10 070 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Kompressor för mutterdragare
Väldigt glad för all hjälp, kloka tankar och idéer, men viktigast av allt all erfarenhet som finns i detta forum! Haha kom hit med några frågor, en stund senare hade jag ännu fler frågor men nu tycker jag mig ha desto fler svar och en bit kvar att landa och tänka klart. Stort tack för all input!!
Hej, nej du har rätt. Det blir svårt, har märkt det efter att ha googlat runt.Dan_Johansson skrev:
Du kommer aldrig att kunna få plats med både vettig mutterknack och vettig kompressor under 6000... (Dvs icke jila/biltema)
Som redan sagts ovan, mutterknackare går på nästan vilken kompressor som helst med 24 liters tank eller större... Frågan är vad du ska göra resten av året med den? Ska den bara stå och glänsa så hade jag lagt 3000 på mutterknack, 1500 på billigast möjligaste 24-liters kompressor och sparat resten till när den går sönder om 10 år... Ska du faktiskt göra något annat med kompressorn hade jag lagt 5000 på en vettig 50-liter + kompressor, och köpt en begagnad IR mutterdragare för 1000-lappen..
Med det sagt, jag har en 100-liters trefas kompressor som bara står, och används till att byta däck på två bilar, och att ibland slipa lite med en liten slipmaskin... Allting annat går på batteri, och går min MEEC-mutterdragare som jag köpte för 700 spänn för 10 år sen sönder, säljer jag kompressorn samma dag och köper en makita mutterdragare (eftersom jag redan har allt i samma batterisystem)...
Faktum är att lejonparten av jobbet är att byta däck på två bilar varje år, i övrigt att blåsa rent diverse saker som filter till grovdammsugare mm. Annars tänkte jag mer att när allt väl är hemma så lär jag upptäcka mer användningsområden. Men faktum är att den kommer användas några gånger per år, som jag tänker nu, så det är inte så mycket egentligen.
Tack för input! Skönt ändå att höra att något billigare funkar, det började bli väl dyrt efter att ha tittat runt, i synnerhet då mutterdragaren inte bör kompromissas med. Så detta var också värdefull input!P poba53 skrev:Jag har den mindre modellen med 24 liters tank. Köpte den på rea 2018 på Jula för 1499:- Den har använts mycket och fungerar perfekt för mig.
Kompressor | Tvåcylindrig | STANLEY DV2 400/10/24P FATMAX (jula.se)
Till den köpte jag också en Bahco BP815K2 (låda med 11 krafthylsor) för 1599:- samt långa Bahco hylsor med plastskydd samt momentstavar på Clas Ohlson
Övriga verktyg som passar till denna kompressors avgivna luftmängd på 245 liter/minut:
Renblåsning, Mejselhammare, Sticksåg, Plåtnibbler, Spikpistol, Dimmspruta för fasadtvättmedel, luft till plasmaskärare och punktsandbäster. Roterande verktyg kan man glömma på denna luftmängd.
Inger från tyskland
https://www.amazon.de/dp/B00PPGE8DE...f087a2e05ce5ee31eb6b21f1e2a6c552f4&th=1&psc=1
och sedan en 90 liters vertikal (det är en Nuair) från Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar
Närmare budget än så är det ju nästan kriminellt att vara.
https://www.amazon.de/dp/B00PPGE8DE...f087a2e05ce5ee31eb6b21f1e2a6c552f4&th=1&psc=1
och sedan en 90 liters vertikal (det är en Nuair) från Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar
Närmare budget än så är det ju nästan kriminellt att vara.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Japp, att kunna blåsa rent och pumpa däck är nog faktiskt det kompressorn gör mest, när jag tänker efter...T Tuffah skrev:Hej, nej du har rätt. Det blir svårt, har märkt det efter att ha googlat runt.
Faktum är att lejonparten av jobbet är att byta däck på två bilar varje år, i övrigt att blåsa rent diverse saker som filter till grovdammsugare mm. Annars tänkte jag mer att när allt väl är hemma så lär jag upptäcka mer användningsområden. Men faktum är att den kommer användas några gånger per år, som jag tänker nu, så det är inte så mycket egentligen.
Men som sagt, har du ett batterisystem kan det vara vettigt att fundera på vilka mutterdragare det finns till det....
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fabrikat på kompressordekalerna spelar sällan nån roll. Ser man till hobbysegmentet så kommer nästan alla från ett fåtal källor. Italien är väldigt stora på sånt här. Inte ens proffssegmentet har nå egna maskiner i den klassen utan de köper in och sätter eget namn på. Skillnad på dem och kanske maskiner tillverkade av märket så att säga kommer nog inte förrän vid maskiner för 20-30k och uppåt. Kanske mer till och med.
Klicka här för att svara