10 068 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Kompressor för mutterdragare
Sida 1 av 2
Hej, har läst runt lite men verkar svårt att hitta bra kombination av kompressor och mutterdragare.
Finns vettig kombination för runt 5-6000? Vill helst inte köpa dyrare.
Gärna oljefri kompressor, och även om både Biltema och Jula kan ha bra grejer så köper jag i princip inga verktyg där, och inte denna gången heller.
Vad är vettigt? Bör väl ha luftflöde om minst 125l/min? Relativt tystgående vore ju trevligt, men framför allt rejält och hållbart. Inte intresserad av batteridriven mutterdragare då jag vill ha mångsidigheten i en kompressor.
Mutterdragare tänker jag är det lätta, kompressorn desto knepigare. Ja, någon som har bra input?
Gärna oljefri kompressor, och även om både Biltema och Jula kan ha bra grejer så köper jag i princip inga verktyg där, och inte denna gången heller.
Vad är vettigt? Bör väl ha luftflöde om minst 125l/min? Relativt tystgående vore ju trevligt, men framför allt rejält och hållbart. Inte intresserad av batteridriven mutterdragare då jag vill ha mångsidigheten i en kompressor.
Mutterdragare tänker jag är det lätta, kompressorn desto knepigare. Ja, någon som har bra input?
Jag är inne på andra mutterdragare, den första var väderlös, de krävde en massa luft utan att göra så mycket arbete. Nuvarande mutterdragaren fungerar bra.
Den första klarade inte av att lossa hjulskruvarna fastän de precis var åtdragna med rätt moment.
Den jag har nu klara att lossa hjulskruvarna fastän de har suttit en hel säsong eller ännu längre.
Den första var följande,
https://www.jula.se/catalog/verktyg...are/tryckluftsdriven-mutterdragarsats-073012/
Den jag har nu är följande,
https://www.bahco.com/se_sv/1-2--mutterdragare-med-dubbla-hammare--620--nm-pb_bp815_.html
Den första klarade inte av att lossa hjulskruvarna fastän de precis var åtdragna med rätt moment.
Den jag har nu klara att lossa hjulskruvarna fastän de har suttit en hel säsong eller ännu längre.
Den första var följande,
https://www.jula.se/catalog/verktyg...are/tryckluftsdriven-mutterdragarsats-073012/
Den jag har nu är följande,
https://www.bahco.com/se_sv/1-2--mutterdragare-med-dubbla-hammare--620--nm-pb_bp815_.html
Tack för tips! Ja din nya Bahco är helt klart vass, men känns som jag kommer behöva kompromissa m kompressorn då om det ska rymmas i budget. Klart värt att ha en bra mutterdragare, men den ska leverera två gånger per år, och då tror jag att jag är villig att kompromissa mer där.
Atlas fanns att få tag på för runt 5, vore nice med en tusenlapp mindre dock, men ska hålla utkik.
Atlas fanns att få tag på för runt 5, vore nice med en tusenlapp mindre dock, men ska hålla utkik.
Du ska ha mutterdragaren till att byta hjul på bilen?T Tuffah skrev:
Det går åt betydligt mer kraft för att lossa hjulmuttrar än att dra åt dom.
Om du vill kunna använda mutterdragaren till att lossa & dra åt hjulskruvarna/hjulmuttrarna och inte bara skruva ur/i dom så är det en kraftig mutterdragare som gäller.
Här är två citat från recensionerna av den billiga:
”Precis som alla andra skriver så gör den inte jobbet. Testade 15 bultar på en bil som alla gick att dra av för hand, men som detta verktyg inte lyckades få bort. Då har jag en riktigt stor kompressor och maxade trycket på vad verktyget klarar av, men gick ändå inte.”
”För att byta däck på bilen fungerar den bra för att dra ur och dra i bultarna men man får lossa dem och spääna dem för hand före/efter eftersom den inte orkar dra loss dem alls.”
Liknande recensioner finns för följande;
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ragare/tryckluftsdriven-mutterdragare-073008/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...are/tryckluftsdriven-mutterdragarsats-073007/
Edit:
Några citat från recensioner för Bahcon;
”Fick till ett fördelaktigt pris byta ut den tidigare köpta Stanley mutterdragaren mot denna Bahco. Detta p.g.a. att den första mutterdragaren var totalt orkeslös.”
”Bra maskin stark både i åtdragning och lossning, kräver inte så mkt luft.”
”Rekommenderas, starkare än de billigare skräpen, väl värt pengarna”
”Grym maskin. Fullständig skillnad mot Stanley-knacken jag köpte först. Tystgående och smidig. Varning om du liksom jag har en 3hk kompressor med 50 lit tank. Drar du åt med hårdaste momentet, orkar den inte knacka loss hjulbultarna. Jag drar på tvåan, då går det bra!”
Redigerat:
Tack för förtydligandet, och nej den måste ju funka och göra jobbet, och jag vill kunna lita på den de två gångerna per år jag använder mutterdragaren, och sen får kompressorn fortsätta leverera resten av året.
Vad använder du för kompressor till mutterdragaren? Vad är rimligt tankvolym? Och vad rä rimlig effekt i hk? Är relativt rudis på fabrikat annat än de mest välkända, så har svårt att säga vad som är tillräckligt bra fabrikat......
Vad använder du för kompressor till mutterdragaren? Vad är rimligt tankvolym? Och vad rä rimlig effekt i hk? Är relativt rudis på fabrikat annat än de mest välkända, så har svårt att säga vad som är tillräckligt bra fabrikat......
Min första kompressor var en oljefri med 24 liters tank, kommer inte ihåg om den var på 8 eller 10 bar. Köpte den långt innan jag köpte mutterdragare.T Tuffah skrev:
Bytte till nuvarande kompressorn när inte första mutterdragaren fungerade, trodde att det var för lite med luft som var problemet.
Nuvarande kompressorn har 50 liters tank, oljesmord, remdriven, 10 bar, trefasmotor på 3kW. Har inte koll på hur mycket luft den kan avge eller hur mycket genomlumpen luftmängd är.
När första mutterdragaren fortfarande inte fungerade så köpte jag Bahcon.
Det viktiga är att ”avgiven luftmängd” är mer än vad verktyget kräver.
Storleken på tanken avgör bara hur länge man kan använda verktyget innan kompressorn startar, ju större tank ju färre starter behöver kompressorn göra.
Denna kompressor bör klara av Bahcon,
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-012512/
https://www.jula.se/inspiration/kompressor/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Du ska INTE kompromissa med mutterdragaren, kompressor funkar med vilken sketkompressor som helst.
En liten 230 voltade funkar bara den ger 6-7 bar tryck, det är luften i tanken som används och det går så fort att lossa hjulbultar att kompressorn hinner nog inte starta. Medan du flyttar om hjul och lyfter och donar så hinner kompressorn ladda tanken.
Med ska du använda kompressorn när du slipar stora bord, då får du gå på en som ger 400 liter per minut och 4 kW motor.
Protte
En liten 230 voltade funkar bara den ger 6-7 bar tryck, det är luften i tanken som används och det går så fort att lossa hjulbultar att kompressorn hinner nog inte starta. Medan du flyttar om hjul och lyfter och donar så hinner kompressorn ladda tanken.
Med ska du använda kompressorn när du slipar stora bord, då får du gå på en som ger 400 liter per minut och 4 kW motor.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Du kommer aldrig att kunna få plats med både vettig mutterknack och vettig kompressor under 6000... (Dvs icke jila/biltema)T Tuffah skrev:Hej, har läst runt lite men verkar svårt att hitta bra kombination av kompressor och mutterdragare.
Som redan sagts ovan, mutterknackare går på nästan vilken kompressor som helst med 24 liters tank eller större... Frågan är vad du ska göra resten av året med den? Ska den bara stå och glänsa så hade jag lagt 3000 på mutterknack, 1500 på billigast möjligaste 24-liters kompressor och sparat resten till när den går sönder om 10 år... Ska du faktiskt göra något annat med kompressorn hade jag lagt 5000 på en vettig 50-liter + kompressor, och köpt en begagnad IR mutterdragare för 1000-lappen..
Med det sagt, jag har en 100-liters trefas kompressor som bara står, och används till att byta däck på två bilar, och att ibland slipa lite med en liten slipmaskin... Allting annat går på batteri, och går min MEEC-mutterdragare som jag köpte för 700 spänn för 10 år sen sönder, säljer jag kompressorn samma dag och köper en makita mutterdragare (eftersom jag redan har allt i samma batterisystem)...
håller med helt här men en kompressor behöver man, om än bara för att blåsa och pumpa däck. Min gamla italienare från 90-talets början rasade ihop och jag gick på ett mellanalternativ på rea https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-012511/ Den fungerar men det är ju inte direkt så att det tårar sig i ögonen av tacksamhet och lycka när härket skakar igång, kvalitén imponerar inte överdrivet. Men skulle jag behöva byta ut den gamla halvkassa noname luftpickan mot nåt nytt idag så skulle jag primärt sikta in mig på en naken 18V Makita.Dan_Johansson skrev:
Du kommer aldrig att kunna få plats med både vettig mutterknack och vettig kompressor under 6000... (Dvs icke jila/biltema)
Som redan sagts ovan, mutterknackare går på nästan vilken kompressor som helst med 24 liters tank eller större... Frågan är vad du ska göra resten av året med den? Ska den bara stå och glänsa så hade jag lagt 3000 på mutterknack, 1500 på billigast möjligaste 24-liters kompressor och sparat resten till när den går sönder om 10 år... Ska du faktiskt göra något annat med kompressorn hade jag lagt 5000 på en vettig 50-liter + kompressor, och köpt en begagnad IR mutterdragare för 1000-lappen..
Med det sagt, jag har en 100-liters trefas kompressor som bara står, och används till att byta däck på två bilar, och att ibland slipa lite med en liten slipmaskin... Allting annat går på batteri, och går min MEEC-mutterdragare som jag köpte för 700 spänn för 10 år sen sönder, säljer jag kompressorn samma dag och köper en makita mutterdragare (eftersom jag redan har allt i samma batterisystem)...
Jag har den mindre modellen med 24 liters tank. Köpte den på rea 2018 på Jula för 1499:- Den har använts mycket och fungerar perfekt för mig.F fsn skrev:håller med helt här men en kompressor behöver man, om än bara för att blåsa och pumpa däck. Min gamla italienare från 90-talets början rasade ihop och jag gick på ett mellanalternativ på rea [länk] Den fungerar men det är ju inte direkt så att det tårar sig i ögonen av tacksamhet och lycka när härket skakar igång, kvalitén imponerar inte överdrivet. Men skulle jag behöva byta ut den gamla halvkassa noname luftpickan mot nåt nytt idag så skulle jag primärt sikta in mig på en naken 18V Makita.
Kompressor | Tvåcylindrig | STANLEY DV2 400/10/24P FATMAX (jula.se)
Till den köpte jag också en Bahco BP815K2 (låda med 11 krafthylsor) för 1599:- samt långa Bahco hylsor med plastskydd samt momentstavar på Clas Ohlson
Övriga verktyg som passar till denna kompressors avgivna luftmängd på 245 liter/minut:
Renblåsning, Mejselhammare, Sticksåg, Plåtnibbler, Spikpistol, Dimmspruta för fasadtvättmedel, luft till plasmaskärare och punktsandbäster. Roterande verktyg kan man glömma på denna luftmängd.