Hej behöver hjälp med min tv kondensator. Har gått sönder det va en 50v680 uf
Har en kondensator som är 25v680uf går det på nått sätt att fixa så det går att koppla in på tvn det ska ju vara 50 v på kondensator :thinking::thinking:

Volten är viktigast , kan vara upp till 400V sen kommer uf som ska vara med exakt

Nej, du ska ha samma eller högre märkspänning på kondensatorn för att vara säker på att den inte lyfter på hatten.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Om vi förutsätter att spänningen över den är större än 25 V, så är svaret tyvärr NEJ. En 50V variant har troligen en arbetsspänning på 30-40 V och att då sätta dit en 25- V variant slutar troligast med en bra smäll.

J jonaserik skrev:
Volten är viktigast , kan vara upp till 400V sen kommer uf som ska vara med exakt
Sår det går inte att göra nått åt saken med mina kondensator på 25v680uf

Svar nej läs alla inlägg

" mina kondensator" ? Har du flera, (4st), så finns det lösningar!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
" mina kondensator" ? Har du flera, (4st), så finns det lösningar!
Tror har 4st

H markus1997 skrev:
Tror har 4st
Då kan man seriekoppla dem 2 och 2 och lägga till 2 resistanser över dem, samt parallellkoppla allt

Resistanser c:a 1 kOhm / 1W per st

Handritad schematisk bild av seriekopplade komponenter med två resistanser och parallellkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som etompau skriver : det är bättre med rätt konding.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Möjligtvis kan det funka om du kopplar två kond. i serie. gör två sådan och lägg dom parallellt.
Jag hade dock beställt en korrekt kondensator.

E etompau skrev:
Möjligtvis kan det funka om du kopplar två kond. i serie. gör två sådan och lägg dom parallellt.
Jag hade dock beställt en korrekt kondensator.
En seriekopplad räcker väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.