Hej allesammans!

Så här, vi har rest ett nytt välisolerat garage på 80m2 i somras.
Jag tog in en elfirma som hjälpte mig all elinstallation.
Infälld montage, bara kvalitets komponenter osv. osv.
Under tiden, bestämde vi även för att skaffa en värmepump, men tyvärr så tog pengarna slut.

Detta gör att garaget kommer kanske stå ungefär som ett kallförråd under vintertid med ev. minusgrader eller däromkring.

Min fråga då,
Normcentralen jag fick installerad är en Gamma från Hager med dörr, IP30.
Installatören har använt sig av fasskena efter att jag har sagt att jag kommer ha underhållsvärme i garaget, men det kommer inte ske har jag insett. Nu är jag dock rädd att det kanske bildas kondens i centralen(fasskenan) under vintertid.

Jag ringde dom i veckan men kände inte att jag fick svar på frågan mer än att dom kunde ersätta fasskenan mot rk.

Är det någon som har erfarenhet eller haft samma bekymmer.

Tacksam för all svar.
Med vänlig hälsning,

Vid risk för kondens så finns det två enkla alternativ
Ett av dom är firmans lösning, det går utmärkt
Det andra är att sätta fasskenan på ovansidan av säkringarna och utgående på undersidan

Eller så ställer man in en torrboll eller 2.
Det är ju inte bara elcentralen som mår bra att det är torrt.
Protte

Och att det skulle bli kondens så att det vållar ett problem ser jag som mindre troligt, men att ersätta skenan med RK/MK är ju ett snabbt och bra sätt att helt eliminera ev risk.
Ps
Jag har aldrig upplevt att kondens i ouppvärmda lokaler skulle vara ett problem, skulle det vara problem i centralen så skulle även det vara problem på väggar och övrig utrustning i lokalen.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Ska du parkera bilar i garaget på vintern som gör allt fuktigt? Annars har du väl ungefär mellan 0,005-0,0056% risk för kondens :=)

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
A Adamsweden91 skrev:
Nu är jag dock rädd att det kanske bildas kondens i centralen(fasskenan) under vintertid.
Varför det?

Kondens uppstår när varm fuktig luft möter en kall yta eller när varm fuktig luft blandas med kall luft. Om garaget inte är uppvärmt lär det kylas ned långsamt tillsamman med elcentralen och jag ser inte riktigt varför det skulle vara någon större temperaturskillnad mellan ditt elskåp och resten av garaget.

Känns mest som den vanliga kombinationen av överdriven ängslighet i kombination med för mycket Googlande. Den där livsfarliga kombinationen när folk inhämtar tillräckligt mycket information om något för att ha något att oroa sig över, men inte tillräckligt mycket information för att faktiskt förstå om det är ett verkligt problem. Jag håller med @elmont, och har inte heller upplevt att det är ett problem i verkligheten, så du kan nog sova lugnt. Problemet kommer möjligtvis den dagen du installerar den där värmepumpen och upptäcker att det drar mellan elskåpet och garaget, och att den varma luften i garaget kondenserar när den möter den kalla luften ute.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar verkligen för allas svar.

@Uffe A
Tack för ditt svar, ja deras lösning lät vettigt. Tyvärr är det Hagers quick connect.

@Jonatan79
Läget är litegrann så som du skrev, det glömde jag ta med.
Vi kommer faktist ställa in 2 bilar i garaget efter att uppfarten har asfalterats. Det är väl om det skulle orsaka någon ”fara”.

@prototypen
Tack för ditt svar! Intressant lösning!

@elmont
Tack för ditt svar! Stämmer nog bra och kondens har inte jag upptäckt ännu på något ännu.

@Steamboy , du har rätt. Jag måste vara ärlig. Jag har nog googlat en sökning för mycket utan att skaffa mig koll/anledning till egentligen varför jag ska behöva ”oroa mig”.
Samtidigt som du skriver, förr eller senare kommer en värmepump att installeras så kanske lika bra att lägga ner 3-4 tusen på att tråda om centralen.

• 3D-avatar av en leende pojke som gör ett hjärtformigt tecken med händerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Jag har mätt på Hagers fasskena och det är 9 mm från "botten" upp till kanten för varje "dike" och att det skulle kunna kondensera SÅ mycket i ett ovanjordgarage är bara o-troligt.

Jag skulle vara mer bekymrad över att bilarna rostar i ett fuktigt garage.

Protte

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag tror att problemet blir större om man monterar fasskena på undersidan i ett fasadmätarskåp eller liknande, där du får kraftigare skiftningar i temperatur och luftfuktighet. Sen så kan man ju fråga sig hur bra det är att montera normapparater i en sådan miljö över huvudtaget.

Jag brukar dock för sakens skull montera fasskena på ovansidan i icke uppvärmda lokaler.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.