Jag vill börjar med att säga att jag är novis så jag kommer troligtvis använda mig av fel ord 
Jag har problem med kondens uppe på och under aggregatet/fläkten. Det är isolerat men kommer kondens (vatten) ändå.
Fönstren är även de drabbade av kondens, speciellt när det blir kallt ute.
Luftfuktigheten inne pendlar mellan 42-51%.
Vad kan problemet vara? Bifogar nån bild så ni förstår vad jag menar. Det är alltså vatten uppepå aggregatet samt mellan fläkt/aggregat
Hjälp!!!!
Jag har problem med kondens uppe på och under aggregatet/fläkten. Det är isolerat men kommer kondens (vatten) ändå.
Fönstren är även de drabbade av kondens, speciellt när det blir kallt ute.
Luftfuktigheten inne pendlar mellan 42-51%.
Vad kan problemet vara? Bifogar nån bild så ni förstår vad jag menar. Det är alltså vatten uppepå aggregatet samt mellan fläkt/aggregat
Hjälp!!!!
Kondens vid ventilation brukar ju bero på att någon del är otillräckligt isolerad, eller att genomföringar är dåligt täta. Hur ser det ut ovanför? Kallvind?
Luftfuktigheten låter väl hög för att vara denna tid (vintertid) på året..
Vad finns det för ventilation i övrigt?
Luftfuktigheten låter väl hög för att vara denna tid (vintertid) på året..
Vad finns det för ventilation i övrigt?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det är en vind där rören går. Det är en bostadsrätt.
Det är den enda ventilationen jag vet plus all frånluftsrör som går.
Jag har ingen aning som ni märker. Det är isolerat med armaflex, andra jag pratar med säger lamellmatta.
Jag undrar lite hur mkt kondens det är i isoleringen.
Vet inte riktigt hur jag ska tacka detta!
Det är den enda ventilationen jag vet plus all frånluftsrör som går.
Jag har ingen aning som ni märker. Det är isolerat med armaflex, andra jag pratar med säger lamellmatta.
Jag undrar lite hur mkt kondens det är i isoleringen.
Vet inte riktigt hur jag ska tacka detta!
Ja, det lät ju märkligt. Så avancerat kan det ju inte vara.K kolahalv skrev:
Vill du ha mer konkret hjälp här, så behöver vi information om vad det är för ventilation, något klistermärke med information, någon gammal manual eller liknande. Och fler bilder, som hur det ser ut på taket, andra ventiler i lägenheten..
Tack! Jag ska fixa allt när jag kommer hem så skriver jag här igen!GoForIt skrev:
Hej igen!GoForIt skrev:
Jag har varit sjuk därav segt svar! Nu finns lite bilder & filmer! Aggregatet är helt nytt!
Har kondens på vartenda fönster.
Ventilationen är injusterad för 2v sen.
Så här ska de väl inte vara ändå? Direkt när det blir kallt ute blir allt mkt värre.
Rh inne ligger senaste månaden på ett spann mellan 42-56%.
Mäter i tre olika delar av huset.
Det är därifrån kondensen kommer med!Demmpa skrev:
Allt är helt nytt, bytt av rörmokare för cirka 1 månad sen! Även spiroröret är helt nytt!
Bägge fläktarna? Hur ser jag det?
De borde ge rätt flöde eftersom han fixat allt nytt!
Demmpa skrev:
Jag hade aldrig monterat armaflex isolering (vad det ser ut att vara) på av och uteluft. Ska vara lamellmatta med kondensskydd. Blir lite fundersam när du skriver att det var en rörmokare som installerade. Gjorde de någon injustering av luftflöden och OVK?
Problem som KAN vara är att det är ett övertryck i anläggningen vilket då kan trycka varmluft på kalla fönster som orsakar kondens. När det blir blött uppe på aggregatet och att det droppar igenom är högst troligt pga av fel isolering. Men kan också vara ibland mellan luftflöden.
Problem som KAN vara är att det är ett övertryck i anläggningen vilket då kan trycka varmluft på kalla fönster som orsakar kondens. När det blir blött uppe på aggregatet och att det droppar igenom är högst troligt pga av fel isolering. Men kan också vara ibland mellan luftflöden.
Jag har pratat med två kompisar som jobbar med isolering, de säger precis som dig, lamellmatta ska de vara!K kobbish skrev:Jag hade aldrig monterat armaflex isolering (vad det ser ut att vara) på av och uteluft. Ska vara lamellmatta med kondensskydd. Blir lite fundersam när du skriver att det var en rörmokare som installerade. Gjorde de någon injustering av luftflöden och OVK?
Rörmokaren har gjort injustering men OVK är jag tveksam till (lite osäker på vad det är, ska han kolla alla rör, de på vinden med?)
Ja det är mycket märkligt med all kondens!
Han har ju verkligen lagt ner sig, men nu känns det som status quo.
Jag fick några fuktmätare men men!
Tack för att ni tar er tid, all heder åt er!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Rörmokare är inte kända för att göra ijusteringar av ventilationssystem. Det verkar som att du har för mycket tilluft, du ska helst ha undertryck, dvs mer från än till.K kolahalv skrev:Jag har pratat med två kompisar som jobbar med isolering, de säger precis som dig, lamellmatta ska de vara!
Rörmokaren har gjort injustering men OVK är jag tveksam till (lite osäker på vad det är, ska han kolla alla rör, de på vinden med?)
Ja det är mycket märkligt med all kondens!
Han har ju verkligen lagt ner sig, men nu känns det som status quo.
Jag fick några fuktmätare men men!
Tack för att ni tar er tid, all heder åt er!