2 022 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Kondensproblem innertak
Sida 1 av 3
Tjena!
Jag har byggt en takkupa på en övervåning hemma, 240x300 stor med ett fönster i yttervägg. Enkelt förklarat så har jag gjort som en kepsskärm på taket som jag bara lyft upp, men hela konstruktionen är ny.
Jag har en taklutning på ca 9 grader där jag lagt ett klickfals plåttak på råspont.
Mitt problem är att jag nu under häftigt väderomslag upptäckte kondens i nya innertaket, vid inspektion är hela råsponten blöt sett inifrån. Fukten har då droppat ned på masoniten jag har lagt som luftspalt och runnit på den till takfoten där den letat sig ner till spottarna i fönstersmygen och jag upptäckte det. Rev ner innertaket men vet inte nu hur jag skall förbygga kondensen riktigt. Jag har i ovankant på taket mot taknocken luftutsläpp, sedan ligger det 45x70 på plasken längs hela taket ned emot takfoten som det sitter masonit i underkant på. Alltså 45 mm luftspalt hela vägen med hål i takfoten för att få ventilation och drag upp emot takfoten. Detta verkar ju inte fungerat så bra.
Konstruktion utfrån sett är plåt,papp,råspont,luftspalt, 195mm isolering sen gips.
Finns det någon som har erfarenhet av liknande problem eller tips på vad man kan göra för att motverka? Är inte så sugen på att bygga igen taket igen innan jag är hundra säker.
Jag har byggt en takkupa på en övervåning hemma, 240x300 stor med ett fönster i yttervägg. Enkelt förklarat så har jag gjort som en kepsskärm på taket som jag bara lyft upp, men hela konstruktionen är ny.
Jag har en taklutning på ca 9 grader där jag lagt ett klickfals plåttak på råspont.
Mitt problem är att jag nu under häftigt väderomslag upptäckte kondens i nya innertaket, vid inspektion är hela råsponten blöt sett inifrån. Fukten har då droppat ned på masoniten jag har lagt som luftspalt och runnit på den till takfoten där den letat sig ner till spottarna i fönstersmygen och jag upptäckte det. Rev ner innertaket men vet inte nu hur jag skall förbygga kondensen riktigt. Jag har i ovankant på taket mot taknocken luftutsläpp, sedan ligger det 45x70 på plasken längs hela taket ned emot takfoten som det sitter masonit i underkant på. Alltså 45 mm luftspalt hela vägen med hål i takfoten för att få ventilation och drag upp emot takfoten. Detta verkar ju inte fungerat så bra.
Konstruktion utfrån sett är plåt,papp,råspont,luftspalt, 195mm isolering sen gips.
Finns det någon som har erfarenhet av liknande problem eller tips på vad man kan göra för att motverka? Är inte så sugen på att bygga igen taket igen innan jag är hundra säker.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 589 inlägg
Är du helt hundra på att det är kondens och inte takläckage?
helt hundra tror jag aldrig man kan bli men 99,5 är jag. Nu när det står öppet och luftar så syntes ingenting vid omslag. Det är lixom över precis hela undertaket, vid ett läckage borde det vara lite mer centrerat åt ena eller andra hålletSågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 589 inlägg
Och det är inte så att det förra väderomslaget bestod i att snö och is som legat på taket smälte bort?
Såvitt jag vet måste det vara minst 10° lutning för att kunna lägga klicktak.V vonweiron skrev:
Mitt förslag är att du till våren tar bort allt blött, gör om och låter en plåtslagare lägga ett falsat plåttak enl konstens alla regler.
i princip all snö va redan smält då vi haft töväder tidigare dagar också utan läckage,så hela taket va snö och isfritt. Den aktuella dagen va det - 18 på morgonen och +4 på kvällenSågspånPappspikEternit skrev:
enligt plåtslagaren som fixade taket åt mig är det precis samma regler som ett falsat plåttak eftersom det är i princip samma teknik. Alltså min 5-6 grader. Själva klicktaket la jag själv men plåtslagare plåtade in allting runtomkring på sidorna och fixade vid nock och fotF fribygg skrev:
Fabrikat på klicktaket du lagt?V vonweiron skrev:
ArmatF fribygg skrev:
Här är en länk till monteringsanvisningen där det står att det funkar ner till 8 grader men plåtslagaren sa att det är tilltaget så de funkar med ännu lägre också
https://www.armat.se/images/downloads/monteringsanvisning/Armat_Innanduborjar.pdf
Svårt med garanti då du inte lejt ut hela takjobbet utan gjort delar själv.V vonweiron skrev:
Min tidigare rekommendation kvarstår.
fast jag efterfrågar ingen garanti eller fundering över lutningen på taket. Taket i sig fungerar alldeles utmärkt. Det är kondensen under råsponten som är mitt problem och där jag söker rådF fribygg skrev:
"För AM Galant rekommenderas 14 graders taklutning, men medF fribygg skrev:
tätt montage enligt våra anvisningar kan takplåt läggas på tak ned
till 8 graders lutning"
Nej det går att lägga ner till 8 grader, det står så på deras hemsida och i länken jag länkade tidigareF fribygg skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 589 inlägg
Hur ser det ut under resten av yttertaket? Om du har 195 mm isolering och gips i innertaket på resten av övervåningen borde det rimligtvis vara kondens på råsponten även där, om vi tänker oss att det är ett generellt kondensproblem i ditt hus?