Törs/kan man köra en kompostkvarn på 2500w på uttag med vanlig 10A säkring?
 
Det är max vad den drar vid full belastning och då ska du pressa ner råa morötter, palsternackor e.t.c. för att komma upp i den effekten, lagom matning är bäst
 
J jonaserik skrev:
Det är max vad den drar vid full belastning och då ska du pressa ner råa morötter, palsternackor e.t.c. för att komma upp i den effekten, lagom matning är bäst
så den går bara upp i den effekten vid maxmotstånd alltså? Kör man lättare/tunnare saker så ligger den lägre?
 
Jepp så är det. kör du kokta grejer i så är dom mjuka och åker med lätt, hur är det, får ni ha en kvarn för kommunen, någon eller några säger nej
 
J jonaserik skrev:
Jepp så är det. kör du kokta grejer i så är dom mjuka och åker med lätt, hur är det, får ni ha en kvarn för kommunen, någon eller några säger nej
Ingen aning. Hade väl kanske tänkt ha den vid stugan dock och inga planer på att fråga dem
 
Vid stugan säger du, är det enskilt avlopp då eller kommunalt
 
J jonaserik skrev:
Vid stugan säger du, är det enskilt avlopp då eller kommunalt
Kommunalt och enskilt beroende på om man valt att ansluta sig eller ej
 
Med kommunalt så bör du ta reda på om du får ha en kvarn, vid enskilt med 3-kammare och infiltration är det inget bra att finfördela, det finns risk för att det följer med små partiklar ut i infiltrationen och täpper till där, det ska var stora bitar helst till en
3-kammare så en separation blir bra
 
Fast nu talar vi nog olika saker. Med kompostkvarn menar jag att mala ner grenar/ris. Ej matavfall som skall ut i avloppet
 
Fairlane
Jag har kört en kompostkvarn med den effekter många gånger i ett uttag avsäkrat med 10A.
Man kör ju inte 100% så länge, så det har inte varit något problem för mig iallafall
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har kört en kompostkvarn med den effekter många gånger i ett uttag avsäkrat med 10A.
Man kör ju inte 100% så länge, så det har inte varit något problem för mig iallafall
Är sugen på en som har 2500w, men vill ju inte köpa om den skulle slå ut säkring hela tiden. Men är det så de ej går på full effekt mer än när man matar på för mycket under längre tid så bör det ju vara lugnt. Får väl köra den i proppskåp med gamla säkringar med kanske som väl brukar vara lite trögare än snabbsäkringarna
 
Fairlane
Ja, jag har haft gamla hederliga porslinssäkringar. Inget problem alls.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Törs/kan man köra en kompostkvarn på 2500w på uttag med vanlig 10A säkring?
Kör med en ryobi på 2500 w, och maler ned nästan allt i grenväg då o då, ibland en timme i sträck , säkringen har aldrig gått. 10A äldre utomhus schukouttag, jag har känt på kontakten men aldrig varit varm som den tex kan bli när man kör motorvärmare o kupévärmare i bilen tex.
 
  • Gilla
Ulf_2 och 1 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Fast nu talar vi nog olika saker. Med kompostkvarn menar jag att mala ner grenar/ris. Ej matavfall som skall ut i avloppet
Du ser vad som kan bli :(var helt inne på matrester, jag har en Bosch AXT 22 D och lite kraftigare,lite dyrare men den har ett motorskytdd i sig som slår ifrån vid för stor belastning och framför allt den går att backa med för att rensa upp när det för mycket i hålet. Det är inge kniv i som ska skära, utan klämmer sönder grenarna. Dom med knivar blir slöa och ska bytas. Har malt med en i 5 år nu och fungerar kanon och en 10 amp automatsäkring typ C har aldrig löst. Valet är ditt, men man får vad man betalar för, knuffar ner grenar ( dom ska ligga och torka nästan en sommar är bäst ) grova som en större stortå och det åker med en i taget
 
J jonaserik skrev:
Du ser vad som kan bli :(var helt inne på matrester, jag har en Bosch AXT 22 D och lite kraftigare,lite dyrare men den har ett motorskytdd i sig som slår ifrån vid för stor belastning och framför allt den går att backa med för att rensa upp när det för mycket i hålet. Det är inge kniv i som ska skära, utan klämmer sönder grenarna. Dom med knivar blir slöa och ska bytas. Har malt med en i 5 år nu och fungerar kanon och en 10 amp automatsäkring typ C har aldrig löst. Valet är ditt, men man får vad man betalar för, knuffar ner grenar ( dom ska ligga och torka nästan en sommar är bäst ) grova som en större stortå och det åker med en i taget
Ja det är en AXT 25 jag är sugen på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.