Kondensatorn till min gamla elhyvel har tyvärr lämnat in och skulle behöva en ersättare. Jag trodde jag hade lite koll på el men nu gick jag bet och lyckas inte hitta någon lämplig på elfa.
Kondingen är märkt 0,2µF + 2x2500pF XY 250V. Är det någon som vet vad jag ska köpa för att ersätta den med?
Kondingen är märkt 0,2µF + 2x2500pF XY 250V. Är det någon som vet vad jag ska köpa för att ersätta den med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tre knåddingar i en kapsel, en 0,2µF och två på 2500pF. De ska tåla 250V växelström och vad XY står för vet jag inte på raken, anslutningarna eller kod för temperatur?
Hursomhelst, söker jag på "0,2µF + 2x2500pF XY 250V" blir det en del träffar så det känns som om det går att få tag i.
Annars, beställa originalreservdel? Inte billigast, men enkelt när det finns...
Hursomhelst, söker jag på "0,2µF + 2x2500pF XY 250V" blir det en del träffar så det känns som om det går att få tag i.
Annars, beställa originalreservdel? Inte billigast, men enkelt när det finns...
Det står XY efter värdet.
Den ser också ut att ha 3 anslutningar.
dvs en X kondensator på 0.2uF mellan fas/nolla och två Y kondensatorer på 2500pF mot jord.
Den ser också ut att ha 3 anslutningar.
dvs en X kondensator på 0.2uF mellan fas/nolla och två Y kondensatorer på 2500pF mot jord.
Tack för svar. Två anslutningar från brytaren och tre in i motorn. Verkar svårt att hitta motorkondensatorer på 0.2uF om man skulle testa med en sån utan avstörningsfunktion. Eller har jag fel?blackarrow skrev:
En sökning på "0,2µF + 2x2500pF XY 250V" ger hur många träffar som helst? Hittar du inget?
Vad är det för hyvel?
Vad är det för hyvel?
Alla tre kondensatorerna är avstötnings kondensatorer. Motorkondensator och startkondensator är något annat.
Elfa har en ”XY-kombination”, 100nF + 2 x 2.2nF
https://www.elfa.se/sv/xy-kombinati...&pos=17&origPos=17&origPageSize=50&track=true
Edit: 30kr, + frakt förstås
Elfa har en ”XY-kombination”, 100nF + 2 x 2.2nF
https://www.elfa.se/sv/xy-kombinati...&pos=17&origPos=17&origPageSize=50&track=true
Edit: 30kr, + frakt förstås
Jag får också träffar men det verkar mest vara utomlands för 15euro + frakt, hade tänkt komma undan lite billigare..
Uppfattat, men om den inte har med starten att göra borde det finnas en sån inuti motorn? Isåfall borde jag kunna testa utan avstörningen helt och se om den går utan?
Det är en gammal Skil model 100H, 4,7A 940W.
Uppfattat, men om den inte har med starten att göra borde det finnas en sån inuti motorn? Isåfall borde jag kunna testa utan avstörningen helt och se om den går utan?
Det är en gammal Skil model 100H, 4,7A 940W.
Som sagt har den inget med start/drift av motorn att göra så du får göra en vanlig felsökning av brytare, kol eller glapp/avbrott i ledningar, förbindningar osv. Komponenten du tittat på är riktigt robust och ytterst ovanligt med fel på den som man åtminstone skulle märka direkt.
Hade hyveln startvägrat? Det framgick inte, står bara "fel på kondensator"...?
Behövs kanske inte för hyvelns funktion, men det finns en risk att du stör ut något annat t.ex. maskiner med elektronisk styrning eller " bara" blinkande belysning.M ma22qw skrev:
Det är inte kritiskt med rätt värden. Ofta har elverktygen bara X kondensatorn. Den på 0.2uF. Du kanske kan plocka någon ur en gammal nätdel till en PC eller något, så kostar det inget att laga. Även svensk frakt var ju dyr.M ma22qw skrev:
Du bör vara försiktig med LEDc.lampor om du kör utan X kondensator. De kanske inte bara blinkar, utan går sönder.
Hej
Hade samma fel på min metabo borrmaskin kondningen exploderade så jag tog bort den och den funkar utmärkt
Hade samma fel på min metabo borrmaskin kondningen exploderade så jag tog bort den och den funkar utmärkt