Jag har gått och funderat på när man egentligen behöver en kompressor. Och kommit fram till att jag troligen inte behöver en alls. Så här långt har jag kommit, men har jag tänkt rätt? Jag har inte testat något själv, utan bara surfat en massa.

MUTTERDRAGNING
Det finns 230v elektriska mutterdragare, vilket troligen är bättre då de kostar ungefär samma som en tryckluftsdriven men man slipper kompressorn.

MÅLNING
Boschs elektriska färgsprutor jobbar med luft och värme, vilket borde minska mängden färgdimma och kladd. Alltså bättre med en elektrisk färgspruta.

RENBLÅSNING
Elektriskt verktyg saknas. Tryckluft på burk finns, kan vara bra om man inte behöver blåsa rent så ofta.

PUMPA DÄCK
En 12V pump borde vara bäst, kan användas direkt från bilen. Vanlig cykelpump fungerar bra även för bildäck om man inte pumpar ofta.

BLÄSTRING
Finns för borrmaskin, borde funka för mindre ytor.

SPIKPISTOL
Det verkar finnas åtminstånde enklare spik- och klammerpistoler för 230V till rimligt pris. För grov spikning verkar det vara tryckluft som gäller.

Jag bytte tändstift på bilen nyligen, hos en person med kompressor. Jag tvivlar på att "tryckluft på burk" blåser så kraftigt som jag vill vid tändstiftsbyte. Det var mycket skit som flög iväg, och det vill man ju inte ha in i cylindrarna.
Är inte "tryckluft på burk" avsett för kameror och annat småpill?

Jo det är det nog, typ blåsa damm ur datorn har jag sett det användas till.

Man får se upp med däckpumpare som drivs med 12V. Jag har en starthjälp från Biltema med inbyggd kompressor som ska kunna ge upp till 18 bar. Det låter ju bra men luftflödet är mikroskopiskt. Det tar flera minuter att pumpa ett däck med dåligt tryck. Jag misstänker att alla billiga 12V-pumpar har det här problemet. Jag tar hellre cykelpumpen med tvåhandsfattning (som man håller fast med fötterna).
Med en riktig kompressor pumpar man ett däck på några sekunder.

PS
På vissa statoilmackar med däckpumpare som man lyfter iväg har de så lågt lufttryck i sin kompressor att man inte får ut någon vettig luftmängd på en vända. Har man dåligt tryck får man springa fram och tillbaka en massa gånger innan man är klar med ett enda däck.
Jag har tänkt klaga, men det har inte blivit av.
Jag har också märkt att om man har tur så att kompressorn just har stannat så får man ut betydligt mer luft ur pumparen. Ett trick skulle alltså kunna vara att trycka på '+' medan pumparen hänger kvar, ända tills man hör kompressorn starta. När man sedan hör den stanna är det dags att pumpa däcken!
DS

Vad är det där för snack! Klart man ska en kompressor oavsett om man behöver eller inte, man ska ha minst ett verktyg av alla sorter. :p

• Gilla
ajaxajax2000 och 6 till
  • Laddar…
Som ni skriver är tryckluft i första hand för industriell produktion. Där har man också fördelen att verktygen är lättare vilket minskar belastningsskadorna. Även för billackering tror jag man använder tryckluft. Stora användningen för tryckluft för en amatör är nog rengöring av trädgårdsmaskiner, kan tänka mig att skall man blåsa rent motorsågen varje dag eller vecka blir det dyrt med burkar. När det gäller däckpumpning brukar ju moderna däck hålla luften så det är väl inte så ofta man pumpar?

M
Tryckluft på burk räcker inte länge. Tänkte blåsa rent lamellerna på värmepumpens innerdel, men en burk räckte inte, trycket blev för lågt. En kompressor med tillräckligt stor tank hade varit guld!

• Gilla
CarlMagnus
  • Laddar…
För egen del har jag en billig meec-kompressor från Jula med 8 liters tank. Den använder jag till att pumpa däck och blåsa rent.

MUTTERDRAGNING
Jag har ett långt dragskaft. Jag skulle säkert byta hjul ett par minuter snabbare med en mutterdragare, men jag gör det för sällan för att jag skall anse mig behöva en.

MÅLNING
Jag använder pensel, roller och ibland planstrykare. Jag tror att elektrisk färgspruta och tryckluftsdito har något olika användningsområden. Båda är för närvarande utom mina behov.

BLÄSTRING
"bläster" för borrmaskin är användbart, men ersätter inte en vanlig bläster. Vad skall du blästra för något?

SPIKPISTOL
Hittills har jag använt hammare. Om jag någon gång skaffar en spikpistol tror jag att jag klarar mig med den kompressor jag har.

Så svaret är att du nästan säkert inte behöver en kompressor, men att det trots allt kan vara bra att ha ibland.

Om man inte ska spika med stor spikpistol eller lacka eller blästra så räcker det med en liten modell....blir även så att när man väl har en så kan man inte vara utan... :p

Har man eget vatten med hydrofor är det trist om man inte också har en kompressor.
När man ska blåsa upp madrasser och badprylar är den även suverän

förutom då till spikpistolerna, renblåsning, pumpa skottkärre-, cykel-, släp- och bildäck.

Har en billig 24l 2,5HP från Harald och den löser mina behov samt att den är flyttbar till skillnad från en 50l maskin.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pelpet skrev:
MUTTERDRAGNING
Det finns 230v elektriska mutterdragare, vilket troligen är bättre då de kostar ungefär samma som en tryckluftsdriven men man slipper kompressorn.
230 volt mutterdagare fungerar för att byta däck på bilen två gånger per år, men för övrigt mekande kan de inte mäta sig med en riktig tryckluftsmaskin. Framför allt för att skaka loss fastrostade skruvar/muttrar samt för att lossa saker där man inte kommer åt att hålla emot är tryckluftsmaskinen överlägsen.

pelpet skrev:
BLÄSTRING
Finns för borrmaskin, borde funka för mindre ytor.
Den i länken är helt värdelös. Däremot stålborste i vinkelslip fungerar någorlunda på plana ytor. Riktigt blästring med tryckluft rensar ner i porerna på ett helt annat sätt.

Har man väl skaffat sig en hyffsad kompressor så är tryckluftsverktyg ganska billiga.

Hur är det med elektrisk färgspruta vs tryckluftsdriven?

Min tanke är att använda den för vanlig målning av t.ex. fasadpanel, trädgårdsmöbler och liknande.

Kan man sand- och sodablästra med en vanlig kompressor? Hur stor bör den vara? Just nu är tanken att renovera några metalllampor.

Man kan blästra med en vanlig kompressor men den bör generera ganska många minut liter luft och det gäller nog generellt till alla tryckluftsdrivna verktyg.

Det går att blästra med en liten kompressor, men det är mycket tålamodsprövande. Om du vill kunna blästra på riktigt är nog svaret inte bara att du behöver en kompressor, utan att du behöver en stor kompressor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.