De flesta jag kollat på skriver det i db och db(a). Vad är skillnaden på dessa

(A) betyder att nivån är justerad med A-filter.
Men vad A-filter är för något filter vet jag inte.

Mikael_L
LW är ljudeffektnivå och Lp är ljudtrycksnivå.
För en ljudalstrare är det meningsfullt att ange ljudeffektnivå.

A är väl att mätningen är A-vägd, dvs man justerar mot någon slags frekvenskurva.

C-vägning är en justering så det motsvarar örats känslighet, typ.
Våra öron är mer känsliga för frekvenser runt 1kHz t.ex. än 100Hz eller 10kHz.

C-vägning är bra för att ange hur starkt ett ljud, som kan vara störande, är. För det kan ju vara några dB extra i nivå vid 100Hz än 1kHz (riktig nivå fysiskt sett) innan vi uppfattar det lika störande, då vår känslighet för ljuduppfattningen är lägre vid 100Hz.

Så med C-vägning motsvarar mätningen mer hur vi uppfattar ljudet än vad det egentligen är ren fysiskt ljudenergi.

tommib
Både A- och C-vägning är anpassningar till det mänskliga örat, de är bara gjorda för olika ljudnivåer (inte frekvenser). C-kurvan är avsedd för starkare ljud medan A-kurvan är avsedd för svagare.

Wikipedia och mera wikipedia

• Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att ”genomlupen luftmängd” inte passerar kompressorn?

NEJ! Du har fel.
I insuget till kompressorblocket är det alltid bara ”genomlupen luftmängd” som passerar genom. När tanken har atmosfärstryck så bygger kompressorblocket inte upp något tryck utan det är bara ””genomlupen luft”” som används, men så fort det börjar bli övertryck i tanken så börjar det bli ”fri avgiven luftmängd” (fast vid fel tryck än den normala angivelsen) ut från kompressorblocket.

”Fri avgiven luftmängd” brukar normalt anges vid 6 bars övertryck, medan ”genomlupen luftmängd” angers vid atmosfärstrycket.

Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar.

Så om du fyller ovan tank (246 l) till 6 bar med en kompressor som har 246 liter/min i ”fri avgiven luftmängd” så kommer kompressorn att gå i en minut, samtidigt så har det gått åt 350 liter atmosfärsluft (genomlupen luftmängd).

[bild]
Inte för att krångla med dig men en del av ovanstående får jag inte i hop. Sätten att ange data för kompressorer är säkert ett kapitel för sig men nog gäller vanliga gaslagar om du fyller ballonger?

GK100 GK100 skrev:
Inte för att krångla med dig men en del av ovanstående får jag inte i hop. Sätten att ange data för kompressorer är säkert ett kapitel för sig men nog gäller vanliga gaslagar om du fyller ballonger?
Känner ni att det här är viktigt, så kan jag försöka reda ut begreppen lite senare. Vill ni det? Just nu har jag tyvärr ont om tid. Ideala gaslagar gäller inte några gaser alls, men He kommer mycket nära. Alla volymer uttrycks i normalliter, vilket är volymen som luftmängden har vid atmosfärstryck vid rumstemperatur, så gaslagar behöver vi egentligen inte titta närmare på.

Det får du gärna göra varför inte om du har tid. Alltså kring olika angivelser för kompressorer.

Men vad jag egentligen var ute efter tidigare var följande:
"Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar."
Där är något skumt och som den mest elementära gaslag kanske lite hjälper klara ut. Det verkar vara skapat ur uppgifterna från databladet för kompressorn.

C-filter tar hänsyn till låga frekvensen
tommib tommib skrev:
Både A- och C-vägning är anpassningar till det mänskliga örat, de är bara gjorda för olika ljudnivåer (inte frekvenser). C-kurvan är avsedd för starkare ljud medan A-kurvan är avsedd för svagare.

Wikipedia och mera wikipedia
Bara en liten rättelse, C-filter tar hänsyn till låga frekvensen och har inget med nivåer att göra.

tommib
C-filter dämpar mindre på låga frekvenser, vilket vid en mätning är samma sak som att den tar hänsyn till dem. Se gärna filterkurvorna som finns i den länkade wikipediaartikeln.

Kommenterade bara det du skrev:

”de är bara gjorda för olika ljudnivåer (inte frekvenser). C-kurvan är avsedd för starkare ljud medan A-kurvan är avsedd för svagare.”

tommib
Se gärna artikeln (och referenser) som påtalar att C-kurvan används vid högre ljudnivåer.

Mikael_L
Just såja ...
Jag blandade ihop korten i mitt förra inlägg, det jag ordade om C-vägning var ju egentligen A-vägda mätningar. :oops:

Byt C mot A och vise versa, överallt i inlägget, så blir det åtminstone mycket mer korrekt.

M Cameltoe skrev:
Vad är skillnaden på cylindervolym och luftmängd? Båda anges i luft. En annan fråga. Låter alla kompressorer typ lika mycket stora som små ?
De flesta mindre kompressorer är encylindriga vilket innebär att de vibrerar en hel del och därför låter. De lite dyrare är tvåcylindriga vilket gör att man kan dämpa vibrationerna betydligt bättre. Därför låter de också mindre.

GK100 GK100 skrev:
Det får du gärna göra varför inte om du har tid. Alltså kring olika angivelser för kompressorer.

Men vad jag egentligen var ute efter tidigare var följande:
"Om du har en tank på 246 liter fylld med luft med trycket 6 bar och släpper ut all luft ur tanken till tex en ballong så kommer ballongens volym bli ca 350 liter @ 1 bar."
Där är något skumt och som den mest elementära gaslag kanske lite hjälper klara ut. Det verkar vara skapat ur uppgifterna från databladet för kompressorn.
Nej det kommer den inte att bli. Den kommer att bli 1476l.
Skillnaden mellan fri avgiven luftmängd och genomlupen luftmängd är att den första är den luft som faktiskt passerar kompressorn. Den andra är den teoretiska kapaciteten om det inte funnits några volymer i ventiler och liknade.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
För målning kanske det bara är att köpa en elektrisk färgspruta för tusingen så kan man nöja sig med en 24 liters. Vore skönt med en tyst sådan. Fanns en i Demmpas länk för 1500 kr med ljudnivå på ca 76 db jämfört mot alla andra som typ ligger på 90+. 76 är ju typ i nivå med högljudda dammsugare.

Tycker det låter vettigt att köpa en elektrisk (med högtryckssystem, dvs luftfritt). Ska du måla tak och väggar med en luftfärgspruta kommer du att få så mycket färgdimma att du inte hittar ut, tyvärr har jag provat, bara lite.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.