10 790 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Kompressor med och utan tank?
LW är ljudeffektnivå och Lp är ljudtrycksnivå.
För en ljudalstrare är det meningsfullt att ange ljudeffektnivå.
A är väl att mätningen är A-vägd, dvs man justerar mot någon slags frekvenskurva.
C-vägning är en justering så det motsvarar örats känslighet, typ.
Våra öron är mer känsliga för frekvenser runt 1kHz t.ex. än 100Hz eller 10kHz.
C-vägning är bra för att ange hur starkt ett ljud, som kan vara störande, är. För det kan ju vara några dB extra i nivå vid 100Hz än 1kHz (riktig nivå fysiskt sett) innan vi uppfattar det lika störande, då vår känslighet för ljuduppfattningen är lägre vid 100Hz.
Så med C-vägning motsvarar mätningen mer hur vi uppfattar ljudet än vad det egentligen är ren fysiskt ljudenergi.
För en ljudalstrare är det meningsfullt att ange ljudeffektnivå.
A är väl att mätningen är A-vägd, dvs man justerar mot någon slags frekvenskurva.
C-vägning är en justering så det motsvarar örats känslighet, typ.
Våra öron är mer känsliga för frekvenser runt 1kHz t.ex. än 100Hz eller 10kHz.
C-vägning är bra för att ange hur starkt ett ljud, som kan vara störande, är. För det kan ju vara några dB extra i nivå vid 100Hz än 1kHz (riktig nivå fysiskt sett) innan vi uppfattar det lika störande, då vår känslighet för ljuduppfattningen är lägre vid 100Hz.
Så med C-vägning motsvarar mätningen mer hur vi uppfattar ljudet än vad det egentligen är ren fysiskt ljudenergi.
Inte för att krångla med dig men en del av ovanstående får jag inte i hop. Sätten att ange data för kompressorer är säkert ett kapitel för sig men nog gäller vanliga gaslagar om du fyller ballonger?Demmpa skrev:
Så du menar att ”genomlupen luftmängd” inte passerar kompressorn?
NEJ! Du har fel.
I insuget till kompressorblocket är det alltid bara ”genomlupen luftmängd” som passerar genom. När tanken har atmosfärstryck så bygger kompressorblocket inte upp något tryck utan det är bara ””genomlupen luft”” som används, men så fort det börjar bli övertryck i tanken så börjar det bli ”fri avgiven luftmängd” (fast vid fel tryck än den normala angivelsen) ut från kompressorblocket.
”Fri avgiven luftmängd” brukar normalt anges vid 6 bars övertryck, medan ”genomlupen luftmängd” angers vid atmosfärstrycket.
Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar.
Så om du fyller ovan tank (246 l) till 6 bar med en kompressor som har 246 liter/min i ”fri avgiven luftmängd” så kommer kompressorn att gå i en minut, samtidigt så har det gått åt 350 liter atmosfärsluft (genomlupen luftmängd).
[bild]
Känner ni att det här är viktigt, så kan jag försöka reda ut begreppen lite senare. Vill ni det? Just nu har jag tyvärr ont om tid. Ideala gaslagar gäller inte några gaser alls, men He kommer mycket nära. Alla volymer uttrycks i normalliter, vilket är volymen som luftmängden har vid atmosfärstryck vid rumstemperatur, så gaslagar behöver vi egentligen inte titta närmare på.GK100 skrev:
Det får du gärna göra varför inte om du har tid. Alltså kring olika angivelser för kompressorer.
Men vad jag egentligen var ute efter tidigare var följande:
"Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar."
Där är något skumt och som den mest elementära gaslag kanske lite hjälper klara ut. Det verkar vara skapat ur uppgifterna från databladet för kompressorn.
"Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar."
Där är något skumt och som den mest elementära gaslag kanske lite hjälper klara ut. Det verkar vara skapat ur uppgifterna från databladet för kompressorn.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
C-filter tar hänsyn till låga frekvensen
Bara en liten rättelse, C-filter tar hänsyn till låga frekvensen och har inget med nivåer att göra.tommib skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Kommenterade bara det du skrev:
”de är bara gjorda för olika ljudnivåer (inte frekvenser). C-kurvan är avsedd för starkare ljud medan A-kurvan är avsedd för svagare.”
”de är bara gjorda för olika ljudnivåer (inte frekvenser). C-kurvan är avsedd för starkare ljud medan A-kurvan är avsedd för svagare.”
De flesta mindre kompressorer är encylindriga vilket innebär att de vibrerar en hel del och därför låter. De lite dyrare är tvåcylindriga vilket gör att man kan dämpa vibrationerna betydligt bättre. Därför låter de också mindre.M Cameltoe skrev:
Nej det kommer den inte att bli. Den kommer att bli 1476l.GK100 skrev:
Det får du gärna göra varför inte om du har tid. Alltså kring olika angivelser för kompressorer.
Skillnaden mellan fri avgiven luftmängd och genomlupen luftmängd är att den första är den luft som faktiskt passerar kompressorn. Den andra är den teoretiska kapaciteten om det inte funnits några volymer i ventiler och liknade.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
M Cameltoe skrev:
Tycker det låter vettigt att köpa en elektrisk (med högtryckssystem, dvs luftfritt). Ska du måla tak och väggar med en luftfärgspruta kommer du att få så mycket färgdimma att du inte hittar ut, tyvärr har jag provat, bara lite.
Protte