Hjälp!!
Jag har idag ett plåttak på alltanen men har inget inner tak. Jag skulle vilja ha ett innertak men hur blir det med kondensen?? Idag har jag först takstol sen läckt och sist plåttaket, Rummet består av trall golv och äldre enkla fönster så de är ju inte direkt tätt rummet. Hur ska jag göra för att kunna sätta innertak??
Tack på förhand
marcus

Vad är det för innertak du tänker dig?

Jag skulle nog bara vilja sätta råspont som jag målar vit, eller finns det bättre alt?

Plocka bort plåt och läkt spika råspont lägg papp,dit med strö och läkt sen på med plåttaket.Ganska jobbigt men jag ser inget annat sätt.

Om du spikar upp ett undertak och ser till att det kan röra sig lite luft mellan taken tror jag absolut inte att det är några problem. Antar att det är ett uterum som har utetemperatur?

Om jag spikar upp råspont på takstolen blir det ca 12cm luftspalt nertill takfoten.jag kan ju även sätta upp några ventilations galler längst upp så att de kan bli någon sorts ventilation??? Känns tung jobbat att ta ner allt:( men är de lösningen får det bli så!! Tack för att ni kommer med synpunkter;))

Tror också det borde kunna funka med råspont under takstolarna. Eller ännu bättre board, då rinner ju ev. droppande kondensvatten bara av på boarden och sugs inte upp eller fastnar i spontarna. Fast board blir nog lite hängig om man inte förstärker underifrån.
Jag hade kört med innertak under, det är ju enklast, och haft det under uppsikt.

De känns som om de blir mycket kondens och rinner på takstolen så ta de nog inte så lång tid innan takstolen/ arna blir dåliga??

Nä, det är ju risken. Men så mycket kondens borde det väl inte bildas? Bygger man ett innertak borde dessutom mängden kondens minska då det inte kommer inte lika mycket fuktig luft underifrån som kondenserar mot den kalla plåten.
Som sagt så hade jag gått den enkla vägen först och haft det under uppsikt, men du gör som du vill.
Kan kanske sätta syllpapp mellan takstolarna och innertaket för att få lite distans från takstolarna och eventuellt vatten?

Tack för alla svar ;) jag har inte beslutat hur jag ska göra men de lutar åt att riva ner taket och upp med de igen:(

Men om det är ett kallutrymme spelar det ingen roll om du sätter undertak. Känns som att det är svett och pengar i onödan att slita bort och höja hela taket (ny läkt). Eller hur ansluter plåttaket mot fasaden? Förstår att det är oroligt att inte kunna se vad som händer efter att du byggt in det, men har det inte varit problem med kondens innan så lär det inte bli det nu heller!

Plus att om du klär undersida takstol kan du dra in lite schyssta spotlights eller högtalare i undertaket... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.