Har i många år haft en Thermia Vent kopplat till vårt Frånluftsystem (och med återvinning på bergvärmepumpen). Obs! Inget FDX-system, utan ny luft plockas in via spaltventiler runt om i huset. I samband med att bergvärmepumpen byttes så uppstod problem med fläkten i Thermia venten. Därför bytte jag själv ut fläkten till en ny rekommenderad fläkt: https://jsenergi.com/thermia-reserv...r-per-typ/thermia-flakt/flakt-vent-g2-ec.html. Fläkten tycks gå bra - ventilationen fungerar väldigt bra

Problemet: Utbytesfläkten verkar ha en något större effekt än den jag kasserade (varför vet jag inte) så det är ett jäkla drag. Av något skäl så verkar det uppstå väldigt mycket kondensvatten i vänstra kammaren (efter återvinningsdelen), och detta vatten skapar ett missljud som är väldigt likt en tändkulemotor. Om jag öppnar luckan vid fläkten, och låter den torka ut, så försvinner ljudet.

Detta problem tycks huvudsakligen uppstå mer frekvent när det är väldigt fuktigt ute.

Kan någon kunnig förklara varför all denna kondens uppstår. Går fläkten för fort, eller för långsamt, eller är det något annat som är fel då all denna kondens skapas? Eller är det helt normalt och att missljudet beror på något annat fel? Jag kanske har fel inställningar på min Thermia vent?

Många frågor!

A Anders_enebyberg skrev:
Har i många år haft en Thermia Vent kopplat till vårt Frånluftsystem (och med återvinning på bergvärmepumpen). Obs! Inget FDX-system, utan ny luft plockas in via spaltventiler runt om i huset. I samband med att bergvärmepumpen byttes så uppstod problem med fläkten i Thermia venten. Därför bytte jag själv ut fläkten till en ny rekommenderad fläkt: [länk]. Fläkten tycks gå bra - ventilationen fungerar väldigt bra

Problemet: Utbytesfläkten verkar ha en något större effekt än den jag kasserade (varför vet jag inte) så det är ett jäkla drag. Av något skäl så verkar det uppstå väldigt mycket kondensvatten i vänstra kammaren (efter återvinningsdelen), och detta vatten skapar ett missljud som är väldigt likt en tändkulemotor. Om jag öppnar luckan vid fläkten, och låter den torka ut, så försvinner ljudet.

Detta problem tycks huvudsakligen uppstå mer frekvent när det är väldigt fuktigt ute.

Kan någon kunnig förklara varför all denna kondens uppstår. Går fläkten för fort, eller för långsamt, eller är det något annat som är fel då all denna kondens skapas? Eller är det helt normalt och att missljudet beror på något annat fel? Jag kanske har fel inställningar på min Thermia vent?

Många frågor!
Hej Anders har du blivit klokare på oljudet / Ulrik i Enebyberg

U Ulrikk skrev:
Hej Anders har du blivit klokare på oljudet / Ulrik i Enebyberg
Både ja och nej. Oljudet uppstår i vattenlåsen primärt. Eftersom fläkten (återvinningsdelen) har ett kondensavlopp, som är kopplat till avloppsbrunnen, så fortplantar sig tryck/vibrationer vidare ut i avloppen. Därför "slår" vattenlåsen närmast fläkten rejält. Särskilt problematiskt är det vattenlås som ligger närmast fläkten då det har en tendens att torka ut. När det torkar ut slår det rejält. Lösningen blir då att manuellt fylla på vattenlåset

Men - grundproblemet är ju inte riktigt klarlagt. Dvs varför den nya fläkten skapar så mycket vibrationer/tryck/eller något annat som i sin tur fortplantas

Tack. Är du nöjd med installationen annars, funderar på en sån för återvinna lite värme ur frånluft, slippa dra kanaler till källaren. Mest för att få lite bättre luftomsätttning och mindre fukt på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.