Jag bor i ett enplanshus med frånluftvärmepump. Jag håller på att inreda källaren och där blir nog så smånigom ett badrum (toa+dusch). Det är inte praktiskt genomförbart att ansluta det badrummet till det existerande frånluftsystemet, och jag vet att man varken bör/får låta badrumsluften cirkulera ut i huset och sedan in i frånluftsystemet.

Frågan är, är det tillåtet (och smart) att sätta en fuktstyrd fläkt i badrummet för att skicka den fuktiga luften ut genom väggen till utsidan av huset?

När du skriver att det inte är praktiskt genomförbart att koppla in rummet i källaren till befintligt system menar du väl att det är lite besvärligt. För att dra lite kanaler och ev öppna någon vägg eller bygga in kanalerna låter sig nog göras. Att sätta en fläkt som motarbetar det befintliga systemet är troligen inte så bra.

• Gilla
nombz
  • Laddar…
Det ända rätta är att låta all frånluft går genom frånluftsvärmepumpen.

Så fort som inte den fuktstyrda fläcken är igång så kommer det dras in friskluft genom fläkten, badrummet och sedan in i resten av huset.

Jag tror det finns fläktar som är "enkelriktade", dvs stänger när de inte kör.

MEN, point taken. Jag skall se om jag kan komma på något. Eventuellt kan jag köra ett rör genom en garderob från källaren och upp på vinden (där resten av rören är dragna).

M
nombz skrev:
Jag tror det finns fläktar som är "enkelriktade", dvs stänger när de inte kör.

MEN, point taken. Jag skall se om jag kan komma på något. Eventuellt kan jag köra ett rör genom en garderob från källaren och upp på vinden (där resten av rören är dragna).
Det är väl bara att ha ett kallrasskydd? Borde finnas något som sluter tätt?

Ingen annan än jag som bryr mig kanske, men svaren i denna tråd fick mig att tänka till och det slutade med att jag sågade upp en vägg bakom kylen i köket och satte in ett 65*265mm rör ned till källare. Otrolig tur att bakom kylen betyder EXAKT där intaget skulle hamna i badrummet. Och på vinden fick jag bara lägga till 3m ventilationsrör för att koppla in till existerande stam (som visade sig vara "överdimensionerad" 125mm nästan hela vägen fram). Ventilationsnisse har varit här och justerat in och alla flöden blev som de skulle :)

Så mitt "ej praktiskt genomförbart" var ogenomtänkt.

nombz skrev:
Ingen annan än jag som bryr mig kanske, men svaren i denna tråd fick mig att tänka till och det slutade med att jag sågade upp en vägg bakom kylen i köket och satte in ett 65*265mm rör ned till källare. Otrolig tur att bakom kylen betyder EXAKT där intaget skulle hamna i badrummet. Och på vinden fick jag bara lägga till 3m ventilationsrör för att koppla in till existerande stam (som visade sig vara "överdimensionerad" 125mm nästan hela vägen fram). Ventilationsnisse har varit här och justerat in och alla flöden blev som de skulle :)

Så mitt "ej praktiskt genomförbart" var ogenomtänkt.
Jodå, Nombz, vi bryr oss visst!

Och vi (i alla fall jag) tycker att det är jättebra att du löste ventilationen på "riktigt" sätt.

Grattis till ett jobb du kan känna dig nöjd med :thumbup:

Och det blir ju åter igen en pluspoäng till Bygga Hus!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.