Hej forumet!

Vi köpte vårt första hus på Gotland i somras och håller på att vänja oss... :P

I dagsläget har vi en vedpanna (enligt dokumentationen en Diom VedUnic V825 på 25kW med 83% verkningsgrad) med en ackumulatortank i en närliggande ekonomibyggnad och en kulvert in till huset (gammalt hus på ~180 m² i två våningar) där det finns en värmeväxlare och vattenradiatorer.

Till huset hör lite skog och den tidigare ägaren avverkade själv för uppvärmning. Vi har efter ett par månader insett att vi inte är lika förtjusta i att springa och elda (på sommaren räckte det med ett par gånger i veckan för varmvatten men nu på vintern krävs minst 2 ggr./dag) som förra ägaren och att det är svårt att få till med arbete och två små barn.

Vi har inte heller tänkt avverka skogen själva utan köper in torkad, kapad och huggen ved. Vi betalar runt ~350-400:-/m3 för stjälpt ved (vilket borde ge ~750 kWh/m3 eller ~0.50:-/kWh om jag räknar rätt). Skogen har vi tänkt låta stå eller undersöka möjligheterna att sälja som timmer istället för ved.

Vi har funderat på att komplettera vedpannan och den befintliga infrastrukturen med ackumulatortankar och vattenradiatorer med en luft-till-vattenvärmepump. Jula säljer t.ex. en för 30.000:- (http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-9-3kw-416086) som ska kunna värma upp till 240 m² och en ännu billigare (http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-6-3kw-416107) för 13.000:- som ska klara 120 m².

Värmepumpen kan då installeras ute i ekonomibyggnaden där vedpannan står och vi slipper bli störda av ev. ljud.

Ett annat alternativ är att köpa en (eller två) luft-till-luft-värmepump och installera i huset.

Vilket (om något) alternativ är mest ekonomiskt försvarbart? Andra förslag?

Det ska byggas en ny trekammarbrunn, grävas infiltration och taket måste läggas om så det är ont om pengar... ;)

n0ir skrev:
Hej forumet!

Vi köpte vårt första hus på Gotland i somras och håller på att vänja oss... :P

I dagsläget har vi en vedpanna (enligt dokumentationen en Diom VedUnic V825 på 25kW med 83% verkningsgrad) med en ackumulatortank i en närliggande ekonomibyggnad och en kulvert in till huset (gammalt hus på ~180 m² i två våningar) där det finns en värmeväxlare och vattenradiatorer.

Till huset hör lite skog och den tidigare ägaren avverkade själv för uppvärmning. Vi har efter ett par månader insett att vi inte är lika förtjusta i att springa och elda (på sommaren räckte det med ett par gånger i veckan för varmvatten men nu på vintern krävs minst 2 ggr./dag) som förra ägaren och att det är svårt att få till med arbete och två små barn.

Vi har inte heller tänkt avverka skogen själva utan köper in torkad, kapad och huggen ved. Vi betalar runt ~350-400:-/m3 för stjälpt ved (vilket borde ge ~750 kWh/m3 eller ~0.50:-/kWh om jag räknar rätt). Skogen har vi tänkt låta stå eller undersöka möjligheterna att sälja som timmer istället för ved.

Vi har funderat på att komplettera vedpannan och den befintliga infrastrukturen med ackumulatortankar och vattenradiatorer med en luft-till-vattenvärmepump. Jula säljer t.ex. en för 30.000:- ([länk]) som ska kunna värma upp till 240 m² och en ännu billigare ([länk]) för 13.000:- som ska klara 120 m².

Värmepumpen kan då installeras ute i ekonomibyggnaden där vedpannan står och vi slipper bli störda av ev. ljud.

Ett annat alternativ är att köpa en (eller två) luft-till-luft-värmepump och installera i huset.

Vilket (om något) alternativ är mest ekonomiskt försvarbart? Andra förslag?

Det ska byggas en ny trekammarbrunn, grävas infiltration och taket måste läggas om så det är ont om pengar... ;)
Vi gjorde det omvända, alltså kompletterade med en vedanläggning :)

Vi kör luft/vatten med både panna och luftpump från CTC. Det funkar perfekt till våra ca 240 m2, men på vintern kan det bli svindyrt om elpatronen jobbar dygnet runt (den slår på vid -12 grader). Vi installerade 2007 så jag vet inte vad den kostar idag.
Jag är långt från ngn expert på området, men jag hada satsat på ett mer kvalitativt märke än Julas lågprisprodukter. Detta av den enkla anledningen att pumpen ska värma ert hus i ur och skur under många år, och under den tiden vill man absolut inte ha några avbrott.
Våra två värmekällor (luft och ved) arbetar mot samma panna (alltså nämnda CTC), men vi kan givetvis köra varje system för sig själv. När sommaren kommer stänger vi helt enkelt av vedpannan och stänger två ventiler (in- och utvatten från vedanläggningen), å sen tuffar luft/vatten systemet på fram till hösten - å så kör vi ved igen.

Spännande att höra hur du har gjort Bödde!

När du skriver att era
"två värmekällor (luft och ved) arbetar mot samma panna"
hur menar du då? Är både vedpanna och värmepump kopplad till ackumulatortanken?

Mycket intressant Bödde för jag är inne på exakt samma linje. Jag har CTC luft-vatten och när det är kallt är det svindyrt. Men jag har inte lust att hålla på med ved hela året. Idag kör jag kaminer och lägre framledning men jag vill helst köra en vedpanna istället. Berätta gärna mer om ert system! :)

Jugend skrev:
Mycket intressant Bödde för jag är inne på exakt samma linje. Jag har CTC luft-vatten och när det är kallt är det svindyrt. Men jag har inte lust att hålla på med ved hela året. Idag kör jag kaminer och lägre framledning men jag vill helst köra en vedpanna istället. Berätta gärna mer om ert system! :)
Där ser man :) Vi är supernöjda! Visst är det jobb med att elda, men det är ju bara över kalla säsongen - sen är det lata dagar igen :) Vi kör november-mars/april (beroende på hyr kallt det är och hur mycket ved som finns kvar). Dessutom får vi väldigt mycket nytta av värmen från pannrummet, så det är som en extravinst vi gör. Vad gäller det ekonomiska så ligger vi på sommarvärden under hela vintern. Vi har egen skog, så visst är vi lite extra lyckligt lottade, men ved är betydligt billigare än luft/vatten (när tempen letar sig en bit över minusstrecket).

Vi har två helt separata system som funkar var för sig eller tillsammans. Om jag inte eldar har vi vedpannesystemet helt avstängt, både el och vatten (annars måste ju luftpumpen värma vedpannan och acktanken, vilket känns väääldigt oekonomiskt). När jag eldar i pannan öppnar jag till- och frånvattnet, som går in i CTC-pannan (vi, eller rättare sagt vår eminenta vvs:are, använde ingångarna som är till för solpanel). Jag talar om för CTC pannan att den vill ha 45-gradigt vatten från luftpumpen, vilket innebär att så länge jag håller vattnet, som pumpas in i CTC-pannan från vedpannan, över 45 grader kommer luftpumpen vara stilla (och därmed inte kosta något). En sak som händer är att CTC-pannan varnar för hög temperatur (eller vad det nu står på panelen) pga att vedpannan skickar över 55-gradigt vatten. Det blir dock inget mer än en varning, så det är inget att bry sig om.
CTC-pannan kör förresten automatiskt runt systemet i luftpumpen då och då, så man behöver inte oroa sig över att vattnet i luftpumpen fryser.

Det fina är att om jag inte hinner elda så går luft/vattensystemet igång igen (så fort vattnet är under 45 grader), så man slipper vänta 2 timmar på att duschvattnet ska bli varmt, eller ännu värre vara orolig för att hela systemet ska frysa.
Varför har vi valt just 45 grader? Tja, det är bara en temp som känns ok... Det är lätt att hålla vedpannan över denna temp, samtidigt som de graderna gott och väl räcker om man inte skulle hinna elda någon dag.

Ett annat plus är att man kan elda och hålla värmen under strömavbrott. Jag har stickpropp till alla cirkpumpar och till vedpannan (fläkt och laddomat), så vårt lilla 2400 w elaggregat driver värmesystem, alla frysar och kylskåp, tv:n och ett gäng lampor. Mycket skönt när strömmen gick under Svenstormen :)

Vet inte om jag fick med allt, men bara fråga om det är något du funderar på :)

Klart intressant. Kommer nog att skicka lite frågor till dig. Men du kör väl en ackumulatortank till vedpannan antar jag? Hur stor har du valt då?

Ja, vi har en acktank på 1000 liter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.