Byggahus.se

Kompletteringar

1. S
    Medlem · 34 inlägg
    Hur fungerar det om bygglovet avslås? Man väljer att ge ett nytt förslag och detta också avslås?
    Måste man i så fall göra en helt ny ansökan?

Om byggherren har två veckor på sig att lämna ett nytt förslag. Kan man då låta handläggare titta på det för att sedan ge ett alternativ till under de utsatta tiden?

2. LaszloToth
    Medlem · 32 inlägg
    Hej!

Du har chansen att skicka nya förslag under handläggningstiden efter begäran om komplettering, men låt inte handläggaren ta ett beslut för då kostar det pengar.

Handläggaren kommer inte att ge dig råd hur du ska göra eller vilket alternativ som fungerar eller inte, detta får du anlita en konsult för.

3. S
    Medlem · 34 inlägg
    A
    Alltså en ny bygglovsavgift?

4. S
    Medlem · 34 inlägg
    I min kommun är det tjänstemän som är delegeras att ta beslut. Kan bygglovet gå upp i nämnden automatiskt eller är det den som söker som avgör?

5. LaszloToth
    Medlem · 32 inlägg
    Ja, efter avslag kommer du få betala en avgift, sedan kommer du få söka ett helt nytt bygglov med samma avgift. Vilket är väldigt onödigt.

Vi har alltid bra kommunikation med handläggaren så gör vi justeringar och tar fram förslag tillsammans med byggherren och handläggaren så att alla blir nöjda inom samma ärende. Ni får ju "föreläggande om komplettering" eller liknande första bedömning som ni får ställa er till. Varför vänta på att ärendet avslås?

6. S
    Medlem · 34 inlägg
    De fick ett utlåtande att förslaget inte kunde medges och två veckor att ändra förslaget... är det inte ett avslag?

7. P
    Medlem · 83 inlägg
    Det verkar som om du har fått ett meddelande från handläggaren om att förslaget troligtvis kommer att avslås. Det är alltså inget formellt beslut som är fattat av byggnadsnämnden. Du får nu möjlighet att ändra ansökan så att den följer detaljplanen, återkalla, alt få den prövad. Beslut om avslag brukar debiteras. Vad är det i ditt förslag som avviker från detaljplanen?

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 34 inlägg
    Får man då ett försök på sig eller kan man få chans att ändra igen. Byggarens nya förslag hoppas han ska gå igenom som liten avvikelse.

9. LaszloToth
    Medlem · 32 inlägg
    "Liten avvikelse" är verkligen liten och måste vara väldigt bra motiverad. Det går inte bara att bygga 90 kvm om byggrätten säger 80 kvm bara för att det är 12,5% större och du tycker det är en "liten avvikelse".

10. S
    Medlem · 34 inlägg
    Jo, jag vet. Därav min rädsla. Men kan man lämna nytt förslag och sen ännu ett?

11. P
    Medlem · 83 inlägg
    Jag förstår inte riktigt hur du menar. Antingen går handläggaren med på att ge bygglov med liten avvikelse eller så bedöms det fortfarande vara en för stor avvikelse. Du kan ändra ansökan fram till att nämnden fattar beslut.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · 34 inlägg
    Förlåt att jag är otydlig har ingen koll.
    Om bedömningen är för stor avvikelse. Har man då rätt att lämna nytt förslag? Alltså när tas beslut?
    Är det när byggaren vill pröva i nämnden? Vem bestämmer när man inte får komma med mer förslag?

13. P
    Medlem · 83 inlägg
    Det bästa vore att prata med handläggaren om hur förslaget kan revideras för att bygglov ska kunna ges. Om du ändå vill pröva förslaget hos nämnden med förslag till avslag meddelar du handläggaren. Nämnden kan ibland gå emot handläggarens förslag till beslut. Sen går det såklart att överklaga nämndens beslut om ett ev avslag till länsstyrelsen.

14. S
    Medlem · 34 inlägg
    Alltså om man lämnar ett nytt förslag till handläggare som även det bedöms att avslås kan man alltså be handläggaren titta på ytterligare ett förslag? Får man då ytterligare 2 veckor på sig att komma in med handlingar?

15. P
    Medlem · 83 inlägg
    Det får du göra upp med handläggaren om. På vilket sätt är förslaget planstridigt?