Vi har nämligen öppnat upp en inspektionslucka i kattvinden nu men pga all isolering etc så kommer vi omöjligt kunna se någon läcka på de 7-8 meter som slangen finns inomhus. Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta och vi vill verkligen kunna använda vår kylningsfunktion nu...

Vi fick tips att suga med dammsugaren i kondensvattenslangen utomhus, och om vi hörde ljud från inomhusdelen så skulle det betyda att slangen är intakt. Och vi hör ett ljud, så sannolikt är inte slangen helt av. När vi dammsög så kom det också ut vatten från slangen, litegrann, så det var som att vi "sög" ut lite vatten...

A
N Nyponbuske skrev:
Bumpar upp tråden. Undrar fortfarande var man häller vatten...
du skymtar en grå ränna till vänster under förångaren, däri kan man hälla

• Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
A
N Nyponbuske skrev:
Vi har nämligen öppnat upp en inspektionslucka i kattvinden nu men pga all isolering etc så kommer vi omöjligt kunna se någon läcka på de 7-8 meter som slangen finns inomhus. Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta och vi vill verkligen kunna använda vår kylningsfunktion nu...

Vi fick tips att suga med dammsugaren i kondensvattenslangen utomhus, och om vi hörde ljud från inomhusdelen så skulle det betyda att slangen är intakt. Och vi hör ett ljud, så sannolikt är inte slangen helt av. När vi dammsög så kom det också ut vatten från slangen, litegrann, så det var som att vi "sög" ut lite vatten...
7-8m inomhus är som gjort för stopp, ta för vana att varje säsong suga som du gjort med våtdamsugaren

• Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
Häll med en vattenkanna rakt på metallribborna du ser framför dig, de rinner då ner i tåget.

Bara för att de är stopp i slangen så börjar de inte läcka mitt på, borde antingen komma vid innerdelen eller utedelen.

davveno1 davveno1 skrev:
Häll med en vattenkanna rakt på metallribborna du ser framför dig, de rinner då ner i tåget.

Bara för att de är stopp i slangen så börjar de inte läcka mitt på, borde antingen komma vid innerdelen eller utedelen.
Fint, då ska vi prova.

Nej, det borde ju inte börja läcka mitt på, men det kommer ju inget vatten varken vid ute- eller innedelen så vi undrar förstås vart allt vatten är.

Jag upplever just nu samma sak, jag kyler för fullt men det kommer minimalt med kondensvatten.

Min slang lutar uppot sista lilla biten men om jag böjer ner den så kommer det nån centiliter vatten. Gissningsvis är det så att vattnet i slangen dunstar snabbare än det hinner fyllas på så det tar sig aldrig över den lilla "uppförsbacken" i slutet.

Inomhustemperaturen är ställd att hålla 23 grader och den relativa luftfuktigheten hålls runt ~30% så allt fungerar. Slutar jag att kyla går temperaturen inne snabbt mot 30 grader då min "kallvind" under svart tegeltak är allt annat än kall.

Redigerat:
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag upplever just nu samma sak, jag kyler för fullt men det kommer minimalt med kondensvatten.

Min slang lutar uppot sista lilla biten men om jag böjer ner den så kommer det nån centiliter vatten. Gissningsvis är det så att vattnet i slangen dunstar snabbare än det hinner fyllas på så det tar sig aldrig över den lilla "uppförsbacken" i slutet.

Inomhustemperaturen är ställd att hålla 23 grader och den relativa luftfuktigheten hålls runt ~30% så allt fungerar. Slutar jag att kyla går temperaturen inne snabbt mot 30 grader då min "kallvind" under svart tegeltak är allt annat än kall.
Skönt att höra att det är samma för någon annan. När vi ringde värmepumpsfirma var de inte särskilt oroliga utan trodde vädret spelade in och kanske lite skit i slangen. Jag förstår ju också att luktfuktigheten är så pass låg att det inte produceras så mycket kondensvatten att det kommer ut hela vägen pga kanske bakfall (som för dig) och lång väg att färdas etc.

Hand med rött nagellack håller något organiskt, möjligen en torkad växt eller havslevande organism, framför träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller bit av bikaka; röd nagellack; träbakgrund; binäste struktur detaljer; naturligt binodlingsscenario.
Skapa konto
Person håller en torkad växtstam framför en gammal vävduk på ett träbord. Otydlig bakgrund, naturlig dagsljusbelysning.
Skapa konto

Klippte upp dammsugarpåsen för att se om det var nåt särskilt som sugits ut förutom vatten. Hittade dessa som jag inte kan tänka mig kommer från annat ställe än kondensslangen. Vet inte vad det kan vara. Funderade på torkad isolering, men det vore ju inte så bra isf.

Ser ut som fogskumrester.

provat köra in en dragfjäder från pumpen till utloppet?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Ser ut som fogskumrester.

provat köra in en dragfjäder från pumpen till utloppet?
Varför är det fogskumsrester i kondensröret, undrar jag då... Hm.

Nej, det har vi inte provat. För att lokalisera ev stopp/rensa tänker du? Kanske vore nåt.

B
Det finns inte en chans att det dunstar i en slang i snabbare takt än det produceras.

Det är normalt ett litet kontinuerligt dropp av vatten när man kyler ordentligt. Om det inte kommer ut vatten när man fyller på nån halvliter vatten i det inre tråget (men att det försvinner i väg i kondensledningen) så skulle jag börja fundera på om slangen trots allt är av mitt i väggen eller liknande.

Kondensledningen kan ibland täppas igen, men då svämmar ju inre tråget över.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det finns inte en chans att det dunstar i en slang i snabbare takt än det produceras.

Det är normalt ett litet kontinuerligt dropp av vatten när man kyler ordentligt. Om det inte kommer ut vatten när man fyller på nån halvliter vatten i det inre tråget (men att det försvinner i väg i kondensledningen) så skulle jag börja fundera på om slangen trots allt är av mitt i väggen eller liknande.

Det är inget stopp i min slang, och inget läckage.

Om inte vattnet dunstar så går det upp l rök på annat sätt :)

Nu är det torrt och runt 25 ute, förra året när det var 30+ och fuktigt droppade det konstant.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:

Inte dunstar direkt, men vi har som sagt 7-8 meter slang inomhus och sen går det vertikalt en våning ner utanpå huset så kanske en 3-4 meter till. Veckad slang där en del vatten väl samlas i vecken, droppe för droppe, tills det rinner vidare, det borde ju kunna samlas en del vatten i slangen enbart menar jag. Förra året droppade det så gott som konstant som du beskriver men då var luftfuktigheten mer än dubbelt mot nu, och varmare. Vi hade också på kylaren längre om dagarna än vad vi haft nu de gångerna vi provat.

Men på något sätt samlas ju vatten i slangen och ligger, antingen i vecken eller vid något bakfall, eftersom vi fick ut ett par dl vatten när vi dammsög och då hade inte kylaren varit igång på en eller ett par dygn utan vattnet hade alltså legat kvar i röret sen innan utan att komma ut. Då hade det kanske hunnits dunsta en del på de dygnen det legat där.

Vi får prova hälla 5 dl vatten och hoppas det är tillräcklig mängd för att transporteras hela sträckan, men det borde det väl vara?

S Skyscraper skrev:
Det är inget stopp i min slang, och inget läckage.

Om inte vattnet dunstar så går det upp l rök på annat sätt :)

Nu är det torrt och runt 25 ute, förra året när det var 30+ och fuktigt droppade det konstant.
Ah, du har så pass kort och synlig slang att du kunnat inspektera att den är hel och utan stopp? Skönt att veta för oss, för isf betyder det ju att din helt enkelt inte producerar så mycket kondensvatten nu och då kanske vi kan hoppas att det är lika för oss.

Det är klart vi bryter upp hela kattvindarna om vi på riktigt misstänker att det läckt ut vatten där som kunnat göra skada, men vi vill gärna vara säkra på vår sak för det är ett jäkla jobb och ingrepp att göra den åtgärden.

N Nyponbuske skrev:
Ah, du har så pass kort och synlig slang att du kunnat inspektera att den är hel och utan stopp? Skönt att veta för oss, för isf betyder det ju att din helt enkelt inte producerar så mycket kondensvatten nu och då kanske vi kan hoppas att det är lika för oss.

Det är klart vi bryter upp hela kattvindarna om vi på riktigt misstänker att det läckt ut vatten där som kunnat göra skada, men vi vill gärna vara säkra på vår sak för det är ett jäkla jobb och ingrepp att göra den åtgärden.
Ja min slang går öppet (i en "plastkanal") i hallen hela vägen och på andra sidan ytterväggen är det ett par meter synlig slang. Min kondensslang är svart i hårdplast och grov som en vattenslang så att det kan dunsta en del ur slangen där den ligger i solen är i mitt huvud inte omöjligt.

Om jag böjer ner de sista 40 centimetrarna slang som annars pekar upp så kommer det som sagt några centiliter och fortsätter jag hålla den nerböjd kommer det en droppe då och då men inget konstant droppande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.