6 203 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Kondens. Altantak???
Hjälp!!
Jag har idag ett plåttak på alltanen men har inget inner tak. Jag skulle vilja ha ett innertak men hur blir det med kondensen?? Idag har jag först takstol sen läckt och sist plåttaket, Rummet består av trall golv och äldre enkla fönster så de är ju inte direkt tätt rummet. Hur ska jag göra för att kunna sätta innertak??
Tack på förhand
marcus
Jag har idag ett plåttak på alltanen men har inget inner tak. Jag skulle vilja ha ett innertak men hur blir det med kondensen?? Idag har jag först takstol sen läckt och sist plåttaket, Rummet består av trall golv och äldre enkla fönster så de är ju inte direkt tätt rummet. Hur ska jag göra för att kunna sätta innertak??
Tack på förhand
marcus
Om jag spikar upp råspont på takstolen blir det ca 12cm luftspalt nertill takfoten.jag kan ju även sätta upp några ventilations galler längst upp så att de kan bli någon sorts ventilation??? Känns tung jobbat att ta ner allt
men är de lösningen får det bli så!! Tack för att ni kommer med synpunkter
)
Tror också det borde kunna funka med råspont under takstolarna. Eller ännu bättre board, då rinner ju ev. droppande kondensvatten bara av på boarden och sugs inte upp eller fastnar i spontarna. Fast board blir nog lite hängig om man inte förstärker underifrån.
Jag hade kört med innertak under, det är ju enklast, och haft det under uppsikt.
Jag hade kört med innertak under, det är ju enklast, och haft det under uppsikt.
Nä, det är ju risken. Men så mycket kondens borde det väl inte bildas? Bygger man ett innertak borde dessutom mängden kondens minska då det inte kommer inte lika mycket fuktig luft underifrån som kondenserar mot den kalla plåten.
Som sagt så hade jag gått den enkla vägen först och haft det under uppsikt, men du gör som du vill.
Kan kanske sätta syllpapp mellan takstolarna och innertaket för att få lite distans från takstolarna och eventuellt vatten?
Som sagt så hade jag gått den enkla vägen först och haft det under uppsikt, men du gör som du vill.
Kan kanske sätta syllpapp mellan takstolarna och innertaket för att få lite distans från takstolarna och eventuellt vatten?
Men om det är ett kallutrymme spelar det ingen roll om du sätter undertak. Känns som att det är svett och pengar i onödan att slita bort och höja hela taket (ny läkt). Eller hur ansluter plåttaket mot fasaden? Förstår att det är oroligt att inte kunna se vad som händer efter att du byggt in det, men har det inte varit problem med kondens innan så lär det inte bli det nu heller!
Klicka här för att svara