Hej,

Jag har ett fönsterparti bestående av tre likadana fönster och en altandörr, där jag fått kondens på utsidan av dörren och ett fönster. Kan man dra någon slutsats av detta, att de är mer otäta eller täta så de håller värmen inne i huset?

Mvh
Bambi

Dom isolerar bra då det blir kondens på utsidan tror jag. Jag får likadant hemma hos mig tidigt på morgonen och jag har nya 3 glas fönster.

ullberg
Min teoeri:
De är bra. Varma på insidan och kalla på utsidan tyder på god isolering. De kyls ner på natten och varm fuktig luft träffar fönstret på morgonen och kondenserar.
Min andra teori:
Kan också vara så att glaset avger mycket strålning på natten mot den kalla och klara oändligheten ute i världsrymden och därför kyls ner.

Tack,Men då är de två fönsterna som sitter precis jämte som inte har kondens dåliga U-värde eller dåligt tätade vid karm?Mvh

Bambi skrev:
Tack,Men då är de två fönsterna som sitter precis jämte som inte har kondens dåliga U-värde eller dåligt tätade vid karm?Mvh
Inte nödvändigtvis dåliga, men troligen sämre. Kan bero på annat också som att du har mer taksprång där eller att det växer ett stort träd där som skärmar av värmeutstrålningen...

Eller inte lika utsatta för fuktig luft. Eller sitter "skymda" så de inte kyls lika mycket av natthimlen. Det är svårt att veta utan att se bild på hur de sitter.

Tack,

Ska ta kort i morgon. Jag anser inte de yttre omständigheterna skiljer sig, finns det något enkelt man kan göra för att slippa värmeläckaget.

T ex ta bort yttre plastlisten som håller rutan och trycka in fönsterna och montera igen, ta bort panelbräda emellan fönsterna och fylla med isolering om de slarvats?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.