Hej alla!
Såg att jag ju inte är ensam med detta problem om man söker lite här på forumet, men vill ändå reda ut om detta är rimligt i min situation.
Vi har iallafall stora problem med kondensvatten på våra fönster så fort det blir kallare än ca -10°. Vid -20 så övergår det istället till isbildning:
Teorin bakom är jag helt med på, det är kallare vid fönstret, och någonstans så blir den relativa luftfuktigheten så hög att vattnet kondenserar.
Men varför blir det så kallt?
Känns ju även tveksamt att det till och med fryser till is på insidan...
Jag har kontrollerat fönstren med IR-kamera, och själva rutan verkar hålla ca 6-8°, men i nederkant av rutan, mot karmen så är det markant lägre temperatur.
Vi har samma problem på både fasta och öppningsbara fönster, så vi kan utesluta dålig tätningslist.
Vi har varit noga med drevningen, samt tejpat alla skarvar:
Ventilationen är inställd på ca 74 l/s, men vi har även provkört på "high" (95l/s) under längre perioder utan märkvärda resultat.
Huset är på ca 175m², så det ska väl vara tillräckligt?
Det som sticker ut lite är att den relativa luftfuktigheten inne pendlar lite mellan 35-45%. Mer åt det senare nu när det är -10-15 ute.
Känns kanske lite högt? Ute är det väl dock närmare 100% hela tiden, så känns som att man skulle behöva ventilera orimligt mycket för att få ner den mer?
Fönstren är Traryd Genuin, U-värde 1,2 och huset står i Västerås.
Kan detta ansesa vara "normalt"? Vad har ni andra för luftfuktighet inne? (I Mälardalsregionen)
Såg att jag ju inte är ensam med detta problem om man söker lite här på forumet, men vill ändå reda ut om detta är rimligt i min situation.
Vi har iallafall stora problem med kondensvatten på våra fönster så fort det blir kallare än ca -10°. Vid -20 så övergår det istället till isbildning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Teorin bakom är jag helt med på, det är kallare vid fönstret, och någonstans så blir den relativa luftfuktigheten så hög att vattnet kondenserar.
Men varför blir det så kallt?
Känns ju även tveksamt att det till och med fryser till is på insidan...
Jag har kontrollerat fönstren med IR-kamera, och själva rutan verkar hålla ca 6-8°, men i nederkant av rutan, mot karmen så är det markant lägre temperatur.
Vi har samma problem på både fasta och öppningsbara fönster, så vi kan utesluta dålig tätningslist.
Vi har varit noga med drevningen, samt tejpat alla skarvar:
Logga in
Skapa konto
Ventilationen är inställd på ca 74 l/s, men vi har även provkört på "high" (95l/s) under längre perioder utan märkvärda resultat.
Logga in
Skapa konto
Huset är på ca 175m², så det ska väl vara tillräckligt?
Det som sticker ut lite är att den relativa luftfuktigheten inne pendlar lite mellan 35-45%. Mer åt det senare nu när det är -10-15 ute.
Logga in
Skapa konto
Känns kanske lite högt? Ute är det väl dock närmare 100% hela tiden, så känns som att man skulle behöva ventilera orimligt mycket för att få ner den mer?
Fönstren är Traryd Genuin, U-värde 1,2 och huset står i Västerås.
Kan detta ansesa vara "normalt"? Vad har ni andra för luftfuktighet inne? (I Mälardalsregionen)
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Spontant, som glad amatör, skulle jag säga att det behövs en värmekälla under fönstret som kan motverka kallraset som uppstå, och förhindra kondenseringen av vatten. Hur ser det ut med värmekällor i närheten av fönstret?
Är det en roterande värmeväxlare? I så fall återförs fukten i frånluften till tilluften, vilket gör att man är mindre beroende på luftfuktigheten utomhus. Generellt brukar luftfuktigheten inomhus vara låg vintertid, detta då även om det är hög luftfuktighet utomhus så sjunker den relativaluftfuktigheten när luften värms upp. D.v.s. 100% luftfuktighet vid -10 är blir bara några tiotals procent när luften värms upp till rumstemperatur.
Även värt att nämna att temperaturen som du avläser på glasrutan förmodligen är felaktig då kameran förmodligen plockar upp reflektioner.
Är det en roterande värmeväxlare? I så fall återförs fukten i frånluften till tilluften, vilket gör att man är mindre beroende på luftfuktigheten utomhus. Generellt brukar luftfuktigheten inomhus vara låg vintertid, detta då även om det är hög luftfuktighet utomhus så sjunker den relativaluftfuktigheten när luften värms upp. D.v.s. 100% luftfuktighet vid -10 är blir bara några tiotals procent när luften värms upp till rumstemperatur.
Även värt att nämna att temperaturen som du avläser på glasrutan förmodligen är felaktig då kameran förmodligen plockar upp reflektioner.
Hade liknande problem. Temperaturen på avluften var även väldigt låg (minusgrader). Noterade även is i aggregatet. Satte tilllbaka de gamla originalfiltrena på Herun och problemet försvann. Avluften blev några plusgrader istället. Hade köpt en billigare tredjepartsvariant av filter på ventilation.se.
Redigerat:
Kan de vara så enkelt att fönstren sitter "långt ut" i väggen så smygarna blir djupa och luften helt enkelt inte rör sig så mycket i fönstergluggarna. Och då kyls de ju ner tillslut om de inte kommer in ny varm luft i gluggar konstant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kondensskydda eller isolera container
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolering av bergvärmerör - vad spelar kondensen för roll?
Isolering -
Kondens insida fönster, fukt under tätningslist
Hemma hos -
Kondensisolering insida lada
Byggmaterial & Byggteknik -
Kondens/is på insidan av luftspalt av masonit?
Isolering