769 läst ·
2 svar
769 läst
2 svar
Komplettera jordvärmen med Luft-Vatten VP?
Mitt hus var tidigt med jordvärmepump (70-talet tror jag), långt innan jag köpte huset. Just nu står den andra värmepumpen (en gammal Thermia Villabas 95) för värmen och den tuffar utan större problem. Dock är jordslingan kanske lite kort för huset. Villabasen är gammal och har inte ens display att läsa av några värden så jag har monterat egna termometrar för att läsa av lite. På hösten är köldbäraren in på några plusgrader och nu framåt slutet av säsongen är på runt 3-4 minusgrader.
Jag funderar på att komplettera mitt system med liten enkel luft-vatten monoblock VP inkopplad på värmebärarreturen innan jordvärmepumpen som ställs att gå med en ganska plan kurva.
Det jag tänker att jag då får ut av det är.
1: Jag tar värme från uteluften främst när det är ganska varmt ute och får bra COP eftersom den vid plan värmekurva stannar när värmebärar-returen har hög temperatur.
2: Jag spar värme i jordslingan till kalla dagar och får på så sätt bättre COP även på jordvärmen genom att ställa den kurvan lägre men brantare så den inte startar fören det blir kallare ute men producerar varmvatten hela året.
3: Jag får dubbla värmekällor vilket gör att jag kan våga skjuta upp byte av Villabasen några år till. (Funkar bra men är mer än 20år.)
Kan nämna att jag har en Ngenic tune som hjälper till att korrigera om värmekurvan inte riktigt prickar rätt och jag har inte en särskilt bra planlösning för en luft-luft VP.
Vad tror ni om iden?
Jag funderar på att komplettera mitt system med liten enkel luft-vatten monoblock VP inkopplad på värmebärarreturen innan jordvärmepumpen som ställs att gå med en ganska plan kurva.
Det jag tänker att jag då får ut av det är.
1: Jag tar värme från uteluften främst när det är ganska varmt ute och får bra COP eftersom den vid plan värmekurva stannar när värmebärar-returen har hög temperatur.
2: Jag spar värme i jordslingan till kalla dagar och får på så sätt bättre COP även på jordvärmen genom att ställa den kurvan lägre men brantare så den inte startar fören det blir kallare ute men producerar varmvatten hela året.
3: Jag får dubbla värmekällor vilket gör att jag kan våga skjuta upp byte av Villabasen några år till. (Funkar bra men är mer än 20år.)
Kan nämna att jag har en Ngenic tune som hjälper till att korrigera om värmekurvan inte riktigt prickar rätt och jag har inte en särskilt bra planlösning för en luft-luft VP.
Vad tror ni om iden?
Eftersom jag inte har display på den kan jag inte läsa av driftstimmar m.m. så för att få lite koll på det har jag kört utan eltillskott en hel del för att se när den har svårt att räcka till. Och eftersom det beror mycket på vind och hur länge temperaturen är låg så är det svårt att säga när den behövs. Men ner till -15° eller så verkar den klara sig utan tillskott utan att man märker något på inomhusklimatet.useless skrev:
Men ja, att ersätta direktel är den stora effekten och jag misstänker att det inte är så mycket sådant tillskott jag kan ersätta.
Det jag tänker mest är att om jag byter till en lite modernare jordvärmepump som kan ta än mer från jordslingan så blir den ännu fortare frusen. Till saken hör också att jag eventuellt tänkte utöka med att värma ett källarrum och behöver då lite mer värme.
Klicka här för att svara