Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Hej
Jag har köpt ett fritidshus, byggt på 50talet, och det sitter vattenburen uppvärmning i huset. Det sitter en Albinpanna i källaren som jag vill komplettera med en elpanna. Detta för att ha möjlighet att starta värmen i huset innan jag åker dit. Hur stor elpanna tror ni jag behöver? Boyta ca 80kvm på två plan plus full källare, enrörssystem med gjutjärnsradiatorer. Bild på pannan.
Tänker att en 9kW elpanna bör räcka vad tror ni?
En luftvärmepump är inte aktuellt pga husets planlösning tyvärr.
Mvh Stefan
Jag har köpt ett fritidshus, byggt på 50talet, och det sitter vattenburen uppvärmning i huset. Det sitter en Albinpanna i källaren som jag vill komplettera med en elpanna. Detta för att ha möjlighet att starta värmen i huset innan jag åker dit. Hur stor elpanna tror ni jag behöver? Boyta ca 80kvm på två plan plus full källare, enrörssystem med gjutjärnsradiatorer. Bild på pannan.
Tänker att en 9kW elpanna bör räcka vad tror ni?
En luftvärmepump är inte aktuellt pga husets planlösning tyvärr.
Mvh Stefan
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Det sitter elpatron i den men har läst att de ska ha rätt dålig verknadsgrad därför tanken om en elpanna som kompliment.
Ja det blir värmeförluster genom skorstenen även när pannan inte eldas utan bara går på el. Om man gissar på Lycksele med dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -30,5 °C så borde en 9 kW el-panna precis räcka till och det kanske inte behöver vara full uppvärmning i källaren(?) Bergvärme eller jordvärme skulle vara bra om man inte har massor med gratis ved.
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Ved finns så det räcker och detta är ett fritidshus. Bergvärme är inte ett alternativ.
Tanken är att ha möjlighet att starta uppvärmningen via GSM.
Tanken är att ha möjlighet att starta uppvärmningen via GSM.
Verkningsgraden skiljer sig inte åt. Det är isolerförlusterna som skiljer sig åt.S stefan halvarsson skrev:
Men om de motiverar en separat panninstallation är tveksamt.
När ni inte eldar i pannan, stäng spjället & sätt ev en propp av stenull eller nåt i rökröret. Kom bara ihåg att ta ut den när ni ska elda ;-0
Verkningsgraden på en elpatron är alltid 100%. Däremot kan det bli en del värmeförluster via skorstenen, men det går ju som sagt var att undvika genom att plugga rökröret när man inte eldar.S stefan halvarsson skrev:
Klicka här för att svara