Hej!

Har just köpt ett radhus, tillträder senare i höst. Idagsläget har man direktverkande el, vilket jag antar är ett onödigt dyrt alternativ. Har kollat lite på hur man kan lösa det och tänker främst nu på luft/luftvärmepump som då ska komplettera el-elementen. har ni andra förslag eller idéer?

Om ni håller med mig, hur många innedelar tycker ni då man ska ha? Huset är ett sutteränghus är på 3 våningar med den översta våningen "ovan mark" på framsidan. Samtliga plan har balkong och 3 stora fönster ut mot baksidan. Jag hade isåfall tänkt mig två innedelar, en på vardera av de lägsta våningarna, borde det räcka för övervåningen isåfall?

Stort tack på förhand!

Tänk efter hur dina grannar kan reagera på utedelens eviga surrande.

Protte

Vilken elförbrukning har huset? Det enklaste och vanligaste sättet att normalisera extrema elräkningar är att komplettera med luft-luftväremepump. Pumpen låter betydligt mindre än när du skriker till när du ser din elvärmeräkning.

Det är klart om skriket varar hela vintern så.

Protte

Ja, pumpar på de två nedersta våningarna ska räcka. Vi har en på varje våning och den övre drar mycket mindre. Men det är skönt att ha bra effekt för att kunna kyla på övervåningen.

Tänk som sagt igenom var ni sätter utedelarna. Men så mycket låter de inte. Sannolikt har fler grannar redan installerat pumpar. Gå ihop med närmsta grannarna och få ett bra pris?

Får ni ingen rabatt på två pumpar kan ni ju installera en och sedan se om en andra behövs till nästa säsong.

Vilken förbrukningar har huset? Be att få verklig förbrukning de senaste åren, ju fler desto bättre.

Hur ser eran familj ut i jämförelse med deras, vilka vanor/åldrar?

När du vet detta är det lättare att göra kalkyler och prognoser samt att då ge råd.

Luft står ju för den absolut största delen av värmekostnaden så en luft/luft kommer ni långt
på men de har ju sämre verkningsgrad ju kallare det är.
Det finns pumpar med en utedel och två innerdelar, kanske kan vara något. Vet dock ej
hur dessa är.
Enligt den här tråden så är det tydligen bättre att ha två separata. Enda fördelen verkar vara
om man bara har ett ställe att sätta utedelen på.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23511.0

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.