Bygger just nu ett Attefallshus. Betongplatta.
Syllen står på syllpapp. Slagit på liggande tvåtumtvå på insidan syllen, och satte ångspärr på undersidan som jag drog ut en bit på golvet.
Igår isolerades det med lösull och efter det drog jag igång 2kw byggfläkt.
När jag kom ut nu imorse för att kolla till det så hade det bildats kondens på ovansidan ångspärren som ligger utdragen en bit på plattan.
Jag antar att det beror på att plattan är jävligt kall och att det rättar till sig när även den blir varmare?
Syllen står på syllpapp. Slagit på liggande tvåtumtvå på insidan syllen, och satte ångspärr på undersidan som jag drog ut en bit på golvet.
Igår isolerades det med lösull och efter det drog jag igång 2kw byggfläkt.
När jag kom ut nu imorse för att kolla till det så hade det bildats kondens på ovansidan ångspärren som ligger utdragen en bit på plattan.
Jag antar att det beror på att plattan är jävligt kall och att det rättar till sig när även den blir varmare?
Självdrag. Två tilluft, varav den ena sitter högt, borde bli drag mtp värmen. Senare frånluft i badrum, men elen är inte dragen än.Centano skrev:
Den är inte tätad. Folien sitter på undersidan tvåtumtvåan jag drog på som installationsskikt…
Självdrag kanske fungerar när huset är torrt men har du en massa byggfykt kvar i plattan är det inte säkert du får ut allt snabbt nog. Att bara klämma folien med en regel mot betongen ger ingen god tätning så fuktig luft kan ta sig ut i konstruktionen.
Själva stommen står på 8mm syllisolering och ångbromsen är tejpad vid syll enligt tillverkarens anvisning.Centano skrev:
Plattan har dessutom stått kruttorr i tre månader med god ventilation.
Om det var plattan som var fuktig, borde inte plasten då vara blöt på undersidan?
Hur mycket fukt som ska ut från plattan beror på många faktorer, bland annat om den varit väderskyddad.
Jag missförstår nog hur plasten är dragen vid syllen. Får inte ihop att den är tejpad vid syllen och samtidigt hänger ut över betongen?
Ved du vilken VCT-tal betongen har?
Vad har du för temperatur och relativ fuktighet i huset?
Jag missförstår nog hur plasten är dragen vid syllen. Får inte ihop att den är tejpad vid syllen och samtidigt hänger ut över betongen?
VCT 0,55? Tagit ur huvudet.Centano skrev:
Hur mycket fukt som ska ut från plattan beror på många faktorer, bland annat om den varit väderskyddad.
Har väl en 15-16 grader nu.
Får dra ut luftavfuktaren om jag skall få reda på relativ fuktighet.
Okay så ångbromsen är tejpad mot syllen och sen ligger det en remsa byggplast under installationsregeln, då är jag med. Det jag funderade på var om det kanske fanns otätheter vid syllen så att det drar in kall luft den vägen som kyler plasten, men det är kanske ett långskott.
0,55 låter rimligt men den torkar generellt ut väldigt långsamt särskilt om du ska på med ett tätskikt och kanske behöver komma ner till 85 %RF. Beror såklart på vilket tätskikt som ska användas. Tänker på badrummet i ditt fall.
En orelaterad fråga; varför sitter det spikband mot ångbromsen?
0,55 låter rimligt men den torkar generellt ut väldigt långsamt särskilt om du ska på med ett tätskikt och kanske behöver komma ner till 85 %RF. Beror såklart på vilket tätskikt som ska användas. Tänker på badrummet i ditt fall.
Precis så 🤙🏻Centano skrev:
Okay så ångbromsen är tejpad mot syllen och sen ligger det en remsa byggplast under installationsregeln, då är jag med. Det jag funderade på var om det kanske fanns otätheter vid syllen så att det drar in kall luft den vägen som kyler plasten, men det är kanske ett långskott.
Har kört Wood’s avfuktaren en stund nu, den visar 55. Det är ju rätt torrt vad jag förstår.
Ang hålbanden….Skall ha liggande panel inne, så jag behövde nått som höll in ångbromsen när vi sprutade isoleringen.
Jag tror rätt och slätt att daggpunkten var nådd på plasten. Kallt golv möter varm luft. Men jag är verkligen ingen expert…
Låter nog avfuktaren vara där ute ett tag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden