i telefon varje gång så blir det mycket död tid då han istället hade kunnat ta andra jobb.
Att dra slutsatsen att man ska behöva vänta varje gång bara för att ts missat ett samtal är helt orimligt.
Jag skulle för egen del aldrig acceptera att någon kommer och går som den vill i mitt hus med egen nyckel. Har man inte bättre planering än att man kan tala om för mig vilka dagar man vill vara här så får det vara.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag håller helt med dig. Och då tycker du säkert att hantverkaren också själva avgör om han vill ha jobbet eller inte. Vad du tycker är orimliga slutsatser spelar ju mindre roll när det är vad hantverkaren ifråga tycker som avgör.MathiasS skrev:Jag kan säga så här, om jag vill lämna ut en nyckel till någon okänd avgör jag själv. Det ska ingen annan ha den minsta synpunkt på. Mitt ansvar är att se till att arbetsplatsen är tillgänglig på ök tid, varken mer eller mindre.
Att dra slutsatsen att man ska behöva vänta varje gång bara för att ts missat ett samtal är helt orimligt.
Jag skulle för egen del aldrig acceptera att någon kommer och går som den vill i mitt hus med egen nyckel. Har man inte bättre planering än att man kan tala om för mig vilka dagar man vill vara här så får det vara.
Själv skulle jag också varit skeptisk till nån som inte svarar i telefon och dessutom håller på och skickar mail fram och tillbaka i flera omgångar under flera dagar med sånt som skulle ta fem minuter att reda ut via telefon.
Om kunden inte vill lämna ifrån sig nyckeln (vilket är helt okej) och inte heller verkar våga tala i telefon hur ska jobbet då bli utfört överhuvudtaget? När hantverkaren uttryckligen sa att han måste ta jobbet som ett sidojobb eftersom han har fullt upp med annat så blir det svårt med tanke på att man i förväg måste planera in både regnskurar och ogräsrensning.
Jag föredrar också om kunden är hemma, då behöver inget dumt ske i framtiden när denne inte hittar något som kommit bort. Det är olustigt att vara i andras hem. Men det här är ett ytterlighetsfall, hantverkaren ville vara snäll och göra detta jobb på klämtider, då fungerar det inte med inbokning.
Skulle du "känt" denne skulle ni säkert vara nöjda båda två med detta, men så är det inte tydligen. Och visst, att lämna ut en nyckel är inte något man skall göra hur som helst, vill man det inte är det bättre att boka tidpunkt för arbetet, kanske till vintern istället?
Skulle du "känt" denne skulle ni säkert vara nöjda båda två med detta, men så är det inte tydligen. Och visst, att lämna ut en nyckel är inte något man skall göra hur som helst, vill man det inte är det bättre att boka tidpunkt för arbetet, kanske till vintern istället?
Givetvis avgör hantverkaren om han vill ha jobbet eller inte, hur skulle det annars fungera.Finndjävel skrev:Jag håller helt med dig. Och då tycker du säkert att hantverkaren också själva avgör om han vill ha jobbet eller inte. Vad du tycker är orimliga slutsatser spelar ju mindre roll när det är vad hantverkaren ifråga tycker som avgör.
Själv skulle jag också varit skeptisk till nån som inte svarar i telefon och dessutom håller på och skickar mail fram och tillbaka i flera omgångar under flera dagar med sånt som skulle ta fem minuter att reda ut via telefon.
Om kunden inte vill lämna ifrån sig nyckeln (vilket är helt okej) och inte heller verkar våga tala i telefon hur ska jobbet då bli utfört överhuvudtaget? När hantverkaren uttryckligen sa att han måste ta jobbet som ett sidojobb eftersom han har fullt upp med annat så blir det svårt med tanke på att man i förväg måste planera in både regnskurar och ogräsrensning.
Skulle du vara skeptisk till någon som inte svarat i telefon vid ett enda tillfälle? Det låter väldigt märkligt.
Jag kan säga att alla våra konversationer har skett via telefon o inte via sms. Det har varit endast 2 sms under vår kontakt. och ett besök på plats. Avtalet har dock skrivits o skickats via mail o avstämningar o överenskommelser via telefonsamtal kopplat till avtalet. Allt var ok o vi kom överens på telefon tills han skulle komma o göra jobbet på plats o jag råkade missa hans ringning vilket var en miss från mig o inte medveten undvikande utan jag ringde ju upp honom direkt när jag såg det missade samtalet. Då så han " jag kommer nu. "
Så dra inga förhastade slutsaster om hur kommunikationen har gått till!
Jag är inte ett dugg rädd för att prata i telefon eller face to face med entreprenören. Föredrar det framför sms.
Hantverkaren valde att inte ta jobbet men jag är inte besviken nu i efter hand med tanke på hur ifrågsatt jag blev när han kom idag och hur allt har gått till mellan oss så var det kanske lika bra det.
Jag har inte förlorat några pengar iaf vilket är skönt för mig. Så jätte ledsen är jag inte längre när jag fått lite perspektiv på det.
Det är bara o kolla andra seriösa hantverkare.
Så dra inga förhastade slutsaster om hur kommunikationen har gått till!
Jag är inte ett dugg rädd för att prata i telefon eller face to face med entreprenören. Föredrar det framför sms.
Hantverkaren valde att inte ta jobbet men jag är inte besviken nu i efter hand med tanke på hur ifrågsatt jag blev när han kom idag och hur allt har gått till mellan oss så var det kanske lika bra det.
Jag har inte förlorat några pengar iaf vilket är skönt för mig. Så jätte ledsen är jag inte längre när jag fått lite perspektiv på det.
Det är bara o kolla andra seriösa hantverkare.
Finndjävel skrev:Jag håller helt med dig. Och då tycker du säkert att hantverkaren också själva avgör om han vill ha jobbet eller inte. Vad du tycker är orimliga slutsatser spelar ju mindre roll när det är vad hantverkaren ifråga tycker som avgör.
Det var ett hantverkaravtal enligt kondumentjäntverket!!!!!
Brukar använda ABS09 annars .
Nyckel kommer inte ges ut men att jag kan vara med tydlig om när han ska komma o be honom lämna ett ungefärlig tid när han tänker komma så att jag är beredd vid telefonen.
Jag har aldrig detaljkontrollerat några hantverkare som varit här hemma när jag har varit hemma samtidigt. Jag brukar jobba med mitt o de sköter sitt o jag litar verkligen på deras kompetens när det gäller själva arbetet. När frågor uppstår hos dem eller hos mig så är det smidigt o ta dem direkt face to face.
Brukar använda ABS09 annars .
Nyckel kommer inte ges ut men att jag kan vara med tydlig om när han ska komma o be honom lämna ett ungefärlig tid när han tänker komma så att jag är beredd vid telefonen.
Jag har aldrig detaljkontrollerat några hantverkare som varit här hemma när jag har varit hemma samtidigt. Jag brukar jobba med mitt o de sköter sitt o jag litar verkligen på deras kompetens när det gäller själva arbetet. När frågor uppstår hos dem eller hos mig så är det smidigt o ta dem direkt face to face.
pelpet skrev:
Avtalet var enkelt med priser som vi kom överens om via telefon. Tidrapport frågade vi om vi kunde göra o det tyckte han var ok. Så vi var överens.
Ett avtal tar bara 10 minuter att läsa.
så det där med att han vill fakturera oss för denna tid tyder ju bara på att han inte orkar/vill inte/förstår inte hur avtal skrivs.Men han hade ju läst allt innan han kom hit visade det sig då han faktiskt skrivit ut det..fast vi var överens via telefonsamtal om att jag skulle göra det pga att han inte hade kolla mejlet med dey nya avtalet i eller skulle hinna.
Men jag tror att den stora abdledningen till att han blev så sur för att jag missade hans ringning vilket var dumt av mig i missa.
Samt att han skulle gå skriva under nu avtalet o till sist att han trodde att han skulle gå tillgång till nyckeln vilket underlättade arbetet i flexibilitet för honom.
Så jag tror att det var dessa 3 faktorer som gjorde att han blev sur o inte ville hjälpa mig helt plötsligt.
Jag försökte hitta en lösning genom kommunikation men han ville inte. Så det är o bara o acceptera det o leta efter en ny seriösare hantverkare.
Men jag är inte så jätte ledsen o förvirrad o känner mig dum längre eller chockad .
Då jag insett vilka fel jag gjort o kan bara lära mig av det o leta vidare efter en ny o seriösare hantverkare..
.
Ett avtal tar bara 10 minuter att läsa.
så det där med att han vill fakturera oss för denna tid tyder ju bara på att han inte orkar/vill inte/förstår inte hur avtal skrivs.Men han hade ju läst allt innan han kom hit visade det sig då han faktiskt skrivit ut det..fast vi var överens via telefonsamtal om att jag skulle göra det pga att han inte hade kolla mejlet med dey nya avtalet i eller skulle hinna.
Men jag tror att den stora abdledningen till att han blev så sur för att jag missade hans ringning vilket var dumt av mig i missa.
Samt att han skulle gå skriva under nu avtalet o till sist att han trodde att han skulle gå tillgång till nyckeln vilket underlättade arbetet i flexibilitet för honom.
Så jag tror att det var dessa 3 faktorer som gjorde att han blev sur o inte ville hjälpa mig helt plötsligt.
Jag försökte hitta en lösning genom kommunikation men han ville inte. Så det är o bara o acceptera det o leta efter en ny seriösare hantverkare.
Men jag är inte så jätte ledsen o förvirrad o känner mig dum längre eller chockad .
Då jag insett vilka fel jag gjort o kan bara lära mig av det o leta vidare efter en ny o seriösare hantverkare..
.
Snål-Jocke skrev:Jag tror många missar att de flesta hantverkare (alla?) har detta som jobb och därav sin försörjning, allt måste klaffa och gå smidigt, Med vissa kunder kan det vara extra omständigt, ett avtal är aldrig fel, men det får inte ältas in i absurdum, när du jobbar får du antagligen lön hela tiden du är där, en hantverkare får ofta lägga sin 40+ arbetstimmar på sådant här gratis, det är inte så jäkla rockigt. Sedan fick han nog bekräftat sina farhågor redan nu vid första arbetstillfället hur det skulle bli i fortsättningen.