Vi skissar på ny tvättstuga och har landat i att sätta tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra på golvet och ha hel bänkskiva som kommer att gå över. På var sida om maskinerna har vi möjlighet att stödja bänkskivan med antingen regel eller stomme. Samma i bakkant av bänkskivan där vi kan sätta någon form av L-järn eller regel i väggen.

Problemet är att IKEA för sina kompositbänkskivor kräver stöd var 80cm. Vi har i och med maskinerna 120cm.

Så frågeställningen blir väl i stil med: Är det någon som har kompositbänkskiva över tvätt+tork (eller annat 120cm fritt utrymme utan stöd)? Är det bättre med 3cm tjocklek än 2cm för att minska benägenhet att den knäcks? Går det att komma undan genom att montera någon form av stöd på annat vis som inte inkräktar på tvätt+tork?

Eller chansa och försöka komma ihåg att man inte skall hoppa upp och sätta sig på bänkskivan just där?

(Går väl också att om inget annat funkar sätta en täcksida mellan maskinerna som stöd?)

Redigerat:
  • Gilla
kaningetva
  • Laddar…
P
Vi har det så, men med vanlig spånskivebänkskiva, funkar klockrent.

Frågan är om kompositskivan är känsligare, så att man riskerar att knäcka den om man häver sig upp mitt mellan maskinerna i framkant?

Jag upplever ingen svikt alls på vår bänkskiva, men varken jag eller min fru brukar sitta på den…

Om du tänker ha bänkskivan sittandes 5-10cm ovanför tvätt/tork. Så är ju det enklaste att bara lägga en kloss mitt på varje maskin.
Jag håller också på att bygga tvättstuga, med bänkskiva över tvätt/tork. Men jag tänker ställa maskinerna på en liten konsol, så de kommer i rätt höjd att lägga bänkskivan rakt på

• Haha
Sernando
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Om du tänker ha bänkskivan sittandes 5-10cm ovanför tvätt/tork. Så är ju det enklaste att bara lägga en kloss mitt på varje maskin.
Jag håller också på att bygga tvättstuga, med bänkskiva över tvätt/tork. Men jag tänker ställa maskinerna på en liten konsol, så de kommer i rätt höjd att lägga bänkskivan rakt på
Det tror jag är en riktigt dålig idé, tvättmaskinen vibrerar och riskerar då att skada skivan.

Finns det plats mellan maskinerna så kan man ju sätta ett bordsben i framkant.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det tror jag är en riktigt dålig idé, tvättmaskinen vibrerar och riskerar då att skada skivan.

Finns det plats mellan maskinerna så kan man ju sätta ett bordsben i framkant.
Där sa du något som var sant. Det har jag inte tänkt på.

P
A AG A skrev:
Där sa du något som var sant. Det har jag inte tänkt på.
Man kanske kan stödja bara på torktumlaren, den ska ju inte röra sig särskilt mycket?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Problemet är att IKEA för sina kompositbänkskivor kräver stöd var 80cm. Vi har i och med maskinerna 120cm.
Frågan är hur man ska tänka när skivan har stöd av vinkeljärn längs hela bakkanten, då är den ju inte helt fribärande i 120 cm?

Hur löste du problemet @tensiden?

Quist Quist skrev:
Frågan är hur man ska tänka när skivan har stöd av vinkeljärn längs hela bakkanten, då är den ju inte helt fribärande i 120 cm?

Hur löste du problemet @tensiden?
"Löste". Det blev laminatskiva istället till sist. Kompositen, om än snygg, blev svindyr och vågade inte chansa på att det inte skulle gå åt helvete. Riktig kycklinglösning, men ibland får man gå den vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.