6 198 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Komplettera befintlig ved+ackumulatortank med markvärme.
Varför skulle alla markvärmepumpar vara underdimensionerade vet flera anläggningar utan tank som klarar sig utan elspets och som går bra. Och även en vp som skulle behöva elspets några gånger per år så blir det normalt inte mer än några hundra kwh om den inte är riktigt lågt dimensionerad.PST skrev:COP som funktion av "uttemp" beror på fabrikat av VMP. Men det enda generella man kan säga är att det blir högre COP ju mindre VMP behöver "lyfta" temperaturen från brinekretsen till värmebäraren. Och ALLA mark/värmepumpsinstallationer med "allt-i-ett"-pumpar "underdimensioneras", dvs när det är riktigt kallt ute så är det en elpatron inne i dessa värmepumpar som spetsar även till radiatorkretsen.. Så att ha en acktank med elpatron högt upp i tanken, elberedare i serie för VV och en fastkondenserande markVMP inkopplad lite lägre i tanken borde funka bra.
Sen är ju dessutom ofta elen billigare på sommaren, man kanske är bortrest, inte har samma behov av varma bad etc....så är du verkligen säker på att du gör av med lika mkt VV på sommaren som på vintern ?
Redigerat:
PST och SMURFEN, tack för era svar, mycket häjlpfulla!!!
PST: I manualen till Nibe 1245 står det att kompressor arbetar upp till 65 grader, därefter (upp till 70) används tillsatsvärme. Varför är det inte lika bra att använda VMP'n till 65 grader som att köra med en extra beredare?
Och exakt vad menar du när du säger elberedare? Menar du en vanlig varmvattenberedare som kopplas på utgående VV-ledning och alltid är på, inställd runt 65 grader?
Ett badkar skall kunna fyllas utan problem året runt, det är ett komfortkrav
PST: I manualen till Nibe 1245 står det att kompressor arbetar upp till 65 grader, därefter (upp till 70) används tillsatsvärme. Varför är det inte lika bra att använda VMP'n till 65 grader som att köra med en extra beredare?
Och exakt vad menar du när du säger elberedare? Menar du en vanlig varmvattenberedare som kopplas på utgående VV-ledning och alltid är på, inställd runt 65 grader?
Ett badkar skall kunna fyllas utan problem året runt, det är ett komfortkrav
Vet att det funkar med Thermia och Nibe funkar säkert på flera men vet inte hur deras styrning funkar men det bör installatören veta. Cop 3 vid 55 grader är väl ok men du kanske får cop 5 vid 35 grader.studiomannen skrev:Smurfen, nä jag tänkte mer om din helhetslösning även skulle funka med Thermia, Ivt eller andra fabrikat?
PST, min ursprungliga tanke och önskan är att ha en tillförlitlig billig "tankvärmning" vintertid när vi inte orkar eller har lust att elda. Vi behöver nu elda två gånger om dagen för att ha nödvändig komfort i huset. Vi vill kunna skippa ena gången och låta en VMP ta hand om andra halvan av dagen utan att få hicka när elräkningen kommer.
Det jag inte riktigt förstår än är att specifikationerna talar om framledningstemperaturer på 55 grader med COP runt 3. Betyder inte det att man kan producera VV kontinuerligt med dessa värden? 55 grader räcker väl att ha i tanken? Med en elberedare blir väl COP lika med 1 typ?
Visst kommer cop på värmepumpen att öka om den inte gör vv men totala copet med elberedaren kommer att bli lägre. Om man stänger av vp på vintern när den går mycket kommer den hålla grymt länge men jag personligen vill använda min vp för desto mera den går desto mera spar jag jämfört med elpatron.PST skrev:Inte säkert att det blir så dåligt "totalt sett" som man tror först , man måste komma ihåg att även med en elberedare i serie så tar den ju in förvärmt vatten (uppvärmt av värmepumpen) via slingan i tanken, så det är bara uppvärmningen från de där 30-50 graderna upp till legionellasäger nivå (helst ca 60) som vvb behöver anstränga sig. COP på värmepumpen kommer att öka om den arbetar mot en lägre temp, de perioder man inte behöver så mkt varmvatten på sommaren så kan man lämna värmepumpen avslagen (Den slits då mindre och håller längre). Genom att ha elberedaren hyggligt liten (50 liter eller så) kommer dessutom en automatisk begränsning av överdriven VV förbrukning (det blir kallt om man duschar i en halvtimma...hehe).
En 1245a kör normalt upp vv tempen till ca 50-55 grader visst kan man få lite varmare men då får man sämre cop och vp slits mer och vv räcker bra ändå. Det är inga problem att fylla ett vanligt badkar med en 1245a men har du ett stort bubbelbad bör du nog välja en 1145 men en separat beredare tex VPB300 vilket är en slingladdad beredare.studiomannen skrev:PST och SMURFEN, tack för era svar, mycket häjlpfulla!!!
PST: I manualen till Nibe 1245 står det att kompressor arbetar upp till 65 grader, därefter (upp till 70) används tillsatsvärme. Varför är det inte lika bra att använda VMP'n till 65 grader som att köra med en extra beredare?
Och exakt vad menar du när du säger elberedare? Menar du en vanlig varmvattenberedare som kopplas på utgående VV-ledning och alltid är på, inställd runt 65 grader?
Ett badkar skall kunna fyllas utan problem året runt, det är ett komfortkrav![]()
Ok, tror jag börjar fatta. Ni pratar i princip om samma lösning. Jag har uppdaterat min skiss och flyttat tempgivaren nära tanken, infogat en värmefälla och VV-shunten får aggera termisk ventil för in-temperaturen till VV-beredaren i 1245'an.... Ser detta ut som en helhetslösning?
Värmefällan ska sitta på radiatorvattnet och du behöver ingen shunt för att sänka tempen på vv. Normalt ska det alltid sitta en blandningsventil efter vv beredaren som sänker vv tempen till max 55 grader fast jag kör special på min anläggning jag har den efter acktanken före beredaren så den begränsar vv in till beredaren till ca 60 grader. Anledningen till den inkopplingen är att många blandningsventiler ligger och späder vv fast tempen är låg så det egentligen inte behövs. Ska man följa regelboken ska blandningsventilen sitta efter beredaren och 1245an bryr sig inte om vv tempen ligger på 75 grader eller så däremot om radiator vattnet ligger på 75 så larmar den.
Hej, har gjort en uppdatering av skissen över mitt blivande värmesystem.
Det blir ju säkert en bra men dock ganska dyr lösning som "komplement" till vedeldningen. OM man tänker "billigt", vad skulle man kunna byta ut Nibe'n till för VMP, vad finns det för lågprisalternativ.
Och är inte fast kondensering nästan lika bra i detta fall då det enda som VMP'n skall göra är ett fylla upp toppen på tanken till en "fast" temperatur (= max framledningstemperatur för mitt radiatorsystem) när tanken är kall till midjan?
Det blir ju säkert en bra men dock ganska dyr lösning som "komplement" till vedeldningen. OM man tänker "billigt", vad skulle man kunna byta ut Nibe'n till för VMP, vad finns det för lågprisalternativ.
Och är inte fast kondensering nästan lika bra i detta fall då det enda som VMP'n skall göra är ett fylla upp toppen på tanken till en "fast" temperatur (= max framledningstemperatur för mitt radiatorsystem) när tanken är kall till midjan?
Ctc ecopart finns ju och är säkert billigare samt även sfinx.se säljer enkla vp. Om du tänker köra med fast kondensering så skulle jag välja att köpa en enklare typ av vp det blir lite lyxigt med en Nibe som har komplett styr för både vv samt flytande mot radiatorsystemet men jag rekomenderar att du köper en vp som kan köra flytande kondensering naturligtvis beroende av hur mycket du tänker elda ska vp endast gå undantagsvis så är det säkert bra med fast temp men annars är det bättre med flytande och en vp som jobbar med lägre temp bör hålla längre.
Tack för all info, tråden har övat min förståelse för det hela rejält
Ska fundera på fortsättningen, känns just nu som att det rätta är att satsa på en ordentlig VMP och göra rätt från början.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur komplettera befintligt vinylgolv?
Golv -
Komplettera befintlig panet med äldre mått
Fasad -
Komplettera befintligt värmesystem
Frågor och svar om värme -
Komplettera med ytterligare tillhållarlås till befintliga nycklar?
Fönster & Dörrar -
Bygga ut huset, byta värme system eller uppgradera/komplettera befintligt?
Värme allmänt