Haha ja. Jag jobbar själv som isolerare. isolerar VVS och Vent med alla olika typer av isolering på olika byggen.
Isolerar även värmepumpar och Vent hos privatpersoner.
Ja exakt! Det är ungefär samma sak när ventkillarna isolerar sina rör själva. Det blir inte snyggt eller rätt utfört i dom flesta fallen. Då ringer dom till oss. :)

Tja.. beror på hur man ser på det. Tejpen är ju 3mm tjock, isoleringen är 13mm. Så isf behöver det vara minst 4lager tejp. Men tejpen ska inte användas på det där sättet enligt mig.
Jag använder tejpen vid upphängningar, eller om man inte kommer åt att limma så bra.
Så tejpen i sig ska man ju inte använda som isolering..

Hänvisa till denna. Står i princip allt man behöver veta för att montera armaflexen på rätt sätt.
Tror knappast han läser igenom det dock . :P

http://www.armacell.com/WWW/armacel...lSE.pdf/$File/ArmaflexApplicationManualSE.pdf

S specter skrev:
Tack för alla svar!

Menar ni att det finns andra personer än rörisar som går sådana här arbeten,
Isolerare?
Aldrig hört talas om detta.
Men det verkar ju vara en behövd tjänst när man ser på detta arbetet .

Haft sms-kontakt med rörmokaren.jag skrev att jag inte var nöjd med arbetet och att det behöver göras om då det bevisligen läcker rejält.
Skrev även att det tex är tejpat istället för limmat i skarvarn, och att flera metalldelar är synliga.

Han svarade att han skulle återkomma, men att tejpen funkar lika bra över metalldelarna.

Hur ska jag gå vidare?
Vad kan jag hänvisa till för att han ska få all info?

Uppdatering: varit i kontakt med rörmokaren.
Han ska återkomma med lösning säger han.
Jag har påtalat att det nu är konstant blött och att det måste lösas snart.

Bifogar bild på hur det ser ut nu ner mot plattan och rörgenomföringarna.
Som synes, blött.

Blöta betongplattor och isolerade rörledningar med synlig fukt och rörgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas lösningen han har är att göra om allt. Annars är det ingen lösning skulle jag vilja påstå. För det där går inte att rädda med tejp. :P

Ser att du bor i Östergötland. Brukar vara i Norrköping varannan vecka ungefär. Skulle kunna ta en titt på det om han/du vill ha ett utlåtande om vad som behöver göras och hur det ska göras.

Enklast är att han ringer en isolerare, så dom får lägga ny armaflex på kylan iallafall.
Be han ringa killarna på Öpe, det är bra killar. Jobbade där för något halvår sen innan jag bytte firma.

Håll Oss uppdaterade :)

S specter skrev:
Uppdatering: varit i kontakt med rörmokaren.
Han ska återkomma med lösning säger han.
Jag har påtalat att det nu är konstant blött och att det måste lösas snart.

Bifogar bild på hur det ser ut nu ner mot plattan och rörgenomföringarna.
Som synes, blött.

[bild]

Uppdatering:
Rörmokarna har nu sagt att de kommer tillbaks nästa vecka och gör om hela isoleringen.

Om det blir bra eller inte återstår att se.
Har inte fått någon indikation på om de byter taktik eller inte från förra gången

Herr spekter,

Det är inte så att bergvärmepumpen och de rör som du får kondens på befinner sig i en tvättstuga, eller kanske där ni hänger tvätt på tork. Alltså att luften håller hög luftfuktighet i omgivningen av rören som blir beslagna med kondens?

När luft kommer i beröring med en yta som är kallare än den luftens, så kallade, fuktiga temperaturen, då kondenserar genast vatten ur luften på den ytan.

Frågan är hur kalla rören är som blir beslagna med kondens, alltså på metallytan?
Är de månde under noll grader?

Skulle du t.ex. avfukta luften i rummer där de svettande rören befiner sig, då skulle kondensering minskas.
Men att avfukta kan vara besvärligt och kostar ström till avfuktningsapparaten.

Om dina rör skulle ha temperaturen +1 grad, och då tar in utomhusluft då utomhustemperaturen är 0 grader och utomhusluftens luftfuktighet skulle vara 100 %, dvs helt mättad med vattenånga, och då värmer den luften till inomhustemperaturen +20 grader. Den värmda luften håller då luftfuktigheten ca 26 %, dvs väldigt torr luft. Ja då får du precis ingen kondens alls på dina rör om de håller 0 grader. Så funkar det.

Det du gör när du värmeisolerar rören är att luften inte ser den kalla ytan, utan bara en yta som håller ca rumstemperaturen(dvs ca +20 grader), och följdaktligen finner luften ingen anledning att lämna kondensvatten där.

Sedan ska väl värmeisoleringsmaterialet för isolering av kalla rör, vara gastät, alltså ska inte vara genomsläpplig för vattenånga. Isolering avsedd för heta rör, får vara genomsläpplig för vattenånga, där gör det inget. Det går kanske att välja fel, om man inte är välinsatt i problematiken?

Redigerat:
  • Gilla
freols87
  • Laddar…
Om jag ska vara ärlig tror jag inte att det kommer bli mycket bättre än det är nu.
Om dom inte skickar dit en isolerare. Men det tror jag knappast.

Men det är bara vänta och se :rofl:

S specter skrev:
Uppdatering:
Rörmokarna har nu sagt att de kommer tillbaks nästa vecka och gör om hela isoleringen.

Om det blir bra eller inte återstår att se.
Har inte fått någon indikation på om de byter taktik eller inte från förra gången

A Arnodt skrev:
Herr spekter,

Det är inte så att bergvärmepumpen och de rör som du får kondens på befinner sig i en tvättstuga, eller kanske där ni hänger tvätt på tork. Alltså att luften håller hög luftfuktighet i omgivningen av rören som....
Bergvärmepumpen och de aktuella rören finns i garaget.
Det är ett uppvärmt garage som ligger runt 12-13c.
Luftfuktigheten i garaget ligger mellan 70-76.

Vad säger detta oss?

T Touchofred skrev:
Om jag ska vara ärlig tror jag inte att det kommer bli mycket bättre än det är nu.
Om dom inte skickar dit en isolerare. Men det tror jag knappast.

Men det är bara vänta och se :rofl:
Ja, så är det väl.

Jag antar att det enda jag kan göra nu är att poängtera att det måste bli bra denna gång, och kanske hänvisa till länken du skickade tidigare?

S specter skrev:
Ja, så är det väl.

Jag antar att det enda jag kan göra nu är att poängtera att det måste bli bra denna gång, och kanske hänvisa till länken du skickade tidigare?
Säg åt dom att isoleringen ska limmas annars kommer det aldrig att hålla.

D Dr.L skrev:
Säg åt dom att isoleringen ska limmas annars kommer det aldrig att hålla.
Tack, tar med mig det!

Spekter,

du anger att de "svettande" rören befinner sig i ett uppvärmt garage, som håller en temperatur på 12 till 13 grader C, och en luftfuktighet på 70 till 76 (menar du i % och den relativa luftfuktigheten?).
Hur vet du att luften har den luftfuktigheten och den temperaruren, är det gissningar eller verkligen uppmätta? Varierar inte den relativa luftfuktigheten inne i garaget med årstiderna? Man skulle annars kunna anta att den relativa luftfuktigheten är mycket lägre på vintren, då det är kallt utomhus.
Ingen ventilation alls i garaget?

Om det nu är så att i ditt garage lufttemperaturen skulle vara 13 grader Celcius och den relativa luftfuktigheten 76 %, ja då börjar vattenångan i luften att kondensera ut ur luften om luften ser en yta kallare än 8,9 grader C. Och det har du troligen.

Du skulle behöva sänka den relativa luftfuktigheten till 37,6 % för att din 13 gradiga garageluft, just precis för undvika kondens på nakna rörledningen om den har en temperatur på -1 grad Celcius.

Redigerat:
Japp 70-76% luftfuktighet ja.
Det finns en inbyggd mätare för luftfuktigheten och temperatur i brandvarnaren i garaget.
Så jag kan läsa av och titta på grafer av hur det historiskt varit också.

Jo vi har 3 st ventilationsdon i garaget.
Garaget är ganska stort, 70kvm.
Kollade dock på ventilationsdonen nu och såg att det var ganska stängda, så jag öppnade upp dom rejält.
Jag vet inte riktigt i vilket läge de ska vara i?

Värmekälla i garaget är golvvärme via slingor i betongplattan.

Kan det vara så att betonggolvet i garaget är obehandlat, dvs har inget lackskikt. Om betonggolvet suger upp fukt från marken och din golvvärme i dina mäktiga 70 m2 golvyta förångar den fukten, då ger det fuktig luft.

A Arnodt skrev:
Kan det vara så att betonggolvet i garaget är obehandlat, dvs har inget lackskikt. Om betonggolvet suger upp fukt från marken och din golvvärme i dina mäktiga 70 m2 golvyta förångar den fukten, då ger det fuktig luft.
Ja, det stämmer att golvet är obehandlat.
Vi har inte bott där mer än 9 månader (nybygge).
Man gör väl inget med golvet när det är så nytt och inte torkat än kanske?

Men det kanske är normalt att det är lite fuktigt första åren innan det satt sig?

Isolerade rör med synliga blöta fläckar och en fuktig ring på betongplattan.
Skapa konto
Isolerade VVS-rör och en fuktig betongplatta i ett hörn med synliga vattendroppar.
Skapa konto
Nyligen isolerade rör med synlig väta och en dropp på det gröna Armaflex-märket.
Skapa konto
Isolerade VVS-rör med synlig fukt och en blöt ring på betongen.
Skapa konto

Nu har VVSaren varit här och isolerat om rören.
Han skalade av nedersta metern typ.

Satte dit ny armaflex och limmade.

Det är nu betydligt bättre än innan.
Men man ser fortfarande att det är blött.
Dels en blöt ring i betongplattan runt en rör.
Man känner även att det är blött/fuktigt om man tar handen bakom kröken långt ner på rören.
Man ser väta på ngt vred också.
Lägger upp några bilder.

Vad tror man om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.