42 602 läst ·
25 svar
43k läst
25 svar
Kondens på fönstren
Sida 1 av 2
Vi med våra kopplade tvåglasfönster hade kondens ett par dagar i rad i veckan (slutet på september). Jag tror det är vid lite mer ovanliga väderförhållanden som fönster kan få kondens på utsidan trots att det inte är 1,2-super-far-out-high-tech-fönster.
Det är inte U-värdet på fönstret som avgör om det blir kondens på utsidan, utan U-värdet på glaskassetten (Ug). Den info som jag hittat så bör Ug under 1,1 undvikas. Trä fönster med U 1,2 brukar ha Ug 1,0. Plast fönster klarar sig ibland med högre Ug. 1,1 räcker för att nå U 1,2 på hela fönstret. Karm och båge läcker mindre värme i plast en i trä fönster.
Ibland förekommer dock kondens även på Ug 1,1 glas.
Ibland förekommer dock kondens även på Ug 1,1 glas.
ytterglaset är kallt pga att det isolerar bra ( inomhusvärmen släpps inte ut ), det är väl delvis därför det finns bra fönster nu för tiden
Precis som att bilens rutor är immiga på morgonen, så blir även en bra isolerruta det, det är positivt.
Precis som att bilens rutor är immiga på morgonen, så blir även en bra isolerruta det, det är positivt.
Marlene skrev ett väldigt bra inlägg om olika sorters imma/kondens på Byggahussidans huvudsida. Jag "lider" också svårt av utvändig kondens med hela fönsterväggar. Det enda ställe jag inte har utvändig kondens är där jag har tak utanför. Jag kommer alltså att komplettera med ytterligare ett tak - för att inte bli deppig när jag kommer ner i vardagsrummet om mornarna :
.
Att jag har väldigt mycket kondens på takfönstren är väl något som vi alla får leva med, vi som har nybyggda hus med lågt U-värde.
Att jag har väldigt mycket kondens på takfönstren är väl något som vi alla får leva med, vi som har nybyggda hus med lågt U-värde.
Ibland kan man bli förvånad om man mäter U-värdet på gamla 2 glas träfönsterFasting65 skrev:
Några i Danmark har gjort det och konstaterat att om det är minst 2,8cm mellan glasen (eller mer) så är dom nästan lika bra som ett treglasfönster av samma storlek. Ju mindre fönster dess mindre skillnad
Det var något med att treglas har en köldbrygga vid metallisten och att gamla dubbla fönster av trä har mindre förluster just vid träramen och U-värdet jämnar ut sej
Det kan vara ett bra betyg när du får kondens på dina
gaia
Kondens på utsidan är ett positivt problem om det nu finns såna
!
Alla svar finns på denna länken.
Staffan, Har till dags dato nog monterat ca 2500 fönster....
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fonster-dorrar/kondens_fonster.htm
Alla svar finns på denna länken.
Staffan, Har till dags dato nog monterat ca 2500 fönster....
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fonster-dorrar/kondens_fonster.htm